جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب «چرا قرون وسطی اسلامی وجود نداشت»

حوزه/ کتاب «چرا قرون وسطی اسلامی وجود نداشت» نوشته توماس بائر در آلمان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، به تازگی کتاب «چرا قرون وسطی اسلامی وجود نداشت» نوشته توماس بائر  Bauer Thomas در ۱۷۵ صفحه در آلمان منتشر شده است. نویسنده در این کتاب ثابت کرده که در تمدن اسلامی دورانی مانند قرون وسطی در غرب وجود نداشته است.

بسیاری از اروپاییان، اسلام و مسلمانان را متهم می‌کنند که در قرون وسطی باقی مانده‌اند، اما پروفسور دکتر توماس بائر در کتاب «چرا قرون وسطی اسلامی وجود نداشت» نشان می‌دهد که مسلمانان در دوران قرون وسطی در کشورهایی متمدن و پیشرفته زندگی می‌کردند. این در حالی است که کشورهای اروپایی در این دوران شرایط مساعدی نداشتند. بدین ترتیب، او تصویری جدید از شرایط مسلمانان در دوران قرون وسطی برای خوانندگان ایجاد می‌کند.

این کتاب مشخص می‌کند که طی قرن‌ها، حمام‌ها، کلیساها، مساجد و ساختمان‌های سنگی و بزرگ در کشورهای اسلامی بدون تخریب باقی ماندند، این در حالی است که بسیاری از بناها در کشورهای اروپایی در قرون وسطی ویران شدند. به اعتقاد نویسنده، در این دوران، پزشکان در کشورهای اسلامی راه جالینوس حکیم را ادامه دادند. علوم طبیعی و شعر در این کشورها، رونق گرفت. علاوه بر این، شهروندان کشورهای اسلامی در این زمان، دستاوردهایی داشتند که اروپای مرکزی در ابتدای دوران مدرن به آنها رسید.

به نظر می‌رسد که ترجمه این کتاب به زبان فارسی، برای مخاطبانی که آگاهی چندانی از پیشینه درخشان تمدن اسلامی ندارند، امری لازم و ضروری است. در این کتاب پژوهشگری برخاسته از نظام آکادمیک غرب، در حال اثبات این نکته است که غرب از خود چیزی نداشته و تحول خود در دوران مدرن را مدیون دانشی است که از تمدن اسلامی و اندیشمندان مسلمان اخذ کرده است.

منبع: ایبنا

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha