جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سر زعیم

حوزه/ مدیر آستان امامزاده حسن(ع) تهران گفت: بقاع متبرکه می توانند به قطب فرهنگی کشور تبدیل شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین سر زعیم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به فعالیت های امامزاده حسن(ع) واقع در منطقه ۱۷ تهران، گفت: پنجم ذالقعده به نام روز ملی تکریم از امام زادگان و بقاع متبرکه توسط سازمان اوقاف و امور خیریه نامگذاری شده است و تمام امازادگان و بقاع متبرکه در حد توانشان در خصوص تکریم این روز برنامه هایی را در نظر میگیرند و ما هم در این روز و این امام زاده ی شاخص باید فعالیت هایی را انجام می دادیم و لذا برنامه ریزی ویژه ای را می طلبید که باید انجام می شد. خادمین و متولیان امام زاده حسن در تمام مناسب ها تمام تلاش خود را در جهت برگزاری هرچه پر شکوه تر انجام میدهند و سعی کردیم در مناسب های ویژه مردم سر سفره اطعام کریمانه این امام زاده جلیل القدر بنشینند و در این مورد نیز از حضرات معصومین علیه السلام هم روایات متنوعی وارد شده است و ثمرات خوبی این کار دارد. لذا در مناسب ها و مراسم های متنوع با دعوت از سخنوران و افراد شاخص و صاحب نفوذ و تاثیر گذار در بین مردم، سعی کردیم امازاده را به عنوان یک ملجا و پناه گاهی برای اقشار مختلف مردم معرفی کنیم.

مدیر آستان امامزاده حسن(ع) در مورد شجره نامه این امامزاده توضیح داد: این امازاده جلیل القدر با هشت واسطه به وجود نازنین امام حسن مجتبی علیه السلام منتهی می شود و می شود گفت کریم ابن الکریم هستند و امروز هم این توفیق را داریم با برگزاری مراسمی از خادمین و پرچم متبرک امام رضا علیه السلام را در این امامزاده برگزار و استقبال کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند و این دستور حضرت آقا مهم و دقیق و عالمانه و کارشناسی است. لذا اگر توانستیم در راستای این  رهنمود مقام معظم رهبری قدم برداریم، خواهیم توانست در مقابل هجمه های و تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کنیم.

این فعال فرهنگی توضیح داد: در همین راستای مقابله و تهاجم فرهنگی ما روزانه ۷۰۰ قرآن آموز از اقشار و مقاطع سنی مختلف در این امام زاده فعالیت میکنند و در حال حاضر پنجاه حافظ قرآن در این امامزاده حضور دارند و فعالیت می کنند و نکته جالب اینکه مربیان قرآنی ما همین افرادی هستند که در این امامزاده آموزش دیده اند و در مقاطعی نیز در صورت درخواست مساجد و هیئات مذهبی از همین حافظان قرآنی برای آموزش افراد استفاده می شوند.

وی در خصوص تاثیر گذاری بقاع متبرکه در جامعه بیان داشت: مردم ایران عاشق اهل البیت علیه السلام هستند و این عاشقی در همه نوع از تیپ و شخصیت های مردم قابل مشاهده است و در مواقعی دیده شده که افرادی از لحاظ حجاب نسبت به آن حجاب برتر کمی ضعیف تر باشند ولی وقتی وارد این فضای معنوی می شوند تغییر حالت و احترام نسبت به امام زاده در وجود و ظاهر افراد قابل مشاهده است و این تاثیر حرم و این مکان های متبرک است و لذا ساختارها و برنامه های بقاع متبرکه باید مهیا و پذیرای این افراد باشد تا آن آرامش معنوی در مردم ایجاد شود.

حجت الاسلام سر زعیم ادامه داد: فرموده حضرت امام(ره) است که مردم باید در این امامزادگان آرامش داشته باشند و در کنار این امام زادگان آرامش روحی و قرب الهی را احساس کنند و این جذبه ملکوتی امام زادگان است که افراد را مجذوب خود میکند.

وی درخصوص برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: الحمدلله سازمان با برنامه ریزی های دقیق در خصوص امامزادگان و بقاع متبرکه چه لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ مالی و عمرانی، برداشته است و توانسته این مکان های شریف را در حد قابل توجهی اداره کنند و لذا با اعزام مبلغان و ایجاد برنامه هایی با عناوینی از قبیل خیمه های معرفت و یا بصیرت دینی و سیاسی توانسته کارنامه خوبی از خود بجا بگذارد.

حجت الاسلام و المسلمین سر زعیم در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط امامزاده با نهاد ها و کانون های فرهنگی مذهبی محله پاسخ داد: امامزاده متعلق به همه مردم است، لذا به همه کانون های فرهنگی و مذهبی و هیئات مذهبی اعلام کردیم که ما خادم شما هستیم و هر گونه کمکی که تداخل کاری با برنامه های امام زاده نباشد حاضر به همکاری هستیم  و در حد توان مجموعه امامزاده باشد از عزیزان دریغ نخواهیم کرد و در حال حاضر با دو هیئت در محله همکاری مشترک داریم و سعی داریم تمام افراد محله  زیر پرچم واحد ولایت علی ابن ابی طالب جمع شوند.

وی در پایان در خصوص حضور دائم و مستمر طلاب علوم دینی در امامزادگان و بقاع متبرکه افزود: جای طلاب علوم دینی که مستمر در این بقاع متبرکه حضور پیدا کنند خالی است و از همین رسانه دینی از تمام این عزیزان درخواست و دعوت میکنم در برنامه های خود برای این مکان ها وقت ویژه ای را تعریف کنند و این حضور می تواند خیلی تاثیر داشته باشد.

خاطر نشان می شود، خادمین این امام زاده جلیل القدر با تلاش و فعالیت های متنوعی از قبیل ایجاد غرفه مشاوره، نمایشگاه متنوع فرهنگی، خیمه فرهنگی، غرفه چند رسانه ای، غرفه کودک، غرفه مشاوره حقوقی و قضایی توانسته است خدمات ارزنده ای برای مخاطبین مهیا کند.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha