سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
نشست مدیر حوزه علمیه خواهران با اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس استان هرمزگان

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه بهترین روش آموزش در حوزه ها آموزش با محوریت پژوهش ‌و فرهنگی است، گفت: فعالیت استاد در حوزه نباید بر محوریت آموزش محض قرار گیرد بلکه برای اثرگذاری مطلوب باید در کنار آموزش، تحقیق و پژوهش نیز از طلاب مطالبه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده در نشستی با اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس که در این مدرسه برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به امور پژوهشی و فرهنگی در حوزه ها، بیان داشت: بهترین اقدام مدیران، تفویض امور و تعیین چشم انداز و سند راه و رشد علمی و مهارتی اساتید است.

وی با بیان اینکه نباید به وضعیت موجود رضایت داشت، خاطر نشان شد: حوزه ها باید با تلاش و پشتکار تمام سعی خود را برای رسیدن به وضعیت مطلوب بکار گیرند.

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان با تاکید بر اینکه معاونت های حوزه جزیره ای عمل نکنند، تصریح کرد: نگاه جزیره ای موجب بخشی دیدن مشکلات می شود در حالی که حوزه یک مجموعه ی به هم پیوسته با بخش های متفاوت است و باید با هم افزایی و نگاه فرابخشی و برگزاری نشست های مشترک مشکلات پیش رو را سامان داد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه بهترین روش آموزش در حوزه ها، آموزش با محوریت پژوهش است، گفت: فعالیت آموزشی استادها در حوزه نباید بر محوریت آموزش محض قرار گیرد، بلکه برای اثرگذاری مطلوب باید در کنار آموزش، تحقیق و پژوهش نیز از طلاب مطالبه شود.

وی کسب مهارت ها را در کنار علم آموزی بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و بیان داشت: کسب دانش بدون مهارت‌های لازم، خروجی خوبی نخواهد داشت بلکه علم در کنار مهارت آموزی همچون مهارت سخنوری، مهارت های پژوهشی، مهارت ارتباط گیری و ...  موجب اعتماد به نفس در طلبه و تاثیر و نفوذ بیشتر او در مخاطب و اعتماد مردم به او خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده افزود: حوزه باید برای مهارت افزایی و نهادینه کردن مهارت ها، کارگاه ها، فضای نقد و نظر، کرسی های آزاد اندیشی و ... برگزار کند و با کادر سازی در این مسیر، زمینه ی عرضه ی فعالیت های خود را به اداره ها و مدارس فراهم کنند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به جایگاه اثر گذار استاد بر دانش آموز تاکید کرد و افزود: یک استاد جبر و مثلثات هم توان جذب دانش آموزان به اخلاق و آموزه‌های دینی را دارد و به راحتی اخلاق و عبودیت را در سه تا چهار دقیقه می تواند بصورت بسیار تاثیرگذار به دانش آموزان با روش ریاضی آموزش دهد.

وی در ادامه به آموزش های تخصصی و عمومی در بحث اخلاق پرداخت و گفت: در بخش آموزش های تخصصی محتوای علمی اخلاق به طلبه انتقال داده می شود اما بخش اخلاق عمومی عمده تاثیر گذاری لازم را به همراه دارد و باید در هفته یک جلسه اخلاق عمومی برای همه طلبه‌ها برگزار شود.

استاد حوزه و دانشگاه به اهمیت بحث اخلاق در حوزه ها اشاره کرد و افزود: باید در کنار پژوهش، بحث اخلاق هم تقویت شود و نظام آموزشی نیز به عنوان ماموریت کاری اساتید باید موجب تقویت فرهنگ و پژوهش در حوزه ها شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران خاطر نشان شد: بالا بردن سطح سیاسی حوزه های علمیه به وسیله آموزش های سیاسی به دور از سیاسی بازی یکی دیگر از آموزش های لازم برای طلاب است و روشنگری، جریان شناسی فکری، بصیرت افزایی از آموزش های لازم برای طلاب، جهت روشنگری نسل جوان است.

وی خطاب به اساتید حوزه بیان داشت: حوزه ها در ایجاد شبکه برای نهادینه کردن گفتمان امام خامنه ای در جامعه، مسئولیت دارند.

حجت الاسلام و المسلمین در پایان فارغ التحصیلان را بهترین ظرفیت برای حوزه ها دانست و خاطر نشان شد: حوزه ها با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های بسیار خوب فارغ‌التحصیلان و با ایجاد انجمن دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان حضرت زهرا(سلام الله علیها) احساس کارآمدی را در فارغ‌التحصیلان ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha