چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حوزه

حوزه/ استاد حوزه علمیه بیرجند بر ورود طلاب به موضوع نوشتن و قلم زدن تاکید کرد و گفت: باید طلاب نویسنده به سمتی روی بیاوند که مباحث دینی و روایات اسلامی را به صورت ساده، شیوا و روان داستانی به خوانندگان انتقال دهند.

حجت الاسلام غلامرضا محمدزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند با اشاره اهمیت قلم در روایات اسلامی و قرآن کریم، اظهارداشت: در روایات اسلامی بر اهمیت جایگاه  قلم تاکیدات زیادی شده است.

وی با اشاره به نقش قلم در عصر امروزی گفت: امروزه که درگیر جنگ نرم با دشمنان هستیم قلم زدن و نوشتن از اهمیت و جایگاه مهمی در جامعه برخوردار است.

 استاد حوزه علمیه بیرجند که خود از نویسندگان است، با بیان اینکه نوشتن برای کودکان، خانواده، دانشگاهیان و حوزویان متفاوت است که باید برای هر کدام به شیوه خود قلم فرسایی کنیم، گفت: کسی که اهل قلم است باید توجه ویژه‌ای به زمان،‌ شیوایی وسلیس بودن مطالب داشته باشد، دوری از اغماض، سنگینی مطلب می تواند نقش موثری در جذب مخاطب داشته باشد.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان اینکه فضای مطالعه در جامعه؛ فضای قابل قبولی نیست، ادامه داد: امروزه فرهنگ کتابخوانی به خاطر گرانی کاغذ، پایین آمدن قدرت خرید برای کتاب و وجود فضای مجازی کم رنگ شده است.

انتشار کتاب در بخش کودک مناسب نیست

وی با اشاره به نامناسب بودن انتشار کتاب به خصوص در بخش کودک و نوجوان، افزود: متاسفانه برخی از کتابها متناسب با فضای فرهنگی جامعه بخصوص دربخش کودکان نیست.

این نویسنده حوزوی تاکید کرد: مطالبی که یک نویسنده آن را به رشته تحریر در می آورد باید برای همه اقشار جاذبه داشته باشد و شرایط خواننده در نظر گرفته شود، مطالب باید بادقت وکیفیت بسیار خوب؛ همراه با فرصت و دغدغه‌هایی که در جامعه وجود دارد نگاشته شود.

خانواده در افزایش سرانه مطالعه نقش اساسی دارد

این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش تاثیرگذار خانواده برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه، گفت: خانواده اولین دانشگاه و حوزه برای کودک و نوجوان در همه عرصه های زندگی است.

حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: توجه به زود خوابیدن کودک، زمان بندی کردن تماشای تلوزیون وترویج غیر مستقیم فرهنگ مطالعه توسط والدین درروی آوردن کودکان و نوجوانان به مطالعه بسیار مهم است.

وی متذکرشد: امروزه تلوزیون برای کودکان مکانی برای یادگیری خوی حیوانی شده و در فیلم ها و سریالهای کودک و نوجوان کمتر به نقش خانواده پرداخته و به جای آن نقش حیوانات پررنگ شده است.

 وی با اشاره به اینکه امروزه فضای طلبگی به گونه ای است که طلاب به سمت مباحث و حوزه های تخصصی ورود پیدا کردند، افزود: کتاب هایی در حوزه وجود دارد که جنبی است و باید طلاب نویسنده به سمتی روی بیاوند که مباحث دینی  و روایات اسلامی را به صورت ساده، شیوا و روان داستانی به خوانندگان انتقال دهند.

انتهای پیام/ ک

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha