پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یعقوبی

امام جمعه بجنورد گفت: اگر فرزند ما دین را به‌درستی بشناسد طعمه دین‌ستیزان نمی‌شود که در این راستا فقه یعنی فهم عمیق از دین یکی از پایه‌های چشیدن طعم ایمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست شورای هماهنگی گرامیداشت دهه کرامت استان، با اشاره به ارتباط عمیق فرهنگ و اقتصاد، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «لَا یَذُوقُ الْمَرْءُ مِنْ حَقِیقَةِ الْإِیمَانِ حَتَّی یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: الْفِقْهُ فِی الدِّینِ، وَ الصَّبْرُ عَلَی الْمَصَائِبِ، وَ حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعَاشِ».

وی افزود: بنا به فرموده مولای متقیان انسان حقیقت ایمان را نمی‌چشد، مگر آنکه سه ویژگی در او باشد؛ تفقه در دین، صبر بر مصائب و تقدیر و تدبیر نیکو در امر معاش.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: ایمان چشیدنی است و اگر انسان به وظایف ایمانی خود عمل کند ثمره ایمان و اثر آن را در وجود و رفتار و گفتار خود می‌یابد.

وی ادامه داد: حلاوت ایمان هم دیدنی، هم شنیدنی و هم چشیدنی است؛ ازاین‌رو هر کس این سه خصلت را در خود نهادینه کند به حقیقت ایمان راه یافته و طعم ایمان را چشیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه نخستین خصلت تفقه در دین است، گفت: کسی که فهم دین بالایی داشته باشد و در مسائل دینی ژرف‌نگر باشد؛ خود را از سطح دین به عمق آن رسانده است.

وی ادامه داد: فقه به معنای عمیق بودن علم و فهم است و کسی که بتواند با مطالعه و تحصیلات دین اسلام را بیشتر بشناسد، هر چه بیشتر بشناسد احساس ایمان در او تقویت می‌شود که این خود مصداق دقیق کار فرهنگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: کتابخوانی و تأسیس کتابخانه در زمره فقه فی الدین است؛ یعنی باید با این‌گونه اقدامات کاری کنیم که فرزندان ما نه شعاری بلکه به‌صورت شعوری با دین آشنا شوند و دین را با عقلانیت به هم آمیخته و بفهمند و استدلال کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید نسل جدید ما دلیل عقلی و نقلی و وجدانی و عاطفی برای دین خود داشته باشند، گفت: باید جوان شیعه تفقه در دین داشته باشد که این نیازمند کار فرهنگی عمیق زیربنایی است تا بچه‌ها و نسل جدید ما مقاوم‌سازی فرهنگی شود.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: اگر فرزند ما دین را به‌درستی بشناسد درنتیجه طعمه دین‌ستیزان نمی‌شود و در این راستا فقه یعنی فهم عمیق از دین که یکی از پایه‌های چشیدن طعم ایمان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha