پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضور  طلاب حوزه علمیه هامبورگ در جامعه المصطفی

حوزه/ جمعی از طلاب حوزه علمیه هامبورگ که برای گذراندن دوره کوتاه‌مدت آموزشی در ایران به سر می‌برند، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با رئیس المصطفی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی درجمع طلاب حوزه علمیه هامبورگ، ضمن خوش‌آمدگویی به فراگیران حوزه علمیه هامبورگ و گرامی‌داشت ایام دهه ولایت، از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران برگزاری این دوره آموزشی- فرهنگی تقدیر نمود.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع)، خاطرنشان کرد: براساس این روایت، هرگاه خداوند اراده بنماید به بنده خود خیر و نیکی رساند، او را دین‌شناس قرار می دهد و قلب انسان را با یقین به آرامش می‌رساند. هیچ خیر و لطفی از جانب خداوند بالاتر از توفیق کسب معارف الهی و اهل‌بیتی(علیهم‌السلام) و دست‌یابی به آرامش حاصل از یقین نیست.

رئیس جامعه المصطفی آیه «نفر» را مدرک شرعی شکل‌گیری حوزه‌های علمیه در سراسر جهان خواند و گفت: براساس این آیه، اگر همه انسان‌ها نمی‌توانند دین‌شناس شوند، حداقل بخشی از آنان باید در  مسیر کسب علم الهی وارد شوند که موجب رشد انسان است.

وی ادامه داد: هر چند یادگیری سایر علوم طبیعی تا جایی که برای جامعه مورد نیاز باشد، ضروری است، ولی ویژگی علوم الهی است که فراگیران آن، در کنار یادگیری، مکلف به عمل به علم خود و آموختن این علوم به دیگران نیز  هستند و این مقام بسیار عظیمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با اشاره به این که گاهی ظواهر دنیوی، انسان را از عظمت باطنی مغفول می‌دارد، یادآور شد: شما طلاب گرامی باید قدردان نعمت تفقه در دین باشید، زیرا آمدن شما به این مسیر نورانی، نعمت و لطفی از جانب خداست که باید با تجلی این علوم در وجودتان و انتقال آن به دیگران همراه گردد.

وی با اشاره به تاریخ درخشان حوزه‌های علمیه از زمان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تاکنون، ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این بود که به برکت آن، امروز حوزه‌های علمیه در نقاطی از عالم شکل گرفته است که پیش از این تصور آن نیز دشوار می‌نمود. هم‌اکنون به لطف الهی، حوزه‌های علمیه در سراسر جهان ریشه دوانده است و دل‌های پاک و مشتاقی در این مسیر قرار گرفته‌اند.

رئیس جامعه المصطفی حوزه علمیه هامبورگ را الگویی از حوزه علمیه موفق دانست که در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی در قلب اروپا شکل گرفت و ضمن اشاره به گوشه‌ای از روند تأسیس این حوزه، اظهار داشت: در زمانی که تأسیس حوزه علمیه در کشوری مانند آلمان برای بسیاری باورکردنی نبود، با صبوری و تلاش‌های بی‌وقفه و به لطف خدا و به همت دست‌اندرکاران، این حوزه علمیه پایه‌ریزی شد و ان‌شاءالله این حرکت، که تجربه‌ای موفق از حوزه علمیه با تمام معیارهای علمی، اخلاقی، تربیتی و فرهنگی است، با موفقیت استمرار خواهد یافت.

وی مأموریت اصلی امروز حوزه‌های علمیه را رساندن پیام اسلام ناب و معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به تشنگان این معارف در جهانی دانست که دو جریان اسلام‌هراسی و تکفیری‌گری، با پشتیبانی صهیونیسم، تمام تلاش خود را برای نابودی اسلام حقیقی به کار بسته‌اند و افزود: امروز طلاب حوزه‌های علمیه وظیفه سنگینی در برابر این دو جریان مخرب بر عهده دارند که باید با مسئولیت‌پذیری، همت بالا و علم و معنویتی که در حوزه علمیه کسب نموده‌اند، در صحنه حاضر باشند. سنت الهی نیز بر این قرار گرفته است که به این مسیر حقانیت، برکت و پیروزی اعطا نماید و ان‌شاءالله هر روز شاهد بالنده‌تر شدن این حرکت خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، در پایان، حفظ احترام و ارادت به مقام استاد را اخلاقی پسندیده خواند که در طلاب حوزه علمیه هامبورگ نیز مشهود است و تصریح کرد: باید اطمینان داشته باشید که تمام تصمیماتی که در زمینه مدیریت حوزه علمیه هامبورگ گرفته خواهد شد، با هدف رشد و تعالی و در جهت مصالح حوزه و طلاب آن خواهد بود.

گفتنی است در ابتدای این جلسه، «حجت الاسلام زهرایی»، از مسئولان حوزه علمیه هامبورگ، گزارشی از اردوی طلاب این حوزه علمیه، که به مدت چهل روز به میزبانی مؤسسه کوتاه‌مدت جامعةالمصطفی در مشهد مقدس برگزار گردید، ارائه نمود.

شایان ذکر است در ادامه این دیدار، تعدادی از طلاب حوزه علمیه هامبورگ، دقایقی به بیان مسائل و نظرات خود پرداختند و «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ رجایی»، نماینده المصطفی در آلمان نیز به برخی از پرسش‌های طلاب پاسخ گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha