شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: عبارت «ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ» علت را گفته، با این‌ پوشش، بینندگان، تقوا و عفت و پاک‌دامنی آن‌ها را بهتر می‌شناسند و آزارشان نمی‌دهند، این استدلال محکم، بخشی از رهنمودهای عقل است، به نظر شما با این اوصاف، امکان دارد این پوشش چیزی جز «چادر» باشد

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی پیرامون هفته حجاب و عفاف در جمع طلاب اظهار کرد: آیه‌های متعدد قرآن کریم از حجاب سخن گفته‌اند، ما یک آیه را ذکر می‌کنیم تا به پیوند عمیق عقل و وحی بیشتر توجه کنیم:«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»(احزاب، ۵۹.)

وی ادامه داد: معنای سادۀ آیه این است« پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مسلمانان سفارش کن که با چادرهایشان خود را کامل و نیکو بپوشانند، این‌ طریق پوشش بهتر است برای آنکه آنان را به پاک‌دامنی بشناسند و اذیتشان نکنند»

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه نکته‌های فراوانی در این چند کلمه نهفته است که برخی را بازگو می‌کنیم گفت: نخست این آیۀ شریفه به پیامبر می‌فرماید، اول زنان و دختران خودت، سپس بقیۀ زن‌ها، از نکاتی که این تأکید ویژه به ما می‌فهماند، این است  رهبر بزرگ اسلام پوشش کامل را از همسران و دختران خود آغاز می‌کنند

وی افزود: وسیلۀ حجاب را با واژۀ «جلابیب» گفته که جمع جلباب بوده و از ریشۀ «جلب» است، جلب یعنی سوق‌دادن و کشاندن چیزی از جایی به جایی، نمونه‌اش هم جلبِ لباس است، پوشش را می‌کشاند. کجا؟ «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ»؛ یعنی دورتاردور خودشان بگیرند، درحقیقت، یعنی اینکه پوشش را باز نگذارند.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: جلب و جلباب ازنظر واژه‌شناسی، چند تفاوت دارند؛ ازجمله اینکه اصل کلمۀ جلب سه‌حرفی (ج، ل، ب) است و جلباب پنج‌حرفی (ج، ل، ب، ا، ب). در زبان عربی، افزایش حرف نشانۀ تقویت و تکرار معناست و تکرار معنا یعنی استمرار، همچنین الف هم که به شکل ایستاده نوشته می‌شود، یعنی استقامت در عمل؛ بنابراین، این پوششِ زن باید دائمی باشد.

وی تاکید کرد: در این آیه شریفه تاکید شده است«يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ» (به خودشان نزدیک بکنند)؛ یعنی پوشش را باز نکنند که لباس زیر آن پیدا باشد، «عَلَيْهِنَّ» گویای این است که جلباب پوششی سرتاسری است؛ ازاین‌رو، غیر از «خُمُر»ی است که در آیۀ۳۱سورۀ نور، سفارش شده و به‌معنای مقنعه و روسری است که سر و گردن و روی سینه را کاملاً می‌پوشاند: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ».

آیت الله مهدوی ابراز کرد: عبارت «ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ» علت را گفته، با این‌ پوشش، بینندگان، تقوا و عفت و پاک‌دامنی آن‌ها را بهتر می‌شناسند و آزارشان نمی‌دهند، این استدلال محکم، بخشی از رهنمودهای عقل است، به نظر شما با این اوصاف، امکان دارد این پوشش چیزی جز «چادر» باشد.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه عقل و وحی، محور اساسی حضور زنان در جامعه و در برابر نامحرم، یک نکته یعنی رعایت حدود شرعی و قانونی و خودداری از خودنمایی و جلب توجه است.

استاد حوزه اذعان داشت: از لابه‌لای دلایل عقلی، این مطلب به‌وضوح پیداست، طبق آیات قرآن کریم چندین نکته پیرامون رعایت حدود شرعی برای زنان در جامعه مشخص است، ابتدا خودنمایی نکردن دوم پنهان‌کردن زینت‌ها، آرایش‌نکردن، صدانکردن پا و کفش هنگام راه‌رفتن، مراقبت از نگاه، تحریک‌آمیز سخن‌نگفتن، خوش‌بونکردن خود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha