جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجاب

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه عالی الزهرا(س) گرگان با تاکید بر این که حجاب مانع فعالیت های اجتماعی بانوان نیست، گفت: بهترین راه ترویج حجاب در جامعه رواج سبک زندگی دینی مبتنی بر اصل حیا و عفاف و نیز نهادینه کردن معنویات است.

خانم زهرا علاءالدین، معاون فرهنگی مدرسه عالی الزهرا(س) گرگان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تبیین تاثیر حجاب در امنیت روانی جامعه، فعالیت های اجتماعی بانوان محجبه و راه های ترویج حجاب پرداخته است که در ادامی می آید:

 

حجاب چه تاثیری در امنیت روانی جامعه دارد؟

پایبندی به اصول اخلاق انسانی یکی ازضروری ترین نیازهای آدمی در رسیدن به امنیت روانی است. انسان زمانی می تواند به سلامت و آرامش وامنیت روانی برسد که در سایه ی ایمان و اخلاق زندگی کند. اگر زن حجاب و پوشش مناسب نداشته باشد، عامل به وجود آمدن فساد در جامعه و نابودی اخلاق می شود. بی حجابی می تواند به بسترمناسبی برای به وجود آمدن بیماری های روانی برای مردم تبدیل شود. وقتی ما برای روابط بین زن و مرد، حریم و قانونی چون حجاب قرار دهیم و لذت های جنسی را محصور در خانواده کنیم، هرگز به این مشکلات درمان ناپذیر روانی و روحی مبتلا نمی شویم و بهتر می توانیم زمینه ی رشد و شکوفا شدن استعدادهای انسانی و رسیدن به سلامت و امنیت روانی جامعه را آماده کنیم.

 

 آیا حجاب و عفاف زن با حضور و فعالیت سازنده او در جامعه در تعارض است؟

بر خلاف تبلیغات سوئی که پیرامون بحث حجاب و مانعیت آن برای حضور زن در اجتماع وجود دارد دین مبین اسلام، نه تنها حجاب و عفاف زن را با حضور سازنده وی در جامعه در تعارض ندانسته، بلکه این حضور متعهدانه و سازنده را موجب تعالی و پیشرفت جامعه می داند. حضور زنان در طول تاریخ در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نیز تجربه کنونی زنان فعال مسلمان و خصوصاً تاریخ انقلاب اسلامی بهترین گواه بر این مطلب است که حضور و فعالیت زن در جامعه براساس موازین شرعی و الهی موجب موفقیت و سعادت آن جامعه نیز خواهد شد.

 

 بهترین راه ترویج حجاب چیست؟

بهترین راه ترویج حجاب در جامعه رواج سبک زندگی دینی مبتنی بر اصل حیا و عفاف و نیز نهادینه کردن معنویات است. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بزرگ ‌ترین مشکل را دوری جامعه از قرآن و معارف دانسته‌اند، بنابراین باید به سمت دین رفت. مراکز فرهنگی و رسانه های جمعی مثل مطبوعات و صدا و سیما به عنوان گسترده ترین وسیله ارتباط جمعی نقش مهمی در تبیین مسائل مختلف مربوط به حجاب دارد، ضمن آنکه رعایت پوشش اسلامی خانم ها در فیلم ها و برنامه های تلویزیون نقش مهمی در ارائه الگوی صحیح حجاب به مخاطبین و خصوصاً نسل جوان دارد.

 

 آیا حجاب یک امر شخصی است یا مربوط به عرصه عمومی جامعه است؟

برخی براین باورندکه حجاب و چگونگی رعایت آن در محدودۀ حریم خصوصی است و زن می تواند آزادانه نوع پوشش خود را انتخاب کند. بنابراین این مسئله یک تکلیف شخصی محض است نه یک مسئله اجتماعی، و قانونگذار نمی تواند برای آن قانون وضع کند. نگرش عمیق و بی غرضانه به حجاب به روشنی می نمایاند مسئله پوشش حق شخصی نیست که بتوان آن را در حوزه حریم خصوصی جای داد بلکه حق الناس است. اگر در تشریع حکم تعامل فرد با دیگران لحاظ شود حکم اجتماعی می باشد؛ حجاب با ملاحظه تعامل فرد با خودش تشریع نشده، زیرا اگر چنین بود زن مسلمان باید در تنهایی حجاب را رعایت می نمود در حالی که حجاب اسلامی در تعامل با دیگران معنا پیدا می کند و درست رعایت نکردن آن تجاوز به حقوق دیگران محسوب می گردد. مسائلی درحوزه حریم خصوصی جای می گیرند که با منافع اجتماعی ارتباط نداشته و قبول یا رد آن به منافع دیگر افراد جامعه آسیب نرساند و مضر آنان نباشد. بنابراین هر رفتاری که به منافع دیگران خدشه وارد نماید، می تواند مشمول مقررات اجتماعی شود و قانونگذار می تواند برای آن قانون وضع کند.

 

حوزه های علمیه خواهران در زمینه عفاف و حجاب چه نقشی می توانند ایفا نمایند؟

تبلیغ و گسترش مسأله حجاب و عفاف، یکی از وظایف اصلی حوزه های علمیه به ویژه حوزه های خواهران است که باید در این راستا به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند تا ان شاءالله شاهد شکوفایی این فرهنگ در سطح جامعه باشیم. طلاب برای اثرگذاری در جامعه، ابتدا باید از هدف و چرایی حجاب آگاهی یابند و آن را  به دیگران نیز منتقل کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha