شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب «روشنگری و مسأله اقتدار»

حوزه/ کتاب «روشنگری و مساله اقتدار» نوشته عبدالرسول خلیلی در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب معرفی و نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «روشنگری و مسأله اقتدار» نوشته عبدالرسول خلیلی روز شنبه ۲۲ تیرماه در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب معرفی و نقد و بررسی می‌شود.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «سیطره عقلانیت روشنگری در جامعه مدرن با رویکرد توسعه عقل آلی و فنی، نوعی منطق پنهان سلطه و سرکوب را به وجود آورده که با ظهور عقلانیت ابزاری، زندگی انسان امروز را زیر پرتو دیگری قرار داده و او را در قفس آهنین سلطه عقلانی ـ حقوقی که با کارویژه‌های قدرت مرتبط است، گرفتار کرده است.

این گرفتاری با تفوقی که از طریق بخش صنعت و اقتصاد پیدا شده، نتوانسته مانع ظهور فرایند‌های غیر عقلانی در خصوص مساله اقتدار شود و بالطبع نتایج و ساز و کار‌های این عقلانیت هژمونیک در عصر پساروشنگری هنوز نتوانسته رهایی انسان را در ابعاد شناخت نظری و عمل اجتماعی ـ سیاسی رقم بزند.

عبدالرسول خلیلی در کتاب «روشنگری و مساله اقتدار» نشان داده است که در جوامع صنعتی معاصر انسان‌ها با غلبه بر طبیعت، میان سرنوشت خویش و پیوند با هستی به ویژه در حیات مادی، اجتماعی و تفسیری روحانی از آن گسست ایجاد کرده‌اند؛ یعنی اگرچه انسان‌ها با یاری علم و تخصص بر مشکلات زندگی و مصائب طبیعی استیلا پیدا یافته‌اند، ولی همچنان ناخرسندند، و از آرامش طبیعی و سعادت برخوردار نیستند.

آن چه اکنون در حال گسترش است و در آینده به نحوی روز افزون توسعه خواهد یافت، آزادی فرصت‌ها و امکانات نیست بلکه اداره شدگی است: ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن امید به دگرگونی و تغییر تا زمان برگشت ناپذیری به تعویق افتاده است و این ناشی از فریب حواس ماست. از این رو به تعبیر نیچه «باید بر فریب حواس خود پیروز شویم» و نگذاریم توان خواهی اقتدار، برگذشت پر حاصل زمان ما سیطره پیدا کنند.»

درباره نویسنده

عبدالرسول خلیلی، نویسنده، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی، دارنده مدرک دکترای تخصصی رشته علوم سیاسی با گرایش جامعه‌شناسی سیاسی است. وی مدرس روش تحقیق و رساله نویسی پیشرفته، اندیشه سیاسی غرب، مدیریت و روابط بین‌الملل است. از ایشان تاکنون کتاب‌ها و مقاله‌های گوناگونی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی منتشر شده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha