جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سونامی خریداران در بورس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سونامی خریداران بورس را درنوردید

عرضه‌های اولیه علاوه بر جذب نقدینگی سرگردان به سهام، می‌تواند مالکیت بنگاه‌ها را از دستان دولت و شرکت‌های نیمه‌دولتی مانند هلدینگ فارس خارج کند. این موضوع نیز می‌تواند حرکت در مسیر خصوصی‌سازی واقعی باشد که گرچه مسیر طولانی پیش رو وجود دارد اما با گام‌های کوچک و این‌چنینی می‌توان برای رسیدن به هدف امیدوار بود. جریان فعلی نقدینگی که بازار سهام را به عنوان مقصد نشانه گرفته، می‌تواند فرصت مناسبی را برای کاستن از سهم دولت در مدیریت بنگاه‌های بزرگ در اختیار سیاست‌گذاران اقتصادی قرار دهد و ضمن توسعه عرضی این بازار، مانع شکل‌گیری حباب قیمتی در بورس تهران شود. در عین حال عدم استفاده از این فرصت، می‌تواند به بازگشت جریان نقدینگی به سمت مقاصد سنتی خود منجر شود و تورم قیمت‌ها در بازارهای غیرمولد و ناکارآ را در پی داشته باشد. اولین جلسه معاملاتی این هفته بورس پرهیجان آغاز شد. گذر شاخص کل سهام از مرز سخت ۲۵۰ هزار واحدی و عرضه اولیه پتروشیمی نوری در بورس تهران دو رویداد مهم این جلسه بودند. بدین ترتیب بازدهی نماگر اصلی بازار سهام از ابتدای سال به بیش از ۴۰ درصد رسید و در عین حال حجم مشارکت افراد و نقدینگی حاضر در عرضه اولیه روز گذشته و سایر آمار مربوط به معاملات خرد گواه آن است که این بازار همچنان در نگاه فعالان اقتصادی کشور جذاب جلوه می‌کند و اولویت ترجیحی ایشان را در انتخاب مقصد سرمایه‌گذاری شکل می‌دهد. شاخص کل بورس تهران، معاملات تیر ماه را با شتاب در مسیر صعودی آغاز کرد و طی تنها ۵ جلسه معاملاتی از میانه کانال ۲۳۴ هزار واحدی تا نیمه دوم کانال ۲۴۸ هزار واحد پیش‌رفت. با این حال قرار گرفتن در نزدیکی مرز حساس ۲۵۰ هزار واحد تردید‌ها برای ادامه مسیر صعودی را شدت بخشید و بازار سهام بیش از ۱۰ جلسه معاملاتی را در آستانه این مرز روانی سپری کرد. طی مدت مذکور شاهد نوسان سینوسی نماگر کلی بازار در بازه ۲۴۵ تا ۲۵۰ هزار واحدی بودیم و این مساله انگیزه‌ها را برای حضور در سهام کوچک‌تر که نوسان‌های شدید‌تری را در مسیر قیمتی تجربه می‌کردند، قوت می‌بخشید.

 

معافیت‌های تحریمی کاخ سفید را بهم ریخت

در حالی که مقامات کاخ سفید هنگامی که مقابل دوربین‌ها می‌آیند از موثر بودن کارزار فشار حداکثری علیه ایران صحبت می‌کنند اما اکنون خبر می‌رسد که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از مدت‌ها پیش درگیر نوعی جنگ داخلی بر سر معافیت‌های تحریمی ایران بوده است.طبق این گزارش، برای ماه‌هاست که تنش‌های بین-سازمانی در دولت آمریکا بر سر آینده معافیت‌های تحریمی ایران افزایش یافته، بگونه‌ای که برخی مقامات کارکشته و قدیمی در وزارت خارجه این کشور قویا خواستار تداوم اعطای چنین معافیت‌هایی به کشورهای خارجی برای همکاری هسته‌ای با ایران هستند.از طرفی مخالفان توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا، از پشت پرده در حال لابی کردن برای اقناع «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور و دیگر مقامات این وزارتخانه جهت لغو معافیت‌های تحریمی ایران - مخصوصا بعد از گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران و افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد - هستند.فری‌بیکن درباره این جنگ داخلی در دولت آمریکا با موضوع ایران، می‌نویسد: «در حالی که گفته می‌شود کاخ سفید و وزارت خارجه (آمریکا) تمایل دارند معافیت‌های هسته‌ای (ایران) را قطع کنند اما دیگر بخش‌های دولت (ایالات متحده) هنوز خواستار تداوم آنها هستند و همین باعث آغاز تقابلی سخت بین این گروه‌ها شده است».این منابع با اشاره به اینکه از نظر تندروهای جمهوری‌خواه در آمریکا لغو معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای در حفظ برجام نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند، می‌گویند که به همین دلیل وزارت خارجه آمریکا نیز رویکردی سختگیرانه‌تر و همسو با تفکرات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفیداتخاذ کرده است.منبع دومی در دولت آمریکا طی مصاحبه با این وبگاه ضمن اشاره به تلاش‌های برخی مقامات ارشد واشنگتن برای حفظ معافیت‌ها علی‌رغم تصمیم کاخ سفید به لغو آنها، می‌گوید: «هنوز افرادی در دولت هستند که برای تمدید معافیت‌ها فشار می‌آورند اما کاخ سفید و وزارت خارجه مصمم به لغو آنها هستند».دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. ترامپ سرانجام ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و به خزانه‌داری آمریکا دستور احیای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را داد.

 

ضرب‌الاجل ایران به اروپا دلار را ساقط کرد

یورونیوز اعلام کرد: همزمان با ضرب‌الاجل ایران به اروپا، نرخ فروش دلار در بازار آزاد تهران سیر نزولی داشته و نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰تومان کاهش یافته است.همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی، قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران حدود ۲۶۰ تومان نسبت به روز گذشته کاهش یافت و به ۱۳ هزار و ۴۰ تومان رسید.این درحالی است که بهای فروش دلار در بازار آزاد تهران همزمان با آغاز ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. بدین ترتیب طی دو ماه گذشته نرخ فروش دلار آزاد ۲ هزار و ۴۶۰ تومان کاهش یافته است.کارشناسان اقتصادی، محدودسازی معاملات عمده ارز، ممنوعیت واردات برخی کالاها، افزایش ریسک مبادلات به دلیل نوسان بالای نرخ دلار و عرضه ارز توسط بانک مرکزی را از دلایل اصلی کاهش نرخ دلار می‌دانند.همچنین در پی نزول نرخ دلار و با وجود افزایش بهای جهانی طلا، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز که در روز ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته در آستانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، در روزهای اخیر کمتر از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورد. بر این اساس طی مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا ۶۰۰ هزار تومان افت کرده است.ایران در پایان مهلت ۶۰ روزه به اروپا اعلام کرد که در واکنش به آنچه عملکرد کمتر از انتظار کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی عنوان شد، با کاهش تعهدات برجامی خود، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از ۳/۶۷ درصد می‌رساند.

 

جیب دولت آمریکا خالی شد

وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، از کنگره خواست سقف بدهی مجاز دولت را پیش از تنفس تابستانی خود افزایش دهند.منوچین در نامه‌ای به سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی، نوشت: در حالی که نمی‌توان جریان‌های مالی آینده دولت را با قطعیت پیش‌بینی کرد، طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های ما، سناریویی وجود دارد که تحت آن در اوایل سپتامبر بودجه دولت به پایان می‌رسد.او ادامه داده است: بنابراین من درخواست می‌کنم که کنگره قبل از اینکه برای تنفس تابستانی تعطیل شود، سطح بدهی مجاز دولت را بالا ببرد.

 

نیویورک در خاموشی مطلق فرو رفت

آتش‌نشانی نیویورک اعلام کرد قطع برق دامن‌گیر بیش از ۴۴ هزار نفر در منطقه‌ای از میدان تایمز تا خیابان ۷۲ و برادوی شده‌است.میدان تایمز تقاطع بسیار مشهوری در محله منهتن است. خیابان برادوی نیز از خیابان‌های مشهور است که در منهتن قرار گرفته‌ و از مهم‌ترین مراکز نمایش و تئاتر در جهان به‌شمار می‌رود.گزارش شده است که بسیاری از آسانسورهای شهر نیز متوقف شده، چراغ‌های راهنما از کار افتاده‌اند و برخی ایستگاه‌های مترو نیز موقتا از پذیرش مسافران شهری باز ایستاده‌اند.سی‌ان‌ان از شهردار نیویورک نقل کرده که مشکل فعلی ناشی از اختلال مکانیکی در سامانه برق‌رسانی شهر است.به گفته بیل ده بلاسیو، «ظاهرا مشکلی در مسیر انتقال برق از بخشی از شهر به بخش دیگر رخ داده‌است.»۴۲ سال پیش نیز قطعی گسترده برق در نیویورک، بخش‌های زیادی از این شهر را تحت تاثیر قرار داده بود.

 

دلار به میانه کانال ۱۲ عقبگرد کرد

روند نزولی نرخ دلار ادامه یافت به میانه کانال ۱۲ هزار تومانی نزدیک شد که به معنای تثبیت جایگاه در این کانال است.خنثی شدن تاثیر اخبار منفی مربوط به تحولات سیاست خارجی و امیداوری به توان بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز از مهم ترین دلایل افت بهای دلار و سایر ارزهای عمده است.بر این اساس‌، صرافی‌های بانکی در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز هر دلار را ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری و به نرخ ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان فروختند.بهای خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان و فروش آن ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان شد.میانگین بهای هر یورو در آخرین روز کاری هفته گذشته در سامانه سنا ۱۴ هزار و ۵۵۶ تومان و هر دلار ۱۲ هزار و ۷۷۵ تومان بود.رئیس کل بانک مرکزی گفت: ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شده است؛ از طریق مدیریت بازار و همچنین کمک صادرکنندگانی که ارز خود را در سامانه نیما و برای واردات ارایه می کنند، امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

 

اس 400 بسته تحریمی جدید برای ترکیه تراشید

یک وبگاه آمریکایی به نقل از منابع مطلع از آماده‌شدن بسته تحریمی واشنگتن علیه آنکارا به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی روسی خبر داد.بعد از تحویل شدن اولین سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسی به ترکیه ایالات متحده تصمیم گرفته که این اقدام آنکارا را با اعمال تحریم‌های شدید تلافی کند.وبگاه «بلومبرگ» به نقل از منابع مطلع نوشت که اعضای دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بر سر جزئیات بسته تحریمی با هدف «تنبیه‌کردن» ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی روسی و توجه نکردن به هشدارهای واشنگتن به اجماع‌نظر رسیدند.بر این اساس، سه مجموعه از اقدامات تنبیهی و تحریمی که تحت قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» می‌تواند آسیب‌های جدی به ترکیه وارد، از سوی تیم ترامپ طراحی و یکی از آنها انتخاب شد. این منابع البته نگفتند که کدام بسته برای اعمال علیه ترکیه انتخاب شده و فعلا باید به امضای ترامپ برسد.یکی از این افراد به بلومبرگ گفت که هدف آمریکا این است که اواخر هفته آینده این تحریم‌ها را علیه ترکیه اعلام کند اما فعلا صبر می‌کند تا سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در ترکیه بگذرد تا شائبه حمایت واشنگتن از کودتا پیش نیاید.گفته می‌شود بسته تحریمی مذکور بعد از روزهای متمادی مباحثه و جلسات فشرده در کاخ سفید، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا و متعاقب هشدارهای واشنگتن به آنکارا برای عدم خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ طراحی شده است.وزارت خارجه آمریکا اما از پاسخ به سوال بلومبرگ درباره اظهارات این منابع امتناع کرد.منابعی در وزارت خارجه آمریکا همچنین پیشتر تهدید کرده بودند اگر ترکیه به پیشبرد قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی اس-۴۰۰ ادامه بدهد، از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشته شده و مابقی هواپیماهای خریداری شده را نیز تحویل نمی‌گیرد.هواپیماهای حامل سامانه اس-۴۰۰ روسی روز جمعه در پایگاه هوایی «مرتد» (با نام پیشین آکینجی) در نزدیکی آنکارا فرود آمده و این سامانه فعلا در آن پایگاه مستقر شده است.دسامبر سال ۲۰۱۷ ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

 

آمریکا غول‌های تکنولوژی را به استیضاح کشاند

قرار است هفته آینده نمایندگانی از غول‌های تکنولوژی آمریکایی در برابر قانون‌گذاران این کشور درباره سیاست‌گذاری و برنامه‌های خود توضیح دهند.بلومبرگ به تازگی گزارشی درباره استیضاح نمایندگانی از غول‌های تکنولوژی آمریکایی نظیر گوگل، اپل، فیس‌بوک و آمازون نوشته است که نشان دهنده نارضایتی قانون گذاران ایالات متحده از نحوه عملکرد آنها در زمینه‌های مختلف است. در بخش دیگری از این گزارش به سیاست گذاری و برنامه‌ریزی های این شرکت‌های بزرگ نیز اشاره شده است که به باور قانون گذاران آمریکایی، به نفع کاربران، اقتصاد آمریکا و جهان و همچنین رقابت پذیری میان آنها نبوده و نخواهد بود.حالا نمایندگانی از این شرکت‌های بزرگ قرار است در تاریخ ۱۶ ژوئیه با قانون گذاران آمریکایی دیدار کرده و در مورد سیاست گذاری‌های شرکت‌های مربوطه توضیح و شهادت دهند.به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری، وضعیت فیس‌بوک و گوگل نسبت به دو شرکت دیگر وخیم‌تر اعلام شده است چراکه به نظر می‌رسد فیس‌بوک همچنان درگیر مسائل ناشی از افشای حریم خصوصی کاربران و همکاری با مؤسسه تحقیقاتی کمبریج آنالتیکاست و هنوز نتوانسته است اعتماد عمومی کاربران و قانون گذاران را به خود جلب کند.بر اساس وب سایت phonearena، اپل نیز به نظر می‌رسد تحت تأثیر شکایت شرکت اسپاتیفای در صورتی که اتحادیه اروپا به نفع این شرکت اروپایی رأی دهد، با جریمه‌های سنگین و هنگفتی که حدوداً ۲۶.۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است، مواجه خواهد شد.کمیسیون تجارت فدرال نیز به علت نقش قوانین مربوط به حریم خصوصی و برخی دیگر از اتهامات که به سال ۲۰۱۱ میلادی باز می‌گردد، درصدد محکوم کردن فیس‌بوک به پرداخت حداقل پنج میلیارد دلار است. رسوایی بزرگ فیس‌بوک نیز در سال گذشته یکی از بزرگترین مشکلاتی است که بر سر راه این غول شبکه اجتماعی قرار گرفته و احتمالاً تا سال‌های آینده همچنان گریبانگیر آن خواهد بود و این شرکت بزرگ و معروف را با جریمه‌های بزرگ و بیشتری مواجه خواهد کرد.

 

ترامپ برای هندی‌ها خط و نشان کشید

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر نسبت به اقدام هند در اعمال تعرفه تلافی‌جویانه بر واردات کالاهای آمریکایی انتقاد کرد.این دو کشور از زمان اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از هند و آمریکا توسط کاخ سفید درگیر اعمال تعرفه مقابله جویانه علیه یکدیگر شدند.ترامپ در توئیتر نوشت: هند مدت‌هاست از فرصت اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی استفاده می‌کند. این مسئله دیگر قابل قبول نیست.هند اخیرا تعرفه وارداتی 28 کالا از آمریکا را در واکنش به اقدام آمریکا در حذف این کشور از نظام جامع تعرفه‌های ترجیحی، افزایش داده است. از جمله کالاهای آمریکایی که مشمول افزایش تعرفه در هند شده‌اند می‌توان به سیب، بادام و گردو اشاره کرد.این تعرفه‌ها با هدف بالا بردن 217 میلیون دلاری درآمد دولت هند از محل واردات از آمریکا اعمال شده‌اند.

 

کوچ آمریکایی ها از سکوی‌های نفتی خلیج مکزیک آغاز شد

تولیدکنندگان بزرگ نفت آمریکا پیش از وقوع یک اختلال گرمسیری که انتظار می‌رود این هفته به طوفان تبدیل شود، تخلیه و تعطیلی تولید در سکوی‌هایشان در آب‌های عمیق خلیج مکزیک را آغاز کرده‌اند.بر اساس اعلام مرکز ملی گردباد آمریکا، انتظار می‌رود یک چاله استوایی در اواخر امروز یا فردا شکل بگیرد و به سمت غرب و در راستای شمال خلیج مکزیک که مرکز  بسیاری از تاسیسات نفت و گاز آمریکاست حرکت کند.رویترز از رکورد جدید تولید نفت در آمریکا به میزان 12.36 میلیون بشکه در روز خبر داد.

 

شاخص فلاکت به بالاترین رقم دو دهه اخیر رسید

شاخص فلاکت که از مجموع نرخ تورم و بیکاری به دست می‌آید، در خرداد ۱۳۹۸ به بالاترین رقم در بیش از دو دهه گذشته افزایش یافت.برای محاسبه شاخص فلاکت باید دو شاخص تورم و بیکاری را محاسبه کرد اما مشکلی که وجود دارد این است که در ایران نحوه محاسبه نرخ بیکاری در سه دهه اخیر تغییر کرده است. تا اواسط سال ۱۳۷۵ نرخ بیکاری با تعاریف و نمونه‌گیری متفاوتی محاسبه می‌شد و اکنون آمار نرخ بیکاری کشور در سال‌های قبل از ۱۳۷۵ در دسترس نیست. از اوایل سال ۱۳۸۴ هم مجدداً طرح آمارگیری نرخ بیکاری تغییر کرد.با این حال، اگر بر مبنای همین آمار موجود بیکاری از سال ۱۳۷۵ به بعد، شاخص فلاکت را محاسبه کنیم، مشخص می‌شود که نرخ شاخص فلاکت در خرداد امسال به بالاترین رقم خود رسیده است.در خرداد امسال نرخ تورم ۳۷٫۶ درصد و نرخ بیکاری ۱۰٫۸ درصد اعلام شده است، بنابراین شاخص فلاکت به ۴۸٫۴ درصد افزایش یافته است که بالاترین رقم شاخص فلاکت از سال ۱۳۷۵ به بعد محسوب می‌شود. همانطور که ذکر شد آمار بیکاری قبل از سال ۱۳۷۵ در دسترس نیست اما صندوق بین‌المللی پول آمار بیکاری کشورمان از سال ۱۳۶۹ را منتشر کرده است.اگر آمار نرخ بیکاری بر مبنای داده‌های صندوق بین‌المللی پول را مبنا قرار دهیم، بالاترین شاخص فلاکت در ایران به سال ۱۳۷۴ مربوط می‌شود زیرا در آن سال نرخ تورم به ۴۹٫۴ درصد و نرخ بیکاری به ۱۰ درصد رسید؛ بنابراین شاخص فلاکت در سال ۱۳۷۴ بالغ بر ۵۹٫۴ درصد بود.

 

مرغ بازهم پرید

طی روزهای گذشته قیمت مرغ گرم به 14 هزار تومان رسیده است و بنا به گفته مسؤولان با وجود افزایش قیمت مرغ گرم، مصرف آن تا 20 درصد افزایش یافته است.رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: قیمت مرغ گرم طی چند روز گذشته به 13 هزار و 800 تومان رسیده است.سید ناصر رمضانلو با پیش‌بینی افزایش قیمت مرغ گرم به بیش از قیمت کنونی گفت: پیش‌بینی می‌کنم از فردا قیمت از کانال 14 هزار تومان نیز عبور کند، قیمتی که شاید بتوان گفت بی‌سابقه است.وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ همواره تابع یک سری فاکتورهای از جمله عرضه و تقاضاست، گفت: قطعا وقتی تقاضا بالا باشد و عرضه کم، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان با بیان اینکه افزایش قیمت کنونی مرغ ناشی از آزاد شدن صادرات آن و همچنین تلفات بیشتر در مرحله جوجه‌ریزی است، تصریح کرد: البته نبود جوجه‌ریزی در برخی از استان‌ها هم مزید بر علت شده و موجب افزایش قیمت مرغ شده است.وی با بیان اینکه در زنجان در زمینه جوجه‌ریزی مشکلی نداریم، گفت: البته تلفات جوجه‌ریزی در زنجان نیز وجود دارد، اما آنچه مسلم است قیمت در کل کشور تقریبا همین رنج است.

 

دولت سه دهک درآمدی دیگر را از لیست یارانه ای ها خط زد

با مصوبه هیئت وزیران در خصوص بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه، دولت موظف است با استفاده از بانکهای اطلاعاتی نسبت به شناسایی و حذف سه دهک درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند. هیئت وزیران در جلسه 16 تیر 1398 به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب نمود.بر اساس این آیین‌نامه، دولت موظف است با استفاده از کلیه بانکهای اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌ بگیران اقدام کند. همچنین یارانه آرد صنف و صنعت، حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می ‌یابد.

 

حباب سکه ترکید

یک کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این‌که مدیریت صحیح بازار ارز و ثبات نسبی در این بازار بر کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است، گفت: طی هفته گذشته به میزان قابل توجهی حباب سکه کاهش یافت و در حال حاضر ارزش سکه تمام به چهار میلیون و ۵۳۵ هزار تومان رسیده است.کشتی‌آرای یادآور شد: سکه‌های ثبت‌نامی که در سال ۱۳۹۶ فرآیند ثبت‌نام آن انجام شد و در سال ۱۳۹۷ به دست صاحبان آن رسید، در چند وقت اخیر با توجه به آنکه نگهداری سکه توجیه اقتصادی ندارد از سوی صاحبان سکه عرضه شده و این موضوع یکی از دلایل افزایش عرضه سکه در بازار است.این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این‌که قیمت طلای خام در بازار داخلی برخلاف سکه ارتباط تنگاتنگی که با قیمت هر اونس طلای جهانی دارد، اظهار کرد: قیمت سکه طرح قدیم در ابتدای هفته گذشته چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده و در حال حاضر به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته و این در حالی است که سکه تمام طرح جدید با کاهش ۸۵ هزار تومانی به چهار میلیون و ۵۳۵ هزار تومان، نیم سکه با کاهش ۲۰ هزار تومانی به دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، ربع سکه با کاهش ۹۰ هزار تومانی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی بدون تغییر ۹۹۰ هزار تومان دادوستد می‌شوند.کشتی‌آرای خاطر نشان کرد: در ابتدای هفته گذشته طلای خام ۱۸ عیار ۴۳۷ هزار تومان دادوستد می‌شد که در هفته به پایین‌ترین ارزش خود در محدوده ۴۲۵ هزار تومان رسید اما با نوسان اونس جهانی به ارزش ۴۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.این کارشناس بازار طلا و سکه در ادامه تاکید کرد: در ابتدای هفته گذشته حباب سکه ۳۴۰ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۲۸۰ هزار تومان رسیده است که این تخلیه حباب در چند وقت اخیر بسیار نادر بوده است.

 

رفسنجان مزارع بیت کوین را کشف کرد

سردار عبدالرضا ناظری در تشریح این خبر اظهار داشت: ماموران پلیس شهرستان رفسنجان از طریق کار اطلاعاتی از دپوی تعداد زیادی دستگاه ماینر(دستگاه استخراج ارز دیجیتال) در یک مکان مشخص در این شهر مطلع شدند.فرمانده انتظامی استان کرمان افزود: در این رابطه ماموران پس از تکمیل تحقیقات و هماهنگی قضائی از یک کارخانه متروکه 546 دستگاه ماینر ساخت کشور چین که بصورت پلمب شده در این محل دپو شده بودند را کشف کردند.وی با اشاره به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریالی این اقلام غیر مجاز بیان داشت: در بررسی‌های میدانی نیز مشخص شد افرادی در این محل قصد نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها با اتصال به شبکه اینترنت را داشته‌اند که در این رابطه دو نفر دستگیر شدند.

 

مالیات سپرده‌های بانکی را معاف کرد

با نزدیک شدن به روزهای پایانی نهایی شدن لایحه مالیات برعائدی سرمایه، جزئیات بیشتری از این لایحه توسط مسئولان منتشر شده است. بر این اساس، لایحه مالیات بر عائدی سرمایه شامل سپرده‌های بانکی نمی‌شود اما بر املاک و مسکن، سکه، ارز و خودرو تعلق می‌گیرد.لایحه مالیات بر عائدی سرمایه طرحی است که وزارت اقتصاد از سال گذشته و با شدت گرفتن فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار از تشکیل کارگروهی ویژه برای تنظیم آن خبر داد. بالاخره و بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی، ظاهراً لایحه مالیات بر عائدی سرمایه تکمیل شده و مراحل نهایی خود را برای تقدیم به مجلس طی می‌کند.طبق گفته معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، مراحل تنظیم لایحه مالیات بر عائدی سرمایه به پایان رسیده و فقط منتظر تأیید وزیر اقتصاد است. امیدعلی پارسا - رئیس سازمان امور مالیاتی - نیز روز گذشته در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفت که این لایحه برای تصویب به هیأت دولت ارائه شده است.رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین درباره جزئیات این لایحه گفته است که طرح مالیات بر عائدی ثروت که شامل املاک، خودرو، سکه و ارز می‌شود.بر این اساس آنچه تا حالا از جزئیات لایحه مالیات مشخص شده، این مالیات قرار نیست بر سپرده‌های بانکی اعمال شود، بلکه قرار است بر فعالیت‌های سوداگرانه در بخش‌های املاک، خودرو، سکه و ارز متمرکز شود.در این بین البته مشخص نیست مالیات بر سکه‌ای که رئیس سازمان امور مالیاتی از آن صحبت کرده همان چیزی است که در روزهای گذشته توسط این سازمان ابلاغ شد یا قرار است در لایحه جدید جزئیات بیشتری از این نوع مالیات برای تصویب به مجلس ارائه شود. امری که البته با توجه به مبهم بودن مبنای قانونی مالیات بر سکه، بعید نیست در قالب لایحه مطرح شده بخواهد شکلی قانونی و باثبات به خود بگیرد.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با بیان اینکه یکی از پایه‌های مهم مالیاتی طرح مالیات بر عائدی سرمایه است، گفت که اگر سازمان امور مالیاتی طرح مالیات بر عائدی سرمایه را به دست ما برساند می‌توانیم آن را به همراه طرح مالیات بر عائدی مسکن بررسی و قبل از پایان این دوره مجلس نهایی کنیم.

 

دولت حساب‌های دو وزارتخانه را مسدود کرد

انسداد حساب‌های دولتی شرکت‌های دو وزارتخانه نفت و نیرو در بانک‌ها ابلاغ شد.طبق ابلاغ آئین‌نامه قانون بودجه سال ۹۸ درباره هدفمندی یارانه‌ها که امروز از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است، بانک مرکزی مکلف است بانک‌های عامل را موظف به مسدود کردن حساب‌های شرکت‌های دولتی وزارت نفت و نیرو کند.هیأت وزیران در جلسه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آئین‌نامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب کرد.ماده چهارم این آئین‌نامه اجرایی وزارت‌خانه‌های نفت، نیرو و بانک مرکزی را موظف کرده ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین‌نامه تمامی گردش مالی و حساب‌های ریالی و ارزی شرکت‌های مشمول این آئین‌نامه را از مبادی اولیه وصول صرفاً از طریق حساب‌های افتتاح شده نزد بانک مرکزی انجام دهند.طبق اعلام بانک مرکزی، این بانک مکلف است بانک‌های عامل را موظف به مسدود کردن سایر حساب‌های شرکت‌های مذکور کند.

 

بدعهدی کره‌ای‌ها کار دست لوازم خانگی داد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه کره‌ای‌ها در تأمین مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی در ایران بدعهدی کرده‌اند، گفت: ممنوعیت واردات، حجم قاچاق و تقلب محصولات را افزایش داد و بارها دیده شده محصولات به‌نام ایرانی با برند و لوگو محصولات به‌نام جهانی خارج از فرآیند قانونی عرضه، به فروش می‌رسند.مرتضی میری اظهار کرد: بسیاری از محصولات لوازم خانگی ایرانی دارای کیفیت قابل توجه و قابل رقابت با محصولات وارداتی هستند اما به دلیل عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب، محصولات با کیفیت ایرانی نتوانسته‌اند جایگاه مناسب خود را در بین مشتریان پیدا کنند.رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: برخی از محصولات به‌نام جهانی همچون محصولات کشور کره در ایران تولید می‌شود که محصولات تولیدی تحت لیسانس و تولید داخلی، از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کنند که در چند ماه اخیر به دنبال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر علیه اقتصاد و مردم ایران، شرکت‌های کره‌ای بدعهدی کرده و مواد اولیه تولید را در اختیار کارخانه‌های داخلی قرار ندادند.وی خاطرنشان کرد: بدعهدی کره‌ای‌ها عاملی شد تا بازار با کمبود کالا مواجه شود و شرکت‌های کره‌ای با افزایش قیمت محصولات، بازار را با وجود کمبود کالا، راکد کردند و شرایط به سمتی رفت که قیمت ماشین لباسشویی ایرانی ۱ میلیون تومانی به حدود ۴ میلیون تومان افزایش یافت.رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تصریح کرد: در پی ممنوعیت واردات، حجم قاچاق کالا و تقلب در عرضه کالا از طریق مبادی غیررسمی و بازارچه‌های مرزی افزایش یافت و بارها دیده شده محصولات ایرانی به‌نام با برچسب و تغییر نام به برند و نام محصولات با کیفیت جهانی، از طریق پیامک به مشتریان فروخته شده است.وی تأکید کرد: برای رشد محصولات داخلی با کیفیت باید برندسازی در دستور کار قرار گیرد و دلیل عدم توجه به این موضوع، ارائه بیش از حد مجوز فعالیت کارخانه‌های تولیدی لوازم‌خانگی است، به طور مثال ایران با در نظر گرفتن بازارهای صادراتی به‌نام نیازی به ۲۰۰ کارخانه یخچال فریزر و گاز ندارد.

 

پایتخت به پرمصرف ها اولتیماتوم داد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به این‌که در حال حاضر ۲۵۰ اکیپ در حال بررسی وضعیت مصرف برق ۱۰۰۰ دستگاه و سازمان پرمصرف پایتخت هستند، گفت: به دستگاه‌های پرمصرف مهلت یک هفته‌ای داده می‌شود و در صورت استمرار این شرایط، برق مراکز یاد شده با هماهنگی استانداری تهران قطع خواهد شد.حسین صبوری، با اشاره به این‌که ۱۰۰۰ دستگاه و سازمان دارای مصرف زیاد برق در پایتخت به‌منظور اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف شناسایی و هدف‌گذاری شده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰ اکیپ در حال بازرسی و بررسی وضعیت برق مصرفی ادارات یاد شده هستند.وی تاکید کرد مصرف برق ۳۰ درصد از این ادارات و سازمان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.او با اشاره به این‌که دمای این هفته پایتخت به مرز ۴۱ درجه خواهد رسید، گفت: لازم است مشترکان تهرانی در این هفته حداقل ۱۰ درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کنند تا شبکه برق و تأمین انرژی پایدار برای مشترکان دچار اختلال نشود.بنا بر اعلام وزارت نیرو، صبوری با تاکید بر این‌که ۷۰۰ تفاهمنامه برای استفاده از مولدهای خودتامین بخش‌های خصوصی و دولتی منعقد شده است، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ مگاوات مولد خودتامین در پایتخت وارد مدار شده است که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است دستگاه‌های یاد شده تا پایان مردادماه بین ساعت ۱۲ تا ۱۶ مولدهای خود را وارد مدار کرده تا در این بازه زمانی از برق شبکه استفاده نکنند و یا انرژی تولیدی خود را به وزارت نیرو بفروشند.مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در پایان با اشاره به اینکه تاکنون ۹ مرکز بزرگ تولید ارز دیجیتال در پایتخت کشف شده است، گفت: تنها در یکی از این مراکز ۱۵۰۰ مگاوات دستگاه ماینر با حدود ۶ مگاوات مصرف برق شناسایی شده است.

 

گران‌فروشی در صدر تخلف اصناف ایستاد

در خردادماه سال جاری بیش از ۲۰ هزار بازرسی از صنوف مختلف انجام‌ شده که ۳ هزار و ۸۲۰ پرونده تخلف به ارزش بیش از ۴۷ میلیارد ریال به ثبت رسیده است.با توجه به آمار ارائه شده از سوی بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران در خردادماه سال جاری ۲۰ هزار و ۱۵۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته که ۳ هزار و ۸۲۰ پرونده تخلف تشکیل‌شده که ارزش ریالی این تعداد پرونده ۴۷ میلیارد و ۶۴۳ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۷۹۰ ریال (معادل ۴ میلیارد و ۷۶۴ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۷۹ تومان) بوده است.بررسی دقیق پرونده‌های متشکله گواه بر آن است که بیشترین حجم تخلفات به میزان هزار و ۸۳۹ مورد مربوط به موضوع گران‌فروشی و بعد از آن عدم درج قیمت و نصب نرخ‌نامه به میزان هزار و ۵۰۹ مورد و عدم صدور صورتحساب با ۵۰۸ مورد بوده است.دیگر آمار بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران حکایت از آن دارد که ۲۳ پرونده برای کم‌فروشی، ۱۵۸ پرونده برای تقلب و ۲۱ پرونده احتکار به ثبت رسیده است.همچنین در خردادماه ۷۷۵ گشت مستقل، ۳۰۵ گشت مشترک، ۲ هزار و ۱۲۲ شکایت مردمی به ثبت رسیده که از این تعداد هزار و ۳۷۶ شکایت در بخش کالا و ۷۴۶ شکایت در بخش خدمات بوده است که در نهایت واحدهای صنفی در هزار و ۹۳ پرونده متخلف و در هزار و ۲۳ پرونده غیرمتخلف شناخته شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha