جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 498678
۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
طلبه مدرسه علمیه الزهراء (س) آزادشهر:

حوزه/ حجاب فرصتی برای خویشتن شناسی و خودسازی و ذخیره سازی نیروی انسانی و انسانیّت و شرافت در زن و مرد مسلمان و احیای ارزش های متعالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، طاهره میرشاه از طلاب فارغ التحصیل مدرسه علمیه الزهراء (سلام الله علیها) آزادشهر در مطلبی با عنوان «آثار بدحجابی و بی حجابی در جامعه با تاکید بر آموزه های دینی» به تأثیرات پیامدهای شوم بدحجابی و بی حجابی پرداخته است.

وی، کاهش محبوبیت زنانه، تضعیف حرمت بانوان، انحرافات اجتماعی را از پیامدهای شوم بدحجابی و بی حجابی دانسته و آورده است: حجاب برای زنان مانند صدفی است که گوهر وجود را از گزند خطرها و آسیب ها در برابر نامحرمان و بیگانگان مصونیت بخشیده و بیمه می نماید و به جامعه، خصوصاً جوانان آرامش بخشیده و مانع گسترش هرگونه فساد و گرایش به فحشا می شود.

حجاب از عناصر اصلی شخصیت زن است؛ بزرگ ترین سرمایه اخلاق زن، حیا و حجاب اوست و پوشیدگی زن از مهم ترین معیارهای ارزش گذاری او به شمار می رود.

خداوند در آیه 59 سوره احزاب می فرماید: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان و مؤمنان بگو روسری های بلند خود را بر خویش افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند»، همچنین حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «پوشیدگی زن به حالش بهتر است و زیباییش را پایدارتر می سازد».

بنابراین، تعیین حدود حجاب برای زن با استناد به قرآن و روایت امری ضروری است؛ چنان که پس از آیه فوق الذکر خداوند پس از بیان حکم حجاب و تعیین حدود آن می فرماید: «این پوشیدگی باعث می شود زنان مؤمنه به حیا و عفاف شناخته شوند و مورد آزار و اذیت نااهلان و فاسقان قرار نگیرند».

مسئله حجاب با نگاه به نامحرم که در اسلام این همه در موردش تأکید شده، در حقیقت یک مقدمه است برای اینکه از رشد سلول خطرناکی به نام فساد و بی بندباری در جامعه جلوگیری می شود. با توجه به اینکه اگر حجاب رعایت نشود منجر به رواج بی بندباری جنسی در جامعه می شود. لذا با رعایت حجاب می توان از یک بیماری و بلای کشنده در جامعه پیشگیری کرد. غالب کسانی که به سمت بدحجابی گرایش پیدا می کنند یا در اثر ضعف به مبدا معاد می باشد و یا در اثر جهل و ناآگاهی.

حجاب نه تنها یک پوشش دینی بلکه فرصتی برای خویشتن شناسی، بهره وری سرمایه های خدادادی، خودسازی، رهیدن از پدیده با خودبیگانگی و وسوسه های شیطانی، نیک اندیشی، تأمین سلامت جهان از طریق جلوگیری از هیجانات روحی و ذخیره سازی نیروی انسانی و حفظ روح مروت مردانگی، انسانیت و شرافت در زن و مرد مسلمان و احیای ارزش های متعالی است.

زن مسلمان، تجسم حرمت و عفت در جامعه است. حفظ پوشش به نوعی احترام گذاردن به زن و محفوظ نگه داشتن وی از نگاه های شهوانی و حیوانی است. چنانچه زن، حدود را رعایت ننماید هر بیماردلی به او طمع نموده و با نگاه آلوده حریم زن را می شکند.

میل به خودنمایی و جلوه گری به مصالحی در سرشت زن نهفته است که باید در مسیر درست و هدفی والا به کار گرفته شود. بی گمان این گرایش در وجود زن اگر همچون سایر میل ها به درستی به کار گرفته شود، ثمرات مطلوبی خواهد داشت و در جهت کمال او خواهد بود و در مسیر فراهم آوردن محیطی مناسب همراه با زندگیش، سودمند خواهد شد.

بنابراین، علی رغم تبلیغات سوء دشمنان حجاب با چادر مشکی نه تنها دارای عوارض منفی نیست، بلکه دارای آثار و فواید متعددی مثل تأمین پوشش بیشتر نسبت به دیگر رنگ ها، نگاه شکنی در مواجهه با نامحرم و آرام بخشی به زنان و مردان است.

از این رو می توان راه های مناسبی برای درمان بی حجابی پیدا کرد. از جمله: آموزش حجاب با هماهنگی خانه و مدرسه، سالم سازی فعالیت ها، احیای امربه معروف و نهی از منکر، تشویق و برخورد دلجویانه با بی حجابان ناآگاه و شناساندن الگوهای مناسب و همچنین گنجاندن مطالب مهم در زمینه حجاب و پوشش در کتب درسی.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha