چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام رضا

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: رفق و مدارا در سیره امام رضا علیه‌السلام موج می‌زند و تمام وجودشان گره‌گشایی از کار مردم بود.

ناهید بادامی، استاد حوزه علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان درباره مادر امام رضا علیه‌السلام اظهار کرد: این بانوی بزرگوار در مدینه غریب هستند و امروز باید اولین تبریک را به ایشان گفت چراکه امام کاظم علیه‌السلام نخستین تبریک را در چنین روزی به همسرشان نجمه خاتون گفتند.

وی با بیان اینکه هر کسی نمی‌تواند مادر امام باشد و باید به مقاماتی رسید، ادامه داد: در روایت داریم که نجمه خاتون برترین زن در زمان خودش از نظر خرد و دینداری بودند و هنگام تولد امام رضا علیه‌السلام، حضرت کاظم به ایشان فرمودند: گوارا باد بر تو؛ این یک لطف خدا است و این بقیةالله است بر روی زمین.

بادامی در ادامه به انتظارات امام رضا علیه‌السلام از شیعان تأکید کرد و گفت: ما همواره برای رفع حوائج به زیارت این امام رئوف در مشهد مقدس می‌رویم و کمتر به انتظارات امام رضا علیه‌السلام از شیعیانش توجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معیار سنجش مؤمن باید عقل باشد حتی خداشناسی و امام‌شناسی باید بر اساس عقل باشد،خاطرنشان کرد: نخستین انتظاری که امام از ما دارد و در اولویت است، عقلانیت و خرد است که در روایات متعدد اینگونه آمده که دین‌داری که عقل نداشته باشد، به درد نمی‌خورد بنابراین باید عملکرد انسان متدین عقلانی باشد و خرافه، سحر و جادو در زندگی فرد راه پیدا نکند.

 استاد حوزه خواهران دومین، انتظار را رفق، مدارا و گره‌گشایی از کار مردم دانست و اذعان کرد: در روایت داریم که سلامت دین و دنیا در مدارا با مردم است که مدارا غیر از سستی و مداهنه است لذا مدارا نباید تبدیل به بی‌مبالاتی شود.

وی تصریح کرد: رفق و مدارا در سیره امام رضا علیه‌السلام موج می‌زند و تمام وجودشان گره‌گشایی از کار مردم بود چه قبل از شهادت و چه بعد از شهادت.

بادامی تأکید کرد: ما آقایی داریم که از گل غذاها به فقیر عطا می‌کردند، لذا باید بدانیم که گره‌گشایی وظیفه همه افراد به اندازه توانشان است و در این زمینه نباید فرافکنی باشد که فقط ثروتمندان، دولت و نهادها وظیفه‌ای برعهده دارند.

این استاد حوزه خواهران اضافه کرد: عمل‌گرایی سومین انتظار امام رضا علیه‌السلام از شیعیانش است اما گاهی تصور برخی افراد از دین به صورت فصلی است که دین در ایام خاصی فقط حاکم است درحالیکه اطاعت از خدا و اهل بیت علیهم‌السلام  زمان و مکان ندارد لذا عمل شیعه باید با عمل اهل بیت(ع) منطبق باشد.

وی با بیان اینکه چهارمین مورد که در قبال امام وظیفه داریم، مسئله اعتدال است که بسیار مهم است، گفت: امام صاحب کرامت، علم غیب و ولایت تکوینی است و غلو بر او حرام است بنابراین باید توجه کنیم که شأن امام به ولایت تکوینی او است لذا معرفت به شأن امام و رعایت اعتدال در برخوردها بسیار مهم است.

بادامی بیان کرد: آخرین مورد رعایت رفتارهای اخلاقی در جامعه است که به ظاهر ساده می‌آید اما در حقیقت اینطور نیست و رعایت بسیاری از نکات مانند پرهیز از اسراف، امانتداری و صدق در گفتار و رفتار لازمه شیعیان است.

ارتباط با خدا وجه برجسته زندگی امام رضا (ع) بود

استاد حوزه خواهران خاطرنشان کرد: امام رضا علیه‌السلام در هر شرایط و موقعیتی، ارتباط خود با خدای بزرگ را حفظ می‌کردند و یاران می‌دانستند امام علیه‌السلام همیشه قبل از خواب، آیات قرآن را زمزمه می‌کنند و هیچ‌چیز، حتی ولیعهدی مانع این امر نمی‌شد.

وی با بیان اینکه همین انس با قرآن باعث می‌شد، در همە پاسخ‌هایشان، از قرآن دلیل بیاورند و به قرآن استناد کنند، تشریح کرد: امام(ع)، نماز شب را هیچوقت حتی در مسافرت ترک نمی‌کردند و می‌فرمودند خانه‌هایی که در آن، شب‌هنگام نماز خوانده می‌شود، روشنی و نور به آسمان و ساکنان آن می‌دهند، همانطور که ستارگان آسمان برای ساکنان زمین نورافشانی می‌کنند.

بادامی ابراز کرد: روزی وقتی مشغول گفتگو با اطرافیان بودند، به آنها فرمودند: همیشه سلاح پیامبران را همراه داشته باشید. اطرافیان تعجب کردند و گفتند : سلاح پیامبران دیگر چیست؟ مگر آن‌ها هم سلاحی همراه داشتند؟ امام رضا (ع) با همان لحن مهربان و صمیمی فرمودند: «سلاح انبیا، دعا کردن است...»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha