جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور به تفسیر سوره ضحی اشاره کرد و گفت: مدتی وحی الهی به پیامبر اکرم(ص) قطع شد که حضرت ازاین‌جهت نگران شدند، و باز آیه نازل شد، پیامبر(ص) جای نگرانی نیست، ما بزرگ‌ترین مدال افتخار را به تو می‌دهیم، برخی مفسران بیان می‌کنند که بزرگ‌ترین مدال افتخار «شفاعت» است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(ع) که با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به نقش جایگاه امامزادگان در ترویج آموزه‌های دینی اظهار، داشت: یکی از پرسش‌هایی که مطرح می‌شود این است که این‌همه امامزاده در کشور داریم دارای چه نقشی بوده؟ و چه جایگاهی دارند؟

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه در قرآن کریم سه سوره داریم که برای تسلی خاطر نبی مکرم اسلام(ص) نازل‌شده است، افزود: نخستین سوره، انشراح، دومین سوره والضحی و سومین سوره که برای تقویت روحیه پیامبر اکرم(ص) نازل‌شده سوره کوثر است.

وی در ادامه تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) به خدا می‌فرماید به دیگر پیامبران مانند موسی و عیسی(ع) قدرت و توان دادی، اما چه چیزی شامل حال من پیامبر(ص) شده است، آیه نازل شد که "الم نشرح لک صدرک" آیا ما به تو شرح صدر نداده‌ایم تا در مقابل سختی‌ها بردبار باشی، در جای دیگر آیه می‌فرماید پیامبر(ص) جای نگرانی نیست ما یاد تو را بلندآوازه کرده‌ایم، نام پیامبر(ص) خود را به‌گونه‌ای مطرح کرده‌ایم که بر سر زبان‌ها افتاده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، مدیر توانمند را مدیری دانست که در سختی‌ها جا نزند، عنوان کرد: خداوند می‌فرماید اگر پیامبر(ص) تو در مقابل مردم به مهربانی سخن نمی‌گفتنی مردم از کنار تو می‌رفتند.

آیت‌الله حسینی بوشهری به تفسیر سوره ضحی اشاره و خاطرنشان کرد: مدتی وحی الهی به پیامبر اکرم(ص) قطع شد که حضرت ازاین‌جهت نگران شدند، و باز آیه نازل شد، پیامبر(ص) جای نگرانی نیست، ما بزرگ‌ترین مدال افتخار را به تو می‌دهیم، برخی مفسران بیان می‌کنند که بزرگ‌ترین مدال افتخار «شفاعت» است.

وی، سومین سوره‌ای که به پیامبر(ص) نازل‌شده را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: سومین سوره مربوط به ذریه پیامبر(ص) است، خداوند به نسل فاطمه(س) برکات بسیاری عطا کرده است، در شرایطی که دشمنان اهل‌بیت(ع) کمر به نابودی اهل‌بیت(ع) بسته بودند اکنون نسل فراوانی ذریه فاطمه زهرا(س) است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: ذریه زهرای اطهر(س)، هم شامل امامان ما می‌شود و هم شامل امامزادگان؛ همین بقعه متبرکه حضرت شاهچراغ(ع) و سید علاءالدین حسین(ع) هرکدام در زندگی ما نقش‌آفرین و تأثیرگذار هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیه "انا اعطیناک الکوثر" مختص امامان معصوم نیست، بلکه امام زادگان نیز خیر کثیر هستند، امامزادگان قربا هستند، امام زادگان فرزندان امامان معصوم هستند، این بزرگواران از نزدیکان امامان به شمار می‌روند و مرتبط با عترت هستند، این افرادی که با عترت مرتبط هستند قطعاً دارای جایگاه بزرگی هستند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: نگاه کردن به ذریه پیامبر(ص) عبادت است البته تا زمانی که مسیر خود را از مسیر پیامبر(ص) جدا نکرده‌اند، در اینجا منظور امام معصوم نیست بلکه اولاد حضرت نیز مدنظر است.

وی با طرح این سؤال که امام زادگان چه نقشی در فرهنگ ما دارند؟، بیان کرد: بزرگ‌ترین نقشی که امام زادگان در فرهنگ دارند این بوده که تشیع را در جامعه گسترش دادند، اگر سخن از شیخ مفید و صدوق مطرح می‌کنیم حق تعلیم بر گردن ما دارند اما امامزادگان حق حیات بر گردن ما دارند.

آیت‌الله حسینی بوشهری به نقش زیارت اهل‌بیت(ع) اشاره و ابراز کرد: دانشمندان می‌گویند دنیا با همه پیشرفت‌هایی که داشته است، اما انسان‌های امروز نگران‌تر از انسان‌های گذشته است، یکی از راه‌های آرامش ذکر خدا و آمدن کنار امامزادگان است، شرایط مالی انسان‌ها را بسیار مضطرب و نگران نسبت به انسان‌های گذشته کرده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با اشاره به آثار اجتماعی امامزادگان، بیان داشت: هرجایی امامزاده‌ای بوده آن شهر و روستا آباد شده است، همچنین امامزاده‌ها تأثیر سیاسی دارند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری به ویژگی‌های حضرت احمد بن موسی(ع) اشاره و تصریح کرد: حضرت شاهچراغ(ع) مورد احترام پدر بودند، انسانی بزرگ و جلیل‌القدری بوده که امام کاظم(ع) بسیار به ایشان دل‌بسته بوده اند؛ امروز در جامعه سخن از ولایت مداری است؛ ولایت مداری را باید از حضرت شاهچراغ(ع) یاد گرفت.

وی در پایان بیان کرد: پیام این جلسه به این جمع و تولیت این است که قدر حضرت شاهچراغ(ع) را بدانیم؛ در شرایطی که دشمن قصد سو به کشور دارد، باید مقام معظم رهبری را به‌عنوان پرچم‌دار انقلاب حمایت کنیم. امروز در قم عده‌ای از مراجع بزرگوار به لحاظ سنی از رهبر معظم انقلاب بزرگ‌تر هستند، اما به دلایلی که بیان می‌کنند، مقام معظم رهبری را ولی خود می‌دانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha