شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عالی

حوزه/ میرزا حبیب گلپایگانی کسی بود که ۴۰ سال هر روز یک ساعت قبل از نماز صبح در سرما و گرما پشت در حرم می ایستاد و نماز شب می خواند و به همین واسطه وقتی یک بار بیمار شد و در بیمارستان بود و نتوانست مشرف شود، به امام رضا(ع) متوسل شد ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی، در همایش شمس الشموس همزمان با چهارمین شب از دهه کرامت و برگزاری جشنواره ملي فرهنگي، هنري «آه و آهو» در کاشان، گفت: ایرانیان زیر سایه فرزندان موسی بن جعفر(ع) قرار دارند.

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی، با تاکید بر دِین مضاعف ما نسبت به این ائمه هدی(ع)، افزود: القاب و اسامی امام رضا(ع) زیاد و هر کدام بابی  از ابواب معرفت است که هر کس آنرا دنبال کند صاحب معرفت می شود.

به گفته وی، اسامی  و القاب ائمه(ع) بیانگر خصوصیت یا ماموریت و کمالات آن امام در عالم است که دنبال کردن آن ارزشمند است.

این استاد حوزوی، با اشاره به بیان 180 لقب برای امام زمان(عج) توسط محدث نوری در نجم الثاقب که اگر هر کدام از آنها دنبال شود معرفتی در انسان پدیدار می شود، گفت: اسم ها و القاب معمولی نیست چون از طرف خدا تعیین می شود همانطور که لقب امیرالمومنینی فقط و فقط برای حضرت علی (ع) بیان شده است و برای هیچ کس در این دنیا قبل و بعد آن حضرت گذاشته نشده که اگر کسی چنین کند کافر است.

عالی با اشاره به این که پیامبراکرم (ص) فرمود در 120 دفعه ای که به معراج رفتم بیشترین موردی که خداوند توصیه فرمود به مردم معرفی کنم بیان لقب امیرالمومنینی آن حضرت بود تصریح کرد: در شب معراج بر دری از درهای بهشت عبور نکردم مگر اینکه بر روی هر یک از آنها شهادتین توحید، نبوت و «اشهد ان امیرالمومنین علی ولی الله» نوشته شده بود.

وی، رضا را مهم ترین و مشهورترین لقب امام رضا(ع) دانست و گفت: این لقب نه فقط به معنای کسی که راضی به مقدرات الهی است، بلکه به این معنا است که دوست و دشمن را راضی می کند.

به گفته سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی، رضا از بالاترین مقامات عرفانی است که حتی بر اساس حدیثی از امام صادق(ع) مومن واقعی با دو شاخصه «تسلیم امر خدا بودن و راضی به مقدرات الهی در خوشی و ناخوشی» شناخته می شود؛ هر کس در این عالم می خواهد به رضا و خشنودی برسد واسطه آن امام رضا(ع) است.

عالی، در ادامه رئوف بودن را نیز لقبی دیگر  از القاب مهم امام رضا (ع) دانست که جواد الائمه (ع) در زیارت آن حضرت با این عبارت «السلام علیک ایها الامام الرئوف» بیان کرده است.

به گفته وی، همه ائمه رافت و مهربانی دارند اما دلیل اینکه این صفت را فقط برای امام رضا(ع) می دانند برای این است که رافت و مهربانی آن حضرت حسی و به سرعت قابل درک و احساس است.

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی تصریح کرد: رافت رضوی دو جنبه عام و خاص بودن دارد که برگرفته از صفات رحمانیت و رحیمیت  خداوندی دارد، به طوری که در رافت عام به همه افراد حتی دشمنانش و در رافت خاص به افرادی ویژه که ادب ومعرفت و توسل و ارتباط خاص با آن حضرت دارند اعمال می شود.

وی به رافت خاص رضوی به میرزا حبیب گلپایگانی که در یکی از رواق های حرم مدفون است، اشاره کرد و گفت: این مرد بزرگ کسی بود که 40 سال هر روز یک ساعت قبل از نماز صبح در سرما و گرما پشت در حرم می ایستاد و نماز شب می خواند و به همین واسطه وقتی یک بار بیمار شد و در بیمارستان بود و نتوانست مشرف شود، به امام رضا(ع) متوسل شد و آن حضرت در عالم مکاشفه به عیادتش آمد و با لبخند گلی به دست او داد و با دست راست گل را از حضرت گرفت، بعد از آن با نوازش بر سر هز بیماری حتی سرطانی شفابخش بود.

وی، با انتقاد از اینکه متاسفانه بعضی از زوّار ادب و معرفت زیارت را رعایت نمی کنند و در محضر حرم رضوی کنار ضریح با یکدیگر مشغول صحبت، دراز کردن پا و یا گرفتن سلفی پشت به ضریح هستند گفت: امام همه ما را در زیارت می بینند، بنابراین باید در زیارت نهایت ادب و معرفت و کمالات را رعایت کنیم.

به گفته وی، زیارت امام رضا(ع) نماد و علامت شیعه بودن است چون گفته شده شیعیان خاص فقط مشرف به زیارت آن حضرت می شوند و شاید دلیل آن حدیثی هم که امام جواد فرمودند«ثواب زیارت پدرم از زیارت امام حسین(ع) در کربلا افضل است» برای این باشد که  همه شیعیان حتی 6 امامی و هفت امامی نیز  به زیارت امام حسین (ع) می آیند اما زیارت امام رضا(ع) را فقط شیعیان خاص (دوازده امامی) می آیند.

 عالی در پایان با اشاره به اینکه اگر انسان پنج صفت بی نهایت دانایی، بی نهایت توانایی، بی نهایت دارایی، بی نهایت مهربانی و بی نهایت بخشندگی  خداوند را باور کند زندگیش متحول و دگرگون می شود گفت: متاسفانه ما امام رضایی را که رافت و رضایت آن حضرت نسبت به دوست و دشمن است خوب نشناختیم و به آن معرفت پیدا نکردیم.

گفتنی است، یازدهمين جشنواره ملي فرهنگي، هنري «آه و آهو» در کاشان با شعار «مهربان ترین پدر» و به همت موسسه خادمین حضرت رضا(ع)کاشان و همکاری خادمیاران دفتر آستان قدس رضوی در این شهرستان به مدت 11 شب و همزمان با شام روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت(13 تیرماه) در قالب آیین افتتاحیه در دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) غاز شد و تا 23 تیر شام ولادت امام رضا(ع) و جشن ملی زیر سایه خورشید ادامه دارد.

یازدهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری «آه و آهو» با بیش از يكصد برنامه فرهنگی، هنری و مذهبی و نگاه مهندسی فرهنگی در قالب 8 همایش تخصصی شامل جشن کودکان رضوی، همایش بزرگداشت مقام امامزادگان، همایش شمس الشموس، همایش خانواده ایرانی با معیارهای رضوی، همایش انتظار، همایش مهرورزی، همایش باب الجواد(ع) و همایش طب رضوی از 13 تا 23 تیرماه برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha