جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجاب

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان حجاب را تداعی کننده فرهنگ جامعه اسلامی دانست و گفت: بد‏حجابى سبب مى ‏شود گروهى از زنان، در مسابقه بى پايان مردان هوس باز شركت كنند، اين امر در زمان ما كه به خاطر گرفتارى‏ ها، سن ازدواج بالا رفته و قشری از جامعه را جوانان مجرّد تشكيل مى‏ دهند، آثار بسيار زيان بارى دارد.

حجت الاسلام مهدی شبان، مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به اهمیت حجاب در جامعه اظهار کرد: حجاب و عفاف از ارزش های مهم انسانی و از مؤکدترین دستورات اسلام است که قرآن کریم در سوره مؤمنون با عبارت‏هاى كوتاه و بسيار پرمعنى، ضمن بيان بخش مهمى از صفات مؤمنان، پاكدامنى و عفّت را يكى از خصلت‏هاى برجسته مؤمنان برشمرده است و در سوره مبارکه احزاب نیز خداوند، ده گروه از مردان و زنان برجسته را مورد مغفرت و اجر عظيم قرار مى‏دهد كه نهمين آنها مردان و زنانى هستند كه دامان خود را از آلودگى به بى عفّتى، نگه داشته و پاكدامن و عفيف هستند.

وی، عفاف را فراتر از حجاب دانست و افزود: حجاب پوشش ظاهری و بازدارنده ظاهری است، اما عفاف مانع و بازدارنده باطنی است، عفاف به معنای خویشتن داری در برابر هر گونه تمایلات افراطی نفسانی است.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان با بیان اینکه عفاف مقدمه حجاب است، تصریح کرد: عفاف نسخه‌ای است که در قرآن کریم برای دارا و ندار تجویز شده است، به گونه ای که در قرآن کریم از یک سو آمده است"وَ مَن کانَ غَنیا فَلْیَسْتَعْفِفْ"و از سوی دیگر می خوانیم"وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدوا نِکاحا حَتّی یُغْنِیَهُمُ اللّه ُ مِن فَضْلِهِ "، لذا عفاف مقدمه حجاب است و حجاب در حقیقت یکی از ثمرات و میوه‌های عفاف محسوب می‌شود.

حجت الاسلام شبان با اشاره به اینکه حجاب و عفاف مایه‌ی اسارت زنان نیست، بیان داشت: زن با برداشتن حجاب‌، خودش را کوچک و کم‌ارزش می‌کند، لذا حجاب ارزش‌گذاری و سنگین شدن کفه‌ی آبرو و احترام زن است؛ این را باید خیلی قدر دانست چراکه از نعمت های الهی است.

وی ادامه داد: بد‏حجابى سبب مى ‏شود گروهى از زنان، در مسابقه بى پايان مردان هوس باز شركت كنند، اين امر در عصر و زمان ما كه به خاطر گرفتارى‏ هاى تحصيلى و اقتصادى، سن ازدواج بالا رفته و قشر از جامعه را جوانان مجرّد تشكيل مى‏ دهند، آثار بسيار زيان بارى به همراه دارد.

حجاب تداعی کننده فرهنگ جامعه اسلامی است

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان حجاب را تداعی کننده فرهنگ جامعه اسلامی دانست و با بیان اینکه علاوه بر این حجاب و نوع پوشش مردم یک جامعه، بخشی از فرهنگ آن جامعه محسوب می‌شود و هر دو از یکدیگر تاثیر پذیر هستند، گفت: دشمنان نظام اسلامی با حمله به حجاب در حقیقت فرهنگ اسلامی ایرانی جامعه ما را هدف قرار داده اند و به دنبال نابودی این فرهنگ بسیار غنی بوده و هستند.

حجت الاسلام شبان با اشاره به سخنی از امام خامنه ای، گفت: ایشان در مورد حجاب می فرمایند"شکل لباس، چه پوشیدن، چگونه پوشیدن و از کدام الگوی پوشش استفاده کردن، جزو مصادیق و نمونه‎‎های بارز فرهنگ عمومی جامعه است که در مسیر زندگی و حرکتهای آینده یک ملت در درازمدت تأثیر دارد. هیچ دستگاه قدرتمندی، بدون آن که فرهنگ مردم و بینش آنها را اصلاح کند، نمیتواند در جامعهای، علم و کار، تلاش و سعی، نوآوری و تعامل خوب و برادرانه، معرفت به انسان، طبیعت و تاریخ و راههای زندگی را ایجاد کند. اینها صفاتی است که در صدر اسلام، از یک جماعت کوچک، یک ملت عظیم و مقتدر درست کرد. در حقیقت آنچه در آغاز، از پیشرفت و ترقی برای انسانها بهوجود آمد، ناشی از همین فرهنگ اسلامی بود".

وی ادامه داد: حجاب سد بزرگی بر سر راه استثمار و استعمار ملت هاست، به همین دلیل همواره مستکبران عالم با آن مخالف بوده و سعی در تضعیف آن به هر شکل ممکن کرده اند؛ گاه با شیوه های زورگویانه رضاخانی، گاه با جنگ نرم و شبیخون فرهنگی و گاه با نفوذ در محیط های آموزشی مانند سند ننگین آموزشی 2030 به دنبال تضغیف ارزش های دینی بوده و هستند.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان با اشاره به اینکه اگر ما سنگر ارزش های دینی خود را رها کنیم، فرهنگ ما را غربی ها تصرف می‌کنند، تصریح کرد: در بحث پوشش اگر ما فرهنگ را نادیده بگیریم و رها کنیم دیگران فرهنگ را برای ما در قالب و فرمی که خودشان بخواهند خواهند ساخت.

حجت الاسلام شبان تاکید کرد: امروز به برخی از پوشش‌ها که نگاه می‌کنیم متاسفانه می‌بینیم ویژگی های این پوشش‌ها از بیرون به فرهنگ بومی ما تزریق می‌شود، کشورهای غربی همواره تلاش کرده اند تا بر نوع پوشش افراد جامعه ما تاثیر گذار باشند و آن را طبق فرهنگ خود تغییر دهند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha