پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام

حوزه/ تحلیل گر مسایل سیاسی بر لزوم توسعه دیپلماسی حوزوی_دانشگاهی در افزایش همگرایی در جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حسین آجرلو امروز در نشست «حج، انسجام اسلامی و آینده نگری جهان اسلام» که در دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که امام راحل در زمینه وحدت، به بعد دولت محوری و درگیری بازیگران دیگر اشاره دارند گفت: متاسفانه تحلیل گران سیاسی این مبانی را به یک نظریه مبدل نکردند.

وی با بیان این مطلب که باید روی نظریه پردازی کار جدی کنیم افزود: نخبگان جهان اسلام باید نظریه های کاربردی را به خصوص در زمینه وحدت جهان اسلام از منظر امام راحل و مقام معظم رهبری ارایه دهند.

 پژوهشگر سیاسی این تحلیلگر سیاسی ابرار بیان کرد: یکی از مهمترین رسالت های امروز ما این است که باید از ظرفیتهای جامعه اسلامی برای رسیدن به وحدت استفاده کنیم.

وی با ذکر این مطلب که حج یکی از این ظرفیت‏های موجود است بیان کرد: وقتی ارتباطات بین مردم شکل بگیرد، حکومت‏ها هم ناگزیر می شوند که این ارتباطات را دنبال دهند؛ فراموش نکنیم در بحران سوریه بالاترین سطح تنش بین ایران و ترکیه شکل گرفت ولی همین ارتباطات مردمی باعث شد که این سطح رابطه از آستانه درگیری و قطع ارتباط به یک رابطه دوستانه مبدل شد.

وی با اشاره به تلاش های عتیبی نماینده امارات در آمریکا علیه نظام اسلامی بیان کرد: با وجود اینکه اماراتیها کارشکنی بسیار گسترده تری نسبت به عربستان در آمریکا علیه ایران دارند ولی به دلیل روابط مردمی هنوز این روابط به حد قطع ارتباط، همچون عربستان نرسیده است.

پژوهشگر سیاسی این تحلیلگر سیاسی اظهارکرد: باید بین کشورهای اسلامی یک سازمان مشترک شکل بگیرد که این جامعه  اسلامی را تقویت کنیم؛ البته نباید نقش عربستان را در این زمینه کمرنگ کنیم چون به کارشکنیهای آینده میانجامد.

وی گفت: نمایندگان کشورهای مختلف اسلامی می توانند ارتباطات غیر رسمی را در مراسم حج تقویت کنند؛ دیپلماسی خط دو برای شکل گیری رابطه بین نخبگانی که اثرگذار هستند باید شکل بگیرند.

آجرلو عنوان کرد: دیپلماسی حوزوی دانشگاهی در جهان اسلام باید شکل بگیرد و سازوکار جدی در این بخش باید شکل بگیرد.

این تحلیل گر سیاسی در پایان بیان کرد: باید مراقب باشیم هر کاری که در زمینه حج میخواهیم انجام دهیم باید حساسیتهای عربستان را نیز در نظر بگیرند؛ در این زمینه اصلا نباید کارهای تک روانه انجام دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha