چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
هفته عفاف و حجاب

حوزه/ عضو انجمن سواد رسانه ای ایران، نسبت به ضعف در فعالیت های رسانه ای مرتبط با مقوله ترویج عفاف و حجاب، ابراز تأسف کرد.

لیلا وصالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،با ابراز تاسف از این که در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ما در عرصه رسانه ای ضعیف عمل کرده ایم، ابراز داشت: در این رابطه چه در زمینه تولید محتوا و چه پخش و انتشار آن ها باید به شکل جدی و عمیق کار کنیم و به خصوص وقتی رسانه های دشمن در حال سمپاشی و شبهه پراکنی هستند، ضرورت فعالیت هدفمند ما دو چندان می شود.

وی با بیان این که باید از ظرفیت رسانه های نوین همچون فضای مجازی در این راستا به درستی استفاده کنیم، افزود: در حال حاضر صدای مخالفین عفاف و حجاب در فضای مجازی تا حدودی بلند است و آن ها به شدت در حال فعالیت هستند و اگر در مقابل این وضع، افراد متدین و دغدغه مند ورود پیدا نکنند ما نمی توانیم به طور کامل به اهداف خود دست یابیم.

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه ای همچنین گفت: گاهی اوقات ما در مواجهه با افراد بدحجاب و بدپوشش ، واکنش های لحظه ای و مقطعی داریم که در این صورت نمی توان به شکل قوی و استدلالی به هدایت افراد جاهل و گمراه پرداخت اما اگر حوزه و دانشگاه در این رابطه کار علمی و قوی داشته و در رسانه ها خروجی آن مشهود باشد، نتیجه بسیار بهتری خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار هنر و فیلم و سریال در این باره اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز ما در زمینه تولید فیلم و سریال این است که ما معمولاً از هنرپیشه هایی برای ایفای نقش زنان عفیف در سریال ها و فیلم های سینمایی که چندان خودشان اعتقادی به حجاب ندارند و لذا متاسفانه گاه تعمدی ، از خود تصاویری منتشر می کنند که کاملاً در تضاد با آن چیزی است که در فیلم و سریال بوده اند و این مساله در بحث انگاره سازی از طریق رسانه و تاثیر معکوس بر مخاطب، خودش را نشان می دهد.

وی افزود: از این رو بهتر است برای نقش هایی این چنینی از بازیگرانی که اعتقاد به این موضوع داشته باشند ، استفاده کنیم و یا این که به تربیت و آموزش دختران و زنانی در زمینه بازیگری بپردازیم که معتقد به این مسایل باشند.

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران ادامه داد: در واقع انگاره سازی رسانه ای باید به شکلی باشد که ارزش حجاب و عفاف به خوبی به مخاطب انتقال پیدا کند و اساساً این مساله در بحث سبک زندگی و نقش آفرینی رسانه در ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی بسیار مهم و مؤثر است.

وی یادآور شد: از این حیث ما نیاز به تولید محتواهایی داریم که انگاره ساز باشد مثل بازی های رایانه ای و انیمیشن برای کودک و نوجوان و یا تولید سریال های طولانی مدت و قوی که به علت عنصر تکرار در آن ها و اثرگذاری بر ذهن مخاطب می تواند تأثیرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

وصالی گفت: به عنوان مثال همین سریال های کره ای در سال های اخیر اثرگذار بوده است و این سوال مطرح می شود که ما چرا نتوانیم سریال های خوب و درستی داشته باشیم که بتواند این تأثیرگذاری گسترده را داشته باشد و این در حالی است که نسل جدید ما بعضاً از سلبریتی های کره ای الگو می گیرند و ما باید این کار را خودمان انجام دهیم.

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران همچنین خاطرنشان کرد: ما اگر روی این نسل کار کنیم، ثمره اش را در ده، بیست سال آینده به وضوح می بینیم، ضمن آن که برای بزرگسالان به جهت رواج شبهات ، روشنگری و بصیرت بخشی در عرصه عفاف و حجاب ، یک ضرورت به شمار می رود.

وی بیان داشت: امروزه رسانه های غربی درباره شبهات و ارزش های دینی و اخلاقی شبهه افکنی می کنند و این در حالی است که با دغدغه مندی و جدیت می توان به آن ها پاسخ داد و متاسفانه باید گفت علیرغم کارها و اقدامات صورت گرفته، فعالیت های ما در عرصه رسانه و فضای مجازی، آن چنان چشمگیر نیست که مخاطب خاکستری را جذب خود کند، ضمن آن که ما باید در زمینه تولید و انتشار محتواهای چندرسانه ای، تلاش بیشتری داشته باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha