جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی شاهرودی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسئول هستند و باید ببینند چه کسانی در کدام جبهه و جریان فکری در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌ الاسلام و المسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا، در همایش تجلیل از اساتید و مربیان سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، به میزبانی دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع، با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) و تبریک هفته کرامت، با تبیین فلسفه تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر اظهار داشت: تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر مبیّن مرزبندی داخلی و بین المللی است و در واقع تقابل صفوف جبهه انقلاب اسلامی و حق‌طلبی در برابر زراندوزان و دنیا طلبان به سرکردگی آمریکاست.

وی با اشاره به ریشه‌های تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر بیان کرد: این تقابل یک موضوع گفتمانی، سلیقه‌ای، شخصی و ساختاری نیست؛ بلکه مبنای فکری، اعتقادی دارد و از بدو اسلام تا کنون در حال جریان بوده و خواهد بود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا تقابل اندیشه امام حسین (ع) و یزید، تقابل علی (ع) با معاویه، تقابل در دوره نهضت ملی بین آیت الله کاشانی و مصدق، تقابل تفکر پیامبر اکرم (ص) در برابر ابوسفیان و تقابل‌های اندیشه‌های معاصر و در جریان را به عنوان پیشینه «تقابل» از قبل و صدر اسلام تا کنون برشمرد و تصریح کرد: مهمترین چالش امروز جامعه اسلامی خلط و ادغام شدن اندیشه‌های دو جریان فکری است.

وی  با بیان ریشه‌های تقابل، «ملاک مشروعیت» را نخستین منشأ اختلاف دانست و افزود: در تفکر اسلامی مشروعیت از سوی خداوند تبارک و تعالی و در راستای خواست اراده او مفهوم پیدا می‌کند، اما در تفکر مقابل، مشروعیت از جانب مردم و به انحاء مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد. دراین نگرش مردم نقش قاعده نظام را دارند؛ در این دیدگاه حق حاکمیت از سوی خداوند است و قدرت حاکمیت از سوی مردم می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، «قلمرو مأموریت انبیاء و رهبران الهی» را دومین ریشه تقابل دو تفکر عنوان کرد و گفت: در تفکر الهی و قرآن، مسؤولیت انبیاء فقط تبلیغ دین نبوده است، بلکه اداره جامعه و ابعاد دیگری از مسؤولیت‌های اجتماعی و... را نیز شامل می‌شده است، اما تفکر مقابل، مسؤولیت انبیاء و رهبران الهی را تنها به تبلیغ دین و عدم دخالت در امور جامعه محدود کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی «قلمرو حکومت دینی» را سومین منشأ اختلاف دو جبهه‌ی تفکر برشمرد و خاطرنشان ساخت: تفکر الهی قائل به جاری بودن دین در تمام ابعاد و اضلاع زندگی بشر است که در جای جای جامعه قابل پیاده سازی است و جامعیت دارد؛ در حالی که اندیشه مقابل اعتقادی به این موضوع ندارد و معتقد به شریعت حداقلی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سه مؤلفه در مورد ملاک مشروعیت در فضای امروز جامعه جهانی وجود دارد، ادامه داد: افرادی مانند نیچه و ماکیاولی معتقدند هر که از هر راهی غالب شد، همان حق است و می‌تواند عهده دار حکومت شود؛ ماکیاول‌ها معتقد به فرمول «الحق لمن غلب» هستند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا با تشریح نظریه‌ای دیگر در مورد «ملاک مشروعیت» گفت: در نظریه دوم قدرت و حکومت از رأی مردم نشأت می‌گیرد و افرادی مانند «روسو» قائل بر این نوع تفکر هستند.

وی با بیان نظریه دیگر‌ی از قرآن و روایات در باب ملاک مشروعیت بیان کرد: اگر حکومت و قدرت از صاحب حق نشأت گرفته باشد، قابل پذیرش است و این دیدگاهی است که دین مبین اسلام در مورد ملاک مشروعیت بر آن تکیه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی همچنین با بیان نقش و تکلیف مردم برای انتخاب جامعه‌ای درست و بر مدار حق گفت: مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستند و باید ببینند چه کسانی در کدام جبهه و جریان فکری در حال فعالیت هستند.

وی افزود: مهمترین معروفی که مردم می‌توانند به عنوان شرط لازم حکومت اسلامی برای بقا و قرارگیری جامعه در مسیر صحیح و الهی از خود نشان دهند، انتخاب مجلس در طراز انقلاب و دولت حزب الهی است؛ چرا که مردم در مثلث حکومت شکل‌دهنده حکومت و قاعده حکومت به شمار می‌روند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha