جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر زهرا محمودی از اساتید دانشگاه

حوزه/محمودی گفت: بی شک بدون باورمندی مردم و مسئولان به مساله عفاف و حجاب، نمی توان به ترویج آن پرداخت؛ بهره گیری حداکثری از ظرفیت هنر و رسانه ، ضرورتی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه است.

دکتر زهرا محمودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،با تاکید بر این که برای ایجاد تحول مطلوب در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، قبل از هر چیز مردم و مسئولان باید باورمند به این مساله باشند، اظهار داشت: واقعیت آن است که بسیاری از کسانی که در راس مسئولیت هستند و یا دغدغه فعالیت فرهنگی دارند، معمولاً به شکل پدافندی و دفاعي به مساله بدپوششي واکنش نشان می دهند و نمودهای این موضوع را هم در سطح رسانه های دیداری و شنیداری ملي و مجازي شاهد هستيم كه همه منتظر یک رخداد هستیم تا در مقابل آن واکنش نشان دهیم.

وی افزود: این در حالی است که با یک برنامه ریزی خوب و منسجم مبنايي و رسانه اي می توانيم منطق مدني و انساني قوانيني مثل حدود پوشش را در جامعه طوري تبيين كنيم كه مورد پذيرش قرار گيرد، چنان كه در مجامع علمي قوانين پوشش تدوين مي شود و همه ملزم به رعايت آن هستند و اتفاقاً منطق پذيرفته ي محكمي هم دارد، چرا که برای آن يك قرارداد اجتماعي منطقي و مدني تعريف شده و این مسأله با مغالطات و حواشي ديگر خلط نمي شود.

عضو بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: البته کارهای ایجابی برای ترویج حجاب ، از جنس سر و صدای زودگذر رسانه ای نیست و حال آن که ما عملاً می بینیم فلان خانم ضدانقلاب در مسیر ترویج بدحجابی از آن سوی دنیا با در اختیار داشتن رسانه های مجازي و ماهواره ای، به دنبال موج سازی های کوتاه مدت و تولید هیجان در راستای اهداف نظام استکباری است.

لزوم سرمایه گذاری جدی در عرصه هنر و رسانه

وی ادامه داد: ما برای ترویج فرهنگ حیا و عفاف در جامعه باید سرمایه گذاری ویژه ای در زمینه كارهاي مؤثر و مبنايي ، ساخت و تولید کلیپ و محتواهای چندرسانه ای ، سينما ، فیلم و سریال و دیگر آثار هنری داشته باشیم و در كنار اين آثار، فضايي براي طرح علمي انديشه هاي گفتماني مهیا کنیم تا به نتیجه مطلوب نزدیک تر شویم.

وي همچنین ابراز داشت: به عنوان مثال تولید و پخش سریال گاندو در هفته های اخیر باعث آشنایی بیشتر مردم با جریان نفوذ شد و هر ايراني با ديدن اقتدار و هوش و توانمندي جوانانش در عرصه هاي امنيت ملي بر خود مي باليد ، به اين دليل كه در فضاي منطقي و اثر گذار هنر با نشان دادن واقعيات مي توان ارتباط بهتري با بدنه ي مردم ايجاد كرد و همراهي مردم بزرگترين سرمايه است، از این رو قطعاً با ساخت آثار قوی و اثرگذار ، می توان مردم را نسبت به خطرات و تبعات نامطلوب رواج هرنوع ناهنجاري در جامعه از جمله بد پوششي آگاه کرد،

از بین رفتن عفاف و حیا؛ بزرگترین خطر

اين محقق و پژوهشگر هنر و رسانه گفت: از بين رفتن عفاف از هر جنسي، از جمله عفاف گفتار، عفاف رفتار، عفاف نگاه ، عفاف فضاي مجازي و ... بهانه اي است براي سرگرمي و لذت و ايجاد طمع در دستگاههاي رسانه اي سود و لذت امپرياليسم كه جوانان را از كار و فعاليت علمي و جديت و تلاش دور كرده و گرفتار سرگرمي و لذت هاي باطل كند تا اقتدار جامعه اسلامي تضعيف شود و جوانانش يا گرفتار بيهودگي و چشم چراني هاي مجازي و حقيقي باشند يا دنبال مد و ظاهرسازي و جراحي و عطش سيري ناپذير زيبايي هاي تصنعي.

وی افزود: اينجاست كه وقتي دانشگاههاي بزرگ دنيا مثل آكسفورد و استنفورد و هاروارد بر مبناي كار علمي قوانين پوشش تعيين مي كنند و حتي حدود لباس و استفاده نكردن از تزيينات را مطرح مي كنند، يا مراجع ديگر حد وحدود سني براي فيلم ها تعيين مي كنند يا محدوديت هاي زيادي براي فضاي مجازي دارند، مشهود است كه اين برنامه سرگرم سازي و غفلت جوانان در راستاي همان خلع ابزار در حوزه پيشرفت هاي هسته اي و تضعيف يك كشور مستقل است، چنان كه در اندلس ( اسپانياي امروزي) و الجزاير هم از همين روش براي سرنگوني استفاده كردند، يعني به عفاف و پوشش هجوم بردند، مردان جامعه را مسخ كرده و به راحتي اركان قدرت علمي و سياسي جامعه را هدف قرار دادند.

نباید به کارهای مقطعی و احساسی بسنده کنیم

محمودی گفت: از این رو بنده به شدت معتقد هستم که نباید بر روی کارهای زودگذر و احساسی متوقف شد و دفاعي عمل كرد، هر چند که فعالیت های کوتاه مدت در شبکه های اجتماعی نیز گاه لازم و ضروری است اما باید همه جانبه به قضایا نگاه کرد.

وی اضافه کرد: در حقیقت باید شاخصه ها و اقتضائات رسانه های نوین را بشناسیم و در عرصه های مختلف به تولید محتوا و کارهای چند رسانه ای بپردازیم تا به تدریج شاهد ترویج سبک زندگی دینی در رابطه با مساله پوشش و عفاف اسلامی باشیم.

ارتقای سطح سواد رسانه ای؛ راهکاری برای دفاع از حجاب و عفاف

این مدرس دانشگاه همچنین بیان داشت: بی شک ارتقای سواد رسانه ای به ما در این زمینه کمک می کند ، چه آن که همین مساله در رشد فهم و بصیرت مردم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، بسیار موثر می باشد.

وی بیان داشت ما در این رابطه نیازمند علم و دانشی هستیم که بتواند بینش افراد را ارتقا دهد، تا به این وسیله مردم سره را از ناسره تشخیص داده و مثلاً در موضوع عفاف و حجاب به درک مناسب و مبنای عقلانی برسند.

ضرورت رویکرد انسانی و اجتماعی به مقوله حجاب و عفاف

عضو كميسيون نخبگان شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنین با بیان این که ما باید در مواجهه با این وضعیت، موضوع عفاف و حجاب را از منظر جهانی مورد توجه و تحلیل قرار دهیم، گفت: موضوع حجاب یک مقوله انسانی و اجتماعی پذیرفته شده است که رعایت حد و حدود و قوانین بصری درباره آن می تواند برای ما بسیار راهگشا باشد، به خصوص با عنایت به این مساله که حتی افراد بدحجاب متاهل نیز با افراد ولنگار موافق نیستند چون در این صورت احساس امنیت نمی کنند.

وی در خاتمه با تاکید بر این که ما باید بتوانیم از نگاه علمی، حجاب و عفاف و ضرورت آن در جامعه را مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: با این تفاسیر ما باید حجاب را به عنوان یک قانون اجتماعی و مدنی مطرح کنیم ، ضمن آن که رویکرد دینی و فرهنگی نیز باید در این قضیه با قوت دنبال شود و ما به مردم و نسل جوان بفهمانیم که قوانین اسلام در راستای خودسازی و بهتر شدن زندگی بشری برای رسیدن به سعادت است. اما قبل از آن موجب تحكيم زندگي اجتماعي ما خواهد بود و قطعاً امروز نقش مهمي در اركان قدرت و حفظ حيات مستقل ما دارد چنان كه نقش موثري در اضمحلال آندلس داشت.

۳۱۳/۸

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha