چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ب

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بابیان این‌که هیچ توفیقی بالاتر از خدمت به مردم نیست، گفت: خدمت به مردم در رأس همه عبادت‌های شخصی انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عصر امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث مدرسه درمناطق سیل زده اظهار داشت: درست است که این سیل بهانه‌ای بر حضور پرشکوه همه اقشار مردم و مسئولین تا حماسه دیگری در اظهار حس همدردی و نوع دوستی مردم خلق شود ولی باید بدانیم هیچ توفیقی بالاتر از خدمت به مردم نیست، خدمت به مردم در رأس همه عبادت‌های شخصی انسان است.

 

وی ادامه داد: این جمله از مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (ره) خیلی معروف است که فرمودند: من 50 سال است اسلام می‌خوانم، خلاصه‌اش را بگویم واجباتت را انجام بده به جای مستحبات تا می‌توانی به کار مردم برس و کار مردم را راه بیانداز اگر قیامت کسی از تو سؤال کرد بگو فاضل گفته بود، هیچ چیز بالاتر از خدمت به مردم نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: مضمون همین کلام در فرمایشات امام هم آمده که فرمودند من فکر نمی‌کنم در میان مستحبات کاری بالاتر از خدمت به مردم باشد.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: در این کلام از روایات به خوبی استفاده می‌شود، کار نباید به عنوان یک مسئولیت اداری یا به عنوان اینکه مردم از روحانیت، دولت یا شما توقع دارند، انجام گیرد این عناوین سر جای خودش محفوظ، ولی فی نفسه رسیدگی به کار مردم خصوصاً در لحظات حساس و بحرانی امر بسیار مهمی است و ان شاء الله هم در دنیا و هم در آخرت آثار خوبی دارد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در قضایای سیل در چند مرحله آنچه که در توان ما بود انجام وظیفه کردیم، قبل از ماه مبارک رمضان حدود پانصد سبد کالا به ارزش هر کدام حدود 400 الی 500 هزار تومان به روستاهای مختلف آسیب دیده بردند، کاری بود که می‌شد کرد، نه اینکه قابل ذکر باشد!

 

وی ادامه داد: برای احداث این پنج مدرسه هم تقاضای من این است که کار را هر چه زودتر شروع کنید تا إن شاء الله برای اول مهر ساخته شود، نسبت به نام این مدارس هم افراد خیری که بانی شده‌اند از ما خواستند به نام مبارک امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام رضا، حضرت ابوالفضل، حضرت معصومه (علیهم السلام) نامگذاری نمایید.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان داشت: ذکر این خاطره از مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (ره) خالی از لطف نیست. زمانی که مرحوم آقای موسوی اردبیلی مسئول قوه قضائیه بود، به پدر ما خبر رسید که در قم مدارس سه شیفت شده است. ایشان خیلی ناراحت شد ـ آن زمان هنوز مرجعیت ایشان شروع نشده بود، بعد که ایشان مرجع شد، مقلدین با اخذ اجازه از ایشان مدارس متعدد از دبستان گرفته تا راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه، از وجوهات ایشان ساختند ـ در آن زمان ایشان به آقای اردبیلی گفتند آیا شما منابعی در اختیار دارید که ما شروع به مدرسه‌سازی کنیم؟ ایشان گفت بله، ولی باید امام اجازه بدهد، شما یک نامه‌ای به من بنویس من هم ذیلش می‌نویسم که اگر امام اجازه دادند، پنجاه میلیون تومان در اختیار شما قرار دهم که در آن زمان پول خیلی زیادی بود. مرحوم والد ما نامه‌ای به آقای اردبیلی می‌نویسد و آقای اردبیلی ذیل آن را می‌نویسند و خدمت امام می‌فرستند. امام هم در ذیل نامه به آقای اردبیلی نوشتند با پیشنهاد حضرت آقای فاضل موافقت می‌شود اقدام کنید. به نظرم آن زمان با آن 50 میلیون تومان 10 الی ۱۲ مدرسه در همین قم ساخته شد، یعنی اولین گام جهاد مدرسه‌سازی در قم توسط ایشان برداشته شد و جهاد خیرین مدرسه‌ساز از آن زمان به راه افتاد.

وی ادامه داد: ایشان چند نفر را به عنوان هیئت امنا قرار دادند و با همکاری آموزش و پرورش قم این مدارس را ساختند. شاید این توفیق امروز ما هم دنباله آن نیّت خالصی است که پدر ما در حل مشکلات مردم داشتند. اگر مشکلی برای مردم پیش می‌آمد شب تا صبح فکر می‌کرد و خوابش نمی‌برد که چرا این مشکل پیش آمده و چه کار باید کرد؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha