پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر رضا میرابیان

حوزه/ کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا بیان کرد: مقابله ایران با داعش و ترامپیسم، منجر به افزایش محبوبیت ما در جهان اسلام شده است.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،دکتر رضا میرابیان امروزدر نشست تخصصی «حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام» که در بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که روابط ایران و عربستان در دو سال گذشته دچار آفتی به نام محمد بن سلمان شده است، گفت: بنده در همان سالی که فاجعه منا رخ داد هم روی عدم تعطیلی حج، مُصرّ بودم.

وی با اشاره به تلاش هایی که در معاونت بین الملل بعثه شد فعالیتهای گستردهای در این بخش انجام شد گفت: وزیر حج عربستان بیان کرد که از همه کشورهای اسلامی برای بهتر برگزار شدن حج دعوت کردهایم ولی چنین دعوتی از ما به میان نیامده بود؛در اینجا بود که به سعودی اعلام کردیم که چنین دعوتی را دریافت نکردیم.

 وی ادامه داد: این پیام به این معنی بود که ما سیگنال شما را گرفتیم ولی لازمه این امر، دعوت کتبی بود و سپس امر ارسال انجام شد و حج سال گذشته برگزار شد.

دیپلمات سابق کشورمان با ذکر این مطلب که مساله حضور در سال گذشته در حج با حساسیتهای خاصی برخوردار بود ولی تلاش کردیم که زمینه حضور ما در حج مخدوش نشود، اظهارکرد: عربستان به حدی برای حضور ایرانیها حساسیت ایجاد کرده است که هرگونه تماس ایرانیها با حجاج دیگر به سان یک جرم تلقی میشود.

وی با ذکر این مطلب که دستورالعملهای بسیار سختی به ساختار امنیتی عربستان داده شده است که  مبادا ایرانیها با حجاج دیگر کشورها تماسی داشته باشند، یادآورشد: در آینده نزدیک عربستانیها میخواهند محوریت حافظت وسیستم امنیتی نفتکشها را به عهده بگیرد ولی اماراتیها در این زمینه و بخصوص شکست در یمن دچار تردید شدهاند.

میرابیان یادآورشد: نگرش جهان اسلام نسبت به ایران در سالهای اخیر بهبود پیدا کرده است و گرایشاتی که پس از جنگ سوریه بود دستخوش تغییر شده است؛ در نظر سنجیها نگاه مردم و حتی مدیران بسیاری از کشورها بهبود پیدا کرده است؛ مبارزه ایران با داعش و نجات منطقه از شر داعش از جمله دلایل افزایش مقبولیت بوده است.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط نخبگان ایران و جهان اسلام گفت: سعودیها با ابزارهای مختلف به دنبال قطع ارتباطات ما هستند؛ نباید اجازه بدهیم که این طنابی که دشمنان میخواهند به گردن ما بیاندازند کامل شود وباید خود را با تدبیر از این شرایط نجات دهیم.

وی با ذکر این مطلب که پی آمریکا در منطقه به تن همه مردم منطقه خورده است، اظهارکرد: سیاستهای نفرت انگیز آمریکا در منطقه امنیت مناطق را دچار تهدید کرده است و به همین خاطر فرصت مناسبی داریم که روی این مساله کار کنیم.

وی گفت: امروز ترامپیسم به دنبال آزار کشورها و ملتها است و مشخص است که تنها کشوری که در مقابل او ایستاده، ایران است و این مطلب را همه مسلمانان میدانند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

این کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا بیان کرد: نگاه ترامپ به مسلمانان با نژادپرستی گره خورده است؛ او سیاستهای آمریکا را به شکلی مبدل کرده که به دستمایه خوبی برای وحدت جهان اسلام تبدیل شده است.

وی با ذکر این مطلب که استکبار ستیزی ایران عیار و محبوبیت ایران را در جهان اسلام و نخبگان آنها افزایش داده است، گفت: سیاستهای آمریکا امروز علیه کشورها جهانشمول شده است و به همه کشورهای دنیا ضربه میزند.

میرابیان افزود: امروزه کارشناسان و سیاسیون عربی نیز بر این باور هستند و میگویند که محمد بن سلمان با شعار حقوق بشر و اسلام معتدل و روشفنکری و آزادی حجاب روی کار آمد ولی همه فعالان حقوق بشر و معتدلیون و روشنفکران را یا اعدام کرد یا به زندان افکند.

وی گفت: امروزه  یکی از فاسدترین خوانندگان زن برای برگزاری کنسرت دعوت میکند ولی او به دلیل اینکه عربستان حقوق زنان و همجنسگرایان را رعایت نمیکند، این دعوت را رد کرد.

این پژوهشگر با ذکر این مطلب که بن سلمان امروزه شمشیر را علیه اسلام از رو بسته است، بیان کرد: در مدت اخیر کنسرت‏های مفتضح و قوانین غیر اسلامی را ایجاد کرده است و بسیاری از شخصیتهای دینی دستگیر شدهاند و قوانین ضد شرعی را حاکم کرده است؛ همین الان نیز به دنبال لغو تولیت پدر و جد بر زنان هستند که البته الان این بحث را به شکل چراغ خاموش دنبال میکنند.

وی گفت: راه بن سلمان، نقض اسلام و حرمین شریفین و مبارزه آشکار با اسلام و زندان کردن علما، ایجاد بحران در جهان اسلام، همپیمانی با آمریکا و اسراییل بوده است.

سفیر سابق ایران در کویت یادآورشد: یکی از عمیقترین روابط بین جهان عرب و اسراییل است، روابط عربستان با این رژیم است؛ هزاران کد وجود دارد که این ارتباط را تایید میکند؛ این مسایل باید برای جهان اسلام معرفی شود که این سیاستها غیر از رواج فسق و فجور از بین بردن قدرت اسلام و.. است.

وی گفت: برگزاری کنسرت در مدینه منوره از بدترین فعالیتهای فرهنگی او بوده است؛ جهان اسلام باید بیدار شوند که چنین سیاست‌هایی از سوی آمریکا با چنین دست نشاندههایی در حال انجام است؛ البته نمیتوان در حال حاضر انتظار فعالیت گستردهای علیه او را از سوی جهان اسلام داشت ولی باید همگان را آگاه کنیم که چنین جریاناتی ایجاد شده است.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha