سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 498841
۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
کتاب «زن‌آقا»

حوزه/ از کتاب «زن‌آقا» نوشته زهرا کاردانی در حوزه هنری قم رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «زن آقا» با حضور نویسنده اثر زهرا کاردانی و مرضیه نفری به عنوان منتقد و جمعی از نویسندگان و علاقه مندان به داستان در سالن سوره حوزه هنری قم رونمایی شد.

 

در ابتدای این نشست افسانه بختیاری‌نژاد مجری ـ کارشناس، در سخنانی گفت: این کتاب داستان خانواده چهار نفره یک روحانی است که برای تبلیغ به یکی از روستاهای جنوب ایران سفر کرده‌اند.

 

زهرا کاردانی نویسنده کتاب «زن آقا» هم با معرفی خودش گفت: بیشترین جوایزی که در دوره دانشجویی کسب کردم، در حوزه ادبیات بوده است و اکنون در جامعه الزهرا نویسندگی خلاق تدریس می‌کنم.

 

وی درباره شکل‌گیری ایده این کتاب توضیح داد: کتاب «زن آقا» یک مستندنگاری است. من در ایام سفر هر روز اتفاقات را می‌نوشتم و بخشی از آنها را در فضای مجازی منتشر می‌کردم. وقتی به خانه رسیدم، 10 روز زمان برد تا متن را سر و سامان بدهم و به اسکلت‌بندی کتاب برسم.

 

در ادامه مرضیه نفری منتقد ادبی، در سخنانی کتاب «زن آقا» را روایتی از یک سفر معرفی کرد و افزود: این کتاب یک روایت است و المان‌های کامل یک سفرنامه را ندارد. مثلاً صحبت چندانی از جغرافیا نمی‌کند و یا مکان‌های تاریخی و یا دیدنی را معرفی نمی‌کند، بیشتر خاطرات نویسنده را دربرمی‌گیرد و حتی مستندنگاری هم نیست.

 

این منتقد ادبی ادامه داد: فضای طنز در کل کار جاری است و متن روان و ساده‌ای دارد. نویسنده در دفاع از سبک زندگی روحانیت و تبلیغ شعارهای گل‌درشت نمی‌دهد. خودگویی‌ها و زیرزبانی‌های نویسنده را در کار زیاد می‌بینیم و اتفاقات یک زندگی زورمره را که کمتر در فضای مجازی می‌بینیم یا می‌شنویم، در این کار به وضوح دیده می‌شود.

 

نفری، راوی این اثر را روایت‌کننده فقر فرهنگی دانست و بیان کرد: در این روایت بیشتر شاهد فولکلور و مردم‌شناسی یک منطقه از ایران هستیم. نویسنده در اثرش از فقر فرهنگی می‌گوید اما مردم را متهم نمی‌کند، او به دور از تعصب و داوری روایتگر اتفاقاتی است که به چشم می‌بیند.

 

وی گفت: در این کتاب یک روحانی و سید خوب را هم می‌بینیم. نویسنده یک دستمال دست گرفته و پنجره غبارگرفته بین مردم و روحانیت را تمیز می‌کند و در عین حال به شعور مخاطب هم احترام می‌گذارد.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha