پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
زب

حوزه/ سومین جلسه از سلسله نشست‌های تبیین طرح‌های تحولی و کلان در دوره جدید مدیریت حوزه‌های علمیه در حالی عصر دیروز برگزار شد که بسیاری از اساتید به بیان دغدغه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آسیب‌شناسی، بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب، محور جلساتی است که در هفته‌های اخیر با حضور اساتید سطوح عالی و خارج حوزه‌های علمیه به میزبانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در مرکز مدیریت‌های حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.

نکته قابل‌تأمل در این جلسات حضور فعال و گسترده اساتید و همچنین ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای مختلف از سوی ایشان است که البته با استقبال معاونت آموزش حوزه‌های علمیه روبرو شده است.

عصر دیروز سومین جلسه از سلسله نشست‌های تبیین طرح‌های تحولی و کلان در دوره جدید مدیریت حوزه‌های علمیه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه تعدادی از اساتید به بیان دغدغه‌های خود پرداختند و در برخی موارد نیز راهکارهایی را بیان کردند که در این گزارش به‌صورت خلاصه به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

* در زمینهٔ آموزش باید برنامه‌های سه و ده‌ساله تبیین شود.

* طلاب و حوزویانی که داری سنین بالایی هستند احساس می‌کنند که هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند درحالی‌که می‌توان با ارائه طرح‌های مناسب ایشان را در بخش‌های مختلف به کار گرفت.

*کلاس‌های تمرین در کنار مباحثه به کار گرفته شود.

*معیشت اساتید که مدیر مدرسه  نیستند در نظر گرفته شود.

* برای طلاب برنامه‌های آموزشی درستی برپا شود تا در زمینه های مختلف از قبیل فلسفه و تفسیر نیز به تخصص کافی برسند.

* تعداد بالای مؤسسات نیز یکی دیگر از مشکلات است که نیاز است برطرف شود.

* در استان‌ها کمبود استاد به‌شدت احساس می‌شود که باید این مشکل رفع شود.

* ما نسبت به نسل آینده مسئول هستیم طلبه‌ای که امسال پایه‌یک است 20 سال بعد باید چه‌کاری انجام دهد ، برای نسل بعد باید چه‌کار کنیم؟

* تحول اجتناب‌ناپذیر است و باید این مهم را عملیاتی کنیم و برای همه بخش‌ها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.

*برای بخش‌های مختلف نظام نیروهای مناسب تربیت کنیم.

*قرار دادن کلید سؤالات در سایت راهکاری است که باید در نظر گرفته شود.

*اگر بخواهیم فعال باشیم باید به بیش از 700 رشته برسیم

* مدرک‌گرایی آفتی است که امروز دامن حوزه را گرفته و باید راه‌حل‌های مناسبی برای این مهم پیدا شود.

* یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم که درواقع جدی‌ترین مشکل است، افت علمی طلاب است.

* ساختارهای دانشگاه در حوزه اجرایی شده و حوزه هم مانند دانشگاه به سمت مدرک‌گرایی رفته است.

* نباید باندهای قدرت و ثروت حوزه را به بازیچه بگیرند و باید در برابر این‌ها ایستاد.

 

ارتباط نزدیکی با اساتید و طلاب داریم

 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در این جلسه مطالب ارزشمندی را از اساتید بزرگوار شنیدیم که قطعاً در ادامه مسیر از این پیشنهادها و نظرات استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: این اشکالاتی که دوستان بیان کردند، گوشه‌ای از مشکلات است البته در کنار این اشکالات باید مسائل مثبت را ببینیم که خیلی زیاد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم نژاد افزود: هم‌اکنون با بیش از ده هزار استاد و طلبه ارتباط نزدیک داریم و علاوه بر این ارتباط ویژه‌ای با مراجع عظام تقلید داریم.

وی خاطرنشان کرد: 25 طرح تحولی در حوزه برای مقام معظم رهبری ارسال‌شده است که در صورت تأیید برای عملی شدن نیاز به حمایت دارند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha