پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کشف بزرگترین مزرعه بیت کوین در نهران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هیمنه دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی به ایستگاه پایانی رسید

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه با اشاره به توافق ۱۵ کشور آفریقایی برای استفاده از پول مشترک در مبادلات تجاری خود و همگام دانستن آن با توافق روسیه و چین برای کنار گذاشتن دلار آمریکا، این رویکرد را زمینه ای برای پایان یافتن هیمنه دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی دانست.وی در مطلبی که در روزنامه رأی الیوم منتشر شد، افزود، ۱۵ کشور غرب آفریقا توافق تکیه بر پول ملی مشترک "ایکو" را در مبادلات تجاری خود امضا کرده و ارتباط خود را با بانک مرکزی فرانسه و یورو قطع کردند.عطوان یادآور شد که گروه کشورهای غرب آفریقا شامل بنین، بورکینافاسو، گامبیا، غنا، گینه بیسائو، ساحل عاج، لیبریا، مالی، دماغه سبز، نیجریه، سنگال، سیرالئون، توگو هفته گذشته در نشستی در نیجریه بر سر استفاده از پول مشترک به نام "ایکو" در همه مبادلات تجاری خود از ابتدای سال ۲۰۲۰ توافق کردند.بانک مرکزی فرانسه که بر هشت کشور مزبور غرب آفریقا که با فرانک تعامل داشتند تسلط یافته و این کشورها مجبور بودند ۵۰ درصد از ذخایر پولی خود را با ارزهای خارجی در خزانه فرانسه با سودهای کمتر از یک درصد ذخیره کنند.وی ادامه داد که آنچه امروز باعث دل گرمی می شود، این است که کشورهایی همانند چین و روسیه به دنبال پایان دادن به هیمنه آمریکا بر نظام مالی جهان از طریق دلار هستند و در کنفرانس سن پترزبورگ که در ماه گذشته میلادی با مشارکت چین برگزار شد، روسای جمهور دو کشور استراتژی مشخصی در این چارچوب برای استفاده نکردن از دلار در تعاملات تجاری خود تبین کردند که ارزش آن ۱۰۸ میلیارد دلار در سال که ۷۰ درصد آن به دلار است.

 

بزرگ‌ترین مزارع بیت‌کوین در تهران لو رفت

وزارت نیرو اعلام کرد، به دنبال بالاگرفتن تب ارز دیجیتال و سوء استفاده مزارع راه‌اندازی شده از تعرفه‌های ارزان برق صنعتی و کشاورزی و همچنین شدت گرفتن فعالیت‌های نظارتی و بازرسی شرکت‌های توزیع نیروی برق به‌منظور شناسایی مزارعی که با بهره‌گیری از برق با یارانه دولتی، به تولید ارز دیجیتال می‌پردازند،نیروهای عملیاتی و فنی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با رصد و کنترل بار مصرف شبکه توزیع برق و بررسی‌های میدانی، موفق شدند سه مزرعه بزرگ استخراج ارز دیجیتال را که با استقرار در مراکز صنعتی، از برق با تعرفه ارزان برای تولید ارز دیجیتال استفاده می‌کردند، شناسایی کنند.فقط یکی از این مزارع، با مصرف انرژی بالغ بر هفت مگاوات (حدود ۴۰ درصد توان تولید نیروگاه برق‌آبی سد طالقان)، از بزرگترین مزارع کشف شده ارز دیجیتال در کشور است.بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن میانگین مصرف برق ۲۸۰۰ کیلووات ساعت در سال برای هر واحد مسکونی واقع در مناطق عادی کشور، برق مصرفی در این مزرعه ارزی، فقط در هر شبانه‌روز معادل مصرف برق ۶۰ واحد مسکونی در طول یک سال است.به دنبال شناسایی این سه مزرعه، در مرحله اول با توجه به فعالیت مغایر با تعرفه واگذارشده، نسبت به قطع برق مورد استفاده، اقدام و سایر مراحل رسیدگی قانونی در این رابطه، آغاز شده است.به‌دنبال بالا رفتن دمای هوا و افزایش مصرف برق در تهران، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، در راستای حفظ حقوق شهروندان پایتخت و همچنین کنترل بار شبکه توزیع برق تهران، فعالیت‌های گسترده‌ای را به‌منظور جلوگیری از استفاده نامناسب احتمالی از تعرفه‌های مخفف و برخورد با متخلفان در دستور کار خود قرار داده است.

 

پایتخت رسوایی اقتصادی دیگری را به نام خود ثبت کرد

آمار‌ها نشان می‌دهند که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۹.۱ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۹.۳ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. این آمار در فروردین ماه ۱۳۹۸ در کل کشور به ترتیب ۹.۸ درصد و ۱۰.۸ درصد بوده است. هر چند در فروردین ماه ۹۸ در مقایسه با اسفند ماه ۹۷ نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی رشد داشت، اما در اردیبهشت ماه سال جاری این نسبت‌ها دوباره روند نزولی به خود گرفته است.شایان ذکر است که بررسی آمار‌های نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشت خورده به کل چک‌های مبادله شده در اردیبهشت ماه سال گذشته به ترتیب ۱۴.۴ درصد و ۱۷.۵ درصد بوده است که مقایسه این آمار با اردیبهشت ماه سال جاری نشان از آن دارد که این نسبت‌ها به شدت کاهش یافته است. همان گونه که ملاحظه می‌شود سهم چک‌های برگشت خورده از چک‌های مبادله‌ای در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه قبل (فروردین ۹۸) و ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ۹۸) به لحاظ تعداد و ارزش کاهش یافته که این کاهش می‌تواند بیان کننده این موضوع باشد که اندکی اوضاع اقتصادی کشور در اردیبهشت ماه سال جاری در مقایسه با مدت‌های مذکور بهتر شده است و کاسبان توانسته اند چک‌های مبادله شده بیشتری را پاس کنند. البته اشاره به این نکات ضروی است که بخشی از این کاهش سهم چک‌های برگشت خورده به مبادله شده به راه اندازی سامانه صیاد باز می‌گردد. مطابق با این گزارش، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در کل کشور بالغ بر ۶۵۶ هزار فقره چک به ارزش حدود ۹۲ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۴.۹ درصد و ۵۸.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. برگشت خوردن چک دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما بیشترین علت برگشت چک‌ها در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ کسری یا فقدان موجودی بوده است. همچنین بیشترین چک‌های برگشت خورده مربوط به استان تهران بوده و در این استان حدود ۲۱۴ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۴۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. بعد از استان تهران، استان‌های اصفهان و خراسان رضوی دارای بیشترین چک‌های برگشتی به لحاظ تعداد و ارزش بوده اند.

 

ترمز قطار اقتصادی عربستان کشیده شد

رشد اقتصادی عربستان در سه ماهه نخست امسال به زیر ۲ درصد رسید.رشد سه ماهه نخست بزرگترین صادرکننده نفت جهان در حالی به ۱.۶۹ درصد رسیده است که این رقم در مقایسه با رشد ۳.۵۹ درصدی سه ماهه پایانی سال گذشته، کمتر از نصف شده است.در بین بخش‌های مختلف، تجارت سهم زیادی از رشد اقتصاد عربستان داشته است چرا که طی این مدت میزان واردات این کشور ۱ درصد و میزان صادرات ۵.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. بخش بزرگی از افزایش صادرات عربستان مربوط به افزایش تقاضای واردات نفت از این کشور در پی اعمال تحریم‌های آمریکا بر ضد بخش نفتی ایران بوده است. از سوی دیگر دولت عربستان نیز مخارج خود را افزایش داده است و در مقایسه با سه ماهه قبل، آن را ۱.۵ درصد افزایش داده است.دیگر عامل مهم رشد اقتصادی عربستان در نخستین فصل امسال مربوط به مخارج خانوار با رشد ۴.۸ درصدی بوده است در حالیکه این رقم در سه ماهه پایانی سال گذشته تنها ۰.۱ درصد بود.برخلاف بخش‌های فوق، بخش معدن بیشترین کاهش رشد را داشته است به گونه‌ای که رشد آن از ۶.۴ درصد به تنها ۱ درصد رسیده است. بخش کشاورزی و شیلات عربستان نیز با کاهش رشد از ۰.۸ درصد به ۰.۷ درصد مواجه شده است.متوسط رشد اقتصادی عربستان در بازه زمانی ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۰۳ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۷۳ با ۲۴.۴ درصد و کمترین رشد نیز مربوط به سه ماهه پایانی سال ۱۹۸۲ با منفی ۲۰.۷ درصد بوده است.با وجود تلاش‌های دولت عربستان برای متنوع سازی منابع درآمدی، اقتصاد این کشور هنوز وابستگی زیادی به نفت دارد به گونه‌ای که ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی عربستان را نفت تشکیل می‌دهد.پیشتر صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود از اقتصاد عربستان با فرض صادرات روزانه ۱۰.۲ میلیون بشکه نفت در روز و در نظر گرفتن میانگین ۶۵.۵ دلار به ازای هر بشکه تا پایان امسال، پیش‌بینی کرد کسری بودجه عربستان به ۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد.این نهاد بین‌المللی نرخ رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۱۹ را ۱.۹ درصد پیش‌بینی کرده است که در صورت تحقق، ۰.۳ درصد کمتر از نرخ رشد اقتصاد این کشور در طول سال گذشته است.

 

موج جدید ورشکستگی نفت آمریکا را درنوردید

کاهش اخیر قیمت نفت در بازار جهانی باعث افت فعالیت شرکت‌های نفت شیل آمریکا شده است. به گزارش بانک مرکزی ایالات دالاس آمریکا، در سه ماهه دوم سال جاری فعالیت صنعتی در تگزاس که مرکز اصلی شرکت‌های نفت شیل در آمریکا محسوب می‌شود، ۰.۶ درصد منفی شده است. این منفی شدن به این معنی است که نسبت به سه ماهه نخست سال جاری، شاهد کاهش فعالیت شرکت‌ها بوده‌ایم. این موضوع خود مستندی است بر این مدعا که کاهش قیمت نفت در بازار جهانی باعث شده است شرکت‌های نفت شیل آمریکا از سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های حفاری عقب‌نشینی کنند. کاهش حفاری در میادین نفت شیل تگزاس بیشترین تأثیر را بر شرکت‌ها ارائه‌دهنده خدمات میادین نفتی می‌گذارد، چرا که آنها درآمد خود را از حجم حفاری‌ها و فعالیت شرکت‌ها به دست آورده و سود آنها ربطی به میزان تولید ندارد. از طرف دیگر، نرخ حقوق کارکنان و نرخ اشتغال نیز نسبت به قبل کاهش شدیدی را تجربه کرده است. به گفته یکی از مدیران شرکت‌های نفتی، کاهش قیمت نفت در سه ماهه دوم سال جاری تأثیر بدی بر شرایط صنعت نفت داشته است. یکی دیگر از تأثیرات آن کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های نفتی هم در صنعت نفت شیل و هم در صنعت نفت متعارف است.

 

ایران در جایگاه نخست ثبت جهانی ۲۰۱۸ ایستاد

سید مهدی میرصالحی اظهار داشت: تاکنون ۶۱ محصول صادراتی کشورمان را به ثبت جهانی رسانده ایم.وی با بیان اینکه با یونیدو همکاری داریم، تصریح کرد: ثبت جهانی ۱۰ محصول معدنی کشور در سال جاری با همکاری ایمیدرو را دستور کار داریم.مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صمت با اشاره به برخی برنامه‌های این دفتر، بیان کرد: تصویب لایحه حمایت از مالکیت صنعتی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم. میرصالحی با اشاره به برخی برنامه‌های یونیدو در کشورمان، گفت: پروژه شیلات در چابهار در حال اجرا با استفاده از فناوری‌های نوین است و یکی از ۸ پروژه یونیدو است. همچنین پروژه اشتغال در ۵ استان کشور و پروژه کمک به استارت آپ‌ها با مبلغ ۲ میلیون دلار از پروژه‌های دیگر یونیدو هستند.وی تاسیس مرکز همکاری‌های جنوب یونیدو در ایران و مذاکره با اکو برای تاسیس مرکز انرژی‌های تجدید پذیر در ایران را دو پروژه دیگر یونیدو در ایران دانست.

 

فشار حداکثری علیه ایران، کمانه کرد

لئون پانه‌تا وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه  با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل تصریح کرد: تاکتیک فشار حداکثری ترامپ در مورد ایران به علت فقدان یک راهبرد بلندمدت جواب نمی‌دهد.وی گفت: در خصوص تاکتیک‌های فشار حداکثری رئیس جمهور، نگرانم. در حالی که او در مورد کره شمالی از همین تاکتیک فشار حداکثری استفاده می‌کند اما ما هنوز طرح خاصی برای «هسته‌ای‌زدایی» این کشور نداریم. وی در زمینه تجارت نیز با اعمال تعرفه‌های تجاری به دنبال همین اعمال فشار حداکثری است و حال آنکه ما هنوز مسائل و موارد تجاری را برای خود، حل و فصل نکرده‌ایم. ترامپ در مورد ایران نیز به دنبال فشار حداکثری است اما نمی‌دانم چه راهبرد بلندمدتی را در خصوص این نوع تاکتیک‌ها تصمیم گرفته است.در همین حال دنیس راس مذاکره‌کننده سابق آمریکا در امور خاورمیانه ضمن یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست تصریح کرد: ایران در مقابل فشارهای ترامپ، در حال اعمال فشار حداکثری به آمریکاست. ایران اعلام کرد از محدودیت ذخیره اورانیوم 3/5 درصد عبور کرده است. اقدام ایران سبب افزایش فشار بر اروپا می‌شود. دولت آمریکا قرار بود سیاست فشار حداکثری بر ایران را دنبال کند اما با وجود حملات از سوی نیروهای نیابتی، انجام عملیات خرابکارانه و اکنون نقض محدودیت‌های برجام، ما شاهدیم که ایران در حال اعمال فشارهای حداکثری است. ایرانی‌ها هرگز در مقابل فشارهای حداکثری تسلیم نمی‌شوند و به ما، دوستان و منافعمان در منطقه فشار وارد می‌کنند.

 

توپ رسوب کالا در زمین گمرک افتاد

وزارت صنعت در حالی طی یک مکاتبه با رئیس‌کل گمرک عوامل رسوب کالا در بنادر را تشریح کرده که پیش از این مدیران گمرک دلیل رسوب ۴۵درصد کالاها را به‌خاطر عدم‌صدور مجوز ثبت سفارش عنوان کرده‌ بودند. چندی قبل بعد از انتشار آمار موجودی یا رسوب 100 هزار کانتینر انواع کالا در بنادر کشور، معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه بعضى‌ها فکر مى‌کنند دیوارى کوتاه‌تر از دیوار گمرک وجود ندارد گفت: بنده حاضرم با هر مرجعى که ادعا دارد گمرک باعث رسوب کالا مى‌شود بحث کارشناسى داشته باشم و اثبات کنم که "گمرک" کوچکترین نقشى در رسوب کالا ندارد.بر مبنای اظهارنظر مسئولان ارشد گمرک در جلسه‌ای که با حضور اعضای هیئت تحقیق و تفحص برگزار شده، نداشتن مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، به‌تنهایی به‌عنوان دلیل رسوب 45 درصد کالاهای وارداتی درگمرک‌مانده اعلام شده است.همچنین مشکلات بانکی و اسنادی از جمله مشکل عدم انتقال مالکیت به‌عنوان دلیل 40 درصد کالاهای رسوبی عنوان شده است. از سوی دیگر 5 درصد مشکلات نیز به پایان یافتن مهلت ثبت سفارش و عدم تمدید آن مربوط است. همچنین سایر دلایل رسوب کالا در بنادر قبل از اظهار نیز سهم 10درصدی در چالش رسوب کالا را به‌عهده داشته‌اند.

 

ترکیه بر دلار مالیات بست

ترکیه در نظر دارد مالیات خرید ارزهای خارجی توسط افراد از بانک‌ها و مؤسسات بیمه‌ای را دو برابر کرده و از ۰.۱ درصد به ۰.۲ درصد برساند. این اقدام برای محدود کردن گرایش ترک‌ها به خرید دلار و یورو و جلوگیری از افت لیره انجام می‌شود.در ماه می، برای تقویت لیره در حال سقوط، ترکیه این مالیات را از صفر درصد به ۰.۱ درصد افزایش داده بود. اما این بار، برنامه افزایش مجدد این مالیات، شامل معاملات ارزی بانک‌ها نخواهد بود و به این ترتیب به گفته یکی از منابع آگاه، این روش به رئیس‌جمهور اردوغان اجازه می‌دهد این مالیات را از این هم بیشتر کند.این طرح پیشنهادی که توسط وزارت خزانه‌داری و مالی ترکیه، که رهبری آن به عهده داماد اردوغان است، قرار است ظرف چند هفته به پارلمان فرستاده شود و از آن پس می‌تواند در صورت تصویب، به قانون تبدیل شود. این جدیدترین اقدام دولت ترکیه از سری اقدامات آن برای تقویت نرخ لیره، پس از سقوط مجدد آن در اواخر ماه مارچ است.

 

کاخ سفید در پرونده های قضایی هوآوی دست برد

دولت آمریکا از دادگاه فدرال ایالت تگزاس خواسته است تا شکایت شرکت هوآوی چین به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت را حذف کرده و به آن رسیدگی نکند. شرکت هوآوی در ماه مارس با ادعای اینکه اقدام دولت آمریکا در تحریم همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی غیرقانونی بود، از واشنگتن در این باره شکایت کرد.شرکت هوآوی که بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در جهان محسوب می‌شود در واقع قربانی جنگ تجاری آمریکا و چین شده است. دولت آمریکا به بهانه احتمال استفاده از تجهیزات این شرکت برای جاسوسی نام هوآوی را در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار داد که البته شرکت چینی تمام این اتهامات را رد کرده است. گوگل، تولیدکننده سیستم عامل اندروید گوشی‌های هوشمند تلفن همراه که در بسیاری از گوشی‌های هوآوی نیز از همین سیستم عامل استفاده شده است از جمله شرکت‌های آمریکایی بود که از معامله با هوآوی منع شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پس از دیدار با شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه نشست گروه 20 در اوزاکای ژاپن با عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود، گفت: تا زمانی که مبادلات با هوآوی مشکلی برای امنیت ملی آمریکا ایجاد نکند شرکت‌های آمریکایی‌ می‌توانند تجهیزات مورد نیاز را به هوآوی بفروشند. این هفته نیز مقامات واشنگتن اعلام کردند درخواست شرکت‌های آمریکایی برای فروش محصولات خود به هوآوی را در بالاترین سطح بازرسی امنیتی مورد بررسی قرار می‌دهند چرا که این شرکت همچنان در لیست سیاه آمریکا قرار دارد.

 

آمریکا با چوب ونزوئلا کوبا را ادب کرد

دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت نفت و فلزات کوبا به نام "کوبامتالز" وضع کرده است. این تحریم‌ها به بهانه ادامه خرید نفت ونزوئلا توسط این شرکت و در راستای اعمال فشار بیشتر علیه دولت قانونی ونزوئلا توسط واشنگتن برای پایین کشیدن نیکلاس مادورو از قدرت اعمال شده است.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت کوبامتالز را به دلیل ادامه واردات نفت ونزوئلا تحریم کرده است. در این بیانیه آمده است، کوبا برای حمایت از ونزوئلا از این کشور نفت وارد کرده است. حمایت‌های کوبا شامل حمایت دفاعی، اطلاعاتی و کمک امنیتی به ونزوئلا بوده است که به ادعای آمریکایی‌ها در حمایت از دولت غیرقانونی نیکلاس مادورو انجام شده است.استیون منوشین وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که این تحریم‌ها تلاش‌های دولت مادورو برای استفاده از نفت ونزوئلا به عنوان ابزاری برای کسب حمایت کوبا و دیگر کشورها پایان خواهد داد.شرکت کوبامتالز که در پایتخت این کشور واقع است تمام مسئولیت واردات و صادرات کوبا را در اختیار دارد. ونزوئلا و کوبا از سال 2000 سابقه اجرای توافقات نفت در برابر غذا را دارند.

 

دلار‌ در کانال 12 هزار تومان چرخید

در بازار طلای تهران، قیمت سکه بهار آزادی چهار میلیون و 588 هزار تومان و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 360 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.نیم‌سکه با قیمت دو میلیون و 339 هزار تومان فروخته شد.همچنین ربع سکه با قیمت یک‌میلیون و 519 هزار تومان و سکه گرمی با نرخ 989 هزار تومان عرضه شد.هر اونس طلا با نرخ 1414 دلار و 77 سنت و هر گرم طلای 18 عیار در بازار طلای تهران 435 هزار و 900 تومان نرخ‌گذاری شد.یک دلار آمریکا با نرخ 12750 تومان، یورو با قیمت 14700 تومان و درهم امارات با نرخ 3559 تومان در بازار تهران فروخته شد.

 

کشتی شورای رقابت در بازار خودرو به گل نشست

موضوع "افزایش مسئولیت شورای رقابت در بازار خودرو و بازگشت مجدد آن به قیمت‌گذاری در این بازار" هنوز به جایی نرسیده و ظاهراً گره‌هایی در دولت مانع از آن می‌شود.در سال گذشته هیأت هماهنگی سه قوا مصوبه‌ای را گذراند که طبق آن شورای رقابت دیگر نقش قبلی خود در قیمت‌گذاری بازار خودرو را نداشت و قرار بر این شد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت خودرو در کشور باشد و بر همین اساس تمامی مراجع قانون‌گذاری و تعیین قیمت مکلف شدند نظرات کارشناسی آن را مدنظر قرار دهند؛ از این‌رو شورای رقابت نیز می‌توانست نظرهای کارشناسی خود را به سازمان حمایت اعلام کنند.اما شورای رقابت در این فاصله به دنبال رایزنی‌هایی برای برگشت به جایگاه قبلی خود است؛ چرا که معتقدند حتی طبق مصوبه سران سه‌قوا، شورای رقابت نمی‌تواند از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شود و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی این وظیفه برعهده شورا گذاشته شده است.از سوی دیگر تشدید نابسامانی در بازار خودرو موجب پیشنهاداتی برای برگشت شورای رقابت و دخالت آن در بازار خودرو از سوی مجلس و سازمان بازرسی کل کشور شد؛ به طوری که نمایندگان طرحی را برای ساماندهی خودرو مطرح کردند مبنی بر این‌که شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، بهای تمام شده، درصد سود و قیمت قطعی خودرو را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند.همچنین در فاصله‌ای کوتاه، سازمان بازرسی کل کشور و شخص سراج رئیس این سازمان، طی نامه‌ای به جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - درخواست بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت و قیمت‌گذاری خودرو را مطرح و تاکید کرد "آنچه از مصوبه سران سه‌قوا در قیمت‌گذاری خودرو وجود داشته تفسیر اشتباهی انجام شده که به کنار گذاشتن شورای رقابت منتهی شده است در حالی که حذف شورا از مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل نادرست بوده و باید فرآیند قیمت‌گذاری به روند پیشین و به شورای رقابت برگردد".گرچه به نظر می‌رسید که در این رابطه تجدیدنظرهایی صورت گرفته و شورای رقابت نقش پررنگ‌تری در بازار خودرو داشته باشد، اما آخرین پیگیری از اعضای شورا در این رابطه با این توضیح همراه شد که همچنان موضوع در حال بررسی بوده و در دولت با کش و قوس‌هایی همراه شده است؛ به گونه‌ای که در مواردی نظرات مغایری با آنچه سازمان بازرسی یا مجلس خواسته‌اند، وجود دارد.گیر کردن موضوع برگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو در دولت البته موضوع عجیبی نیست و در زمانی که شورا این کار را انجام می‌داد، مخالفت‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شرکت‌های خودروسازی وجود داشت، چرا که معتقد بودند اقدام شورای رقابت مانع قیمت‌گذاری آزاد در رابطه با محصولات خودروسازی‌ها شده و برای آنها هزینه‌هایی به همراه داشته است.

 

تصمیمات جدید ارزی راهی بازار ارز شد

کارگروهی برای تصمیم‌گیری در خصوص سامانه نیما تشکیل خواهد شد که ممکن است در نحوه ورود ارز به کشور بر اساس کشورهای مختلف تغییراتی ایجاد شود.بازگشت ارز صادراتی به کشور از سال گذشته چالشی را بین صادرکنندگان و بانک مرکزی ایجاد کرده است؛ به طوری که در ابتدا بانک مرکزی از صادرکنندگان خواست ارز صادراتی خود را در سامانه نیما بفروشند و زمانی که این اقدام با اقبال چندانی مواجه نشد، در نهایت قوانین و درصدبندی از سوی بانک مرکزی برای بازگشت این ارز به چرخه اقتصاد تعیین شد.اما صادرکنندگان به روند ورود ارز به سامانه نیما و درصدهای اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی اعتراض داشتند و بر همین اساس، برخی از ارز صادراتی کشور وارد این سامانه نشد.اما هفته گذشته در نشست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی، با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی، مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی برای ارزیابی دستورالعمل‌های ارزی بانک مرکزی و در صورت لزوم ایجاد تغییر در آن‌ها تشکیل شود.

 

تصمیم هایی دولت بودجه‌ عمرانی را برید

با وجود تصویب پرداخت ۶۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جاری، تصمیم اخیر دولت بر این شده که با توجه به شرایط و منابع، با کاهش حدود ۲۳ هزار میلیارد تومانی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص پیدا کند. اعلام اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه از این حکایت دارد که قرار شده برای سال جاری حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی اختصاص پیدا کند.در حالی اظهارات نوبخت بیانگر بودجه ۴۳ هزار میلیارد تومانی عمرانی در سال جاری است که قیاس آن با رقم مصوب در بودجه امسال نشان از کاهش حدود ۲۵ هزار میلیارد تومانی دارد.این چندمین تغییر در بودجه‌های عمرانی از زمان ارائه لایحه بودجه ۱۳۹۸ تا اجرای آن است؛ به طوری که در لایحه دولت تا بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان برای این بخش پیشنهاد شده بود که با توجه به پیش‌بینی شرایط و کاهش هزینه‌ها این رقم تعدیل و با ۶۲ هزار میلیارد تومان به مجلس ارائه شد. اما در نهایت رقم ۶۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای بودجه عمرانی در سال جاری مصوب و در قانون گنجانده شد.

 

استراتژی اوپک هم به کار نفت نیامد

بهای معاملات نفت به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه صعود کرد، اما قیمت‌ها به دلیل استمرار نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای انرژی، با نخستین کاهش هفتگی خود در سه هفته گذشته روبرو شدند.به گفته رابی فریزر، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت اشنایدر الکتریک، روند اخیر قیمت نفت در شرایطی روی می‌دهد که نشست اوپک پلاس موفق نشد حمایت قابل توجهی برای بازار فراهم کند.اعضای اوپک و متحدانشان هفته گذشته با تمدید توافق کاهش تولید تا پایان مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند. به نظر می‌رسد تمدید رسمی این توافق همچنان فضا را برای نگرانی‌های فزاینده پیرامون رشد اقتصاد جهانی فراهم کرده و نقش مستقیم‌تری در هدایت قیمت‌ها داشته است. در نتیجه بهای شاخص‌های نفت جهانی هفته گذشته افت چشمگیری را تجربه کردند.در این بین نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژوئن به پایین‌ترین رکورد در پنج سال اخیر سقوط کرده است، زیرا رشد عرضه عربستان سعودی افت تولید ایران و ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند و همچنین اختلالات عرضه در کشورهای دیگر را جبران نکرده است.

 

بورس انرژی میزبان نفت خام سنگین شد

دو میلیون بشکه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۷ دلار و ۶۶ سنت برای هر بشکه عرضه می‌شود.این چهارمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است؛ دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد.خریداران می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تأیید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.

 

بانک مرکزی دست وام ازدواج را باز کرد

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد به زوج هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۶ است و تاکنون تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت نکرده اند، با یک ضامن معتبر و سفته وام ازدواج پرداخت شود.در این بخشنامه تاکید شده است، با توجه به ابلاغ بند ”الف“ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به منظور حمایت از ازدواج جوانان، از محل پس‌انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، به زوج هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین ۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، با اولویت نخست و با سقف فردی ۳۰۰ میلیون ریال، با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته"، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شود.بر این اساس با توجه به مفاد قانون یادشده مبنی بر اخذ یک ضامن معتبر و سفته، واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور، نسبت به اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مطابق قانون یادشده، اقدام کنند.

 

طلای جهانی ریزش کرد

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات در مقایسه با معاملات روز قبل با ۱.۲ درصد کاهش به یک هزار و ۳۹۸ دلار و ۷۱ سنت رسید.در پی منتشر شدن آمارهای مثبت از بهبود اوضاع بازار کار در آمریکا در ماه ژوئن (خرداد- تیر ۹۸) که سبب کاهش احتمال پایین آمدن نرخ بهره بانکی در این کشور شد، بهای جهانی طلا تا ۲ درصد ریزش کرد و اولین کاهش هفتگی خود را در مدت ۷ هفته اخیر به خود اختصاص داد.بر اساس این گزارش، قیمت طلا در بازارهای آمریکا نیز در پایان معاملات با ۱.۵ درصد کاهش به یک هزار و ۴۰۰ دلار و ۱۰ سنت رسید.این گزارش نشان می دهد بهای جهانی طلا به شدت نسبت به کاهش نرخ بهره حساسیت نشان می دهد زیرا افت نرخ بهره سبب کاهش فرصت سرمایه گذاری در بازار جهانی طلا می شود.آمارهای رسمی منتشر شده توسط دولت آمریکا حاکی است در بخش غیرکشاورزی در مدت زمان مذکور ۲۲۴ هزار فرصت شغلی جدید به وجود آمده است که این رقم بیشترین میزان در ۵ ماه گذشته بوده است.اقتصاددانان پیش از این بر این باور بودند که فقط ۱۶۰ هزار فرصت شغلی جدید در این کشور ایجاد خواهد شد.

 

تنش ها بورس های آسیایی و وال استریت را قرمز کردند

شاخص های اصلی سهام وال استریت پس از آنکه سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی‌های خود در خصوص کاهش نرخ بهره، تجدید نظر کردند، با افت روبرو شد.حدود پنج میلیارد و ۸۰ هزار سهام معامله شد که این رقم در مقایسه با میانگین ۲۰ روزه گذشته که ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم بود به کمترین میزان معاملات صورت گرفته برای امسال در بازار آمریکا به حساب می‌آید.از سوی دیگر بنابراعلام سایت خبری مارکت واچ، پیش بینی سرمایه‌گذاران در مورد کاهش نرخ بهره در آمریکا، سبب قرمز شدن اکثر شاخص‌های اصلی بازارهای آسیایی شده است.براساس این گزارش، شاخص‌های شانگهای، توکیو و هنگ کنگ با کاهش روبرو شد.این گزارش حاکی است شاخص شانگهای کامپوزیت یک دهم درصد کاهش یافت. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ نیز با ریزش هفت صدم درصدی روبرو شد. شاخص سامسونگ الکترونیک نیز ۷۶ صدم درصد تنزل کرد. شاخص سنگاپور اس تی آی نیز با افت ۱۶ صدم درصدی روبرو شد.این در حالیست که شاخصهای کاسپی کره جنوبی، اس اند پی استرالیا، نیوزیلند و تایوان نیز با افزایش پنج دهم درصدی تا ۶ دهم درصدی روبرو شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha