چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بحران مهاجرین در اردوگاه های آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

جیم کری رابطه پنهانی ترامپ با مهمترین قاچاقچی دختران را افشا کرد

ترامپ گفته بود: ۱۵ سال با جف (اپستین) ارتباط داشتم. اپستین پول زیادی برای ورود دخترانی که بسیاری از آن‌ها زیر ۱۴ سال داشتند به آمریکا پرداخت کرده تا از آن‌ها به عنوان کارگران جنسی بهره بگیرد.جیم کری بازیگر با کشیدن تصویری از دونالد ترامپ در کنار «جفری اپستین» میلیاردری که برای سرمایه‌گذاری و فروش کارگران جنسی دستگیر شده، وی را زیر سوال برد.این بازیگر در جدیدترین نقاشی‌اش که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد دونالد ترامپ را در کنار «اپستین» کشیده که خود او نیز در کنار یک دختر جوان در حال گریه تصویر شده است. وی در شرح این تصویر تاکید دارد که ترامپ مدتی طولانی با این فرد دوست بوده است.جیم کری در شرح نقاشی‌اش نقل قولی از ترامپ را یادآوری کرده است. ترامپ گفته بود: ۱۵ سال با جف (اپستین) ارتباط داشتم. وحشتناک بود. با او بودن خیلی بامزه است. تازه می‌گویند که او زنان زیبا را مثل من خیلی دوست دارد و بسیاری از آن‌ها از او خیلی جوان‌تر هستند.اما بعد از دستگیری این فرد ترامپ بلافاصله تاکید کرده که مدت زیادی است با او ارتباط نداشته است.بر مبنای گزارش‌ها اپستین پول زیادی برای ورود دخترانی که بسیاری از آن‌ها زیر ۱۴ سال داشتند به آمریکا پرداخت کرده تا از آن‌ها به عنوان کارگران جنسی بهره بگیرد. این امر بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ صورت گرفته بود.پرونده این بانکدار میلیارد آمریکایی، اکنون بار دیگر به جریان افتاده است. وی روز شنبه ۶ جولای (۱۵ تیر) در نیویورک بازداشت شد و احتمالاً طبق قوانین آمریکا مجازاتی تا ۲۰ سال زندان می‌تواند در انتظار او باشد.پرونده وی ۶ سال قبل به خاطر شکایت دختران نابالغ مطرح شد اما او تنها به ۱۸ ماه حبس محکوم شد و با معامله خارج از دادگاه برای مختومه شدن پرونده به قربانیان غرامت مالی پرداخت کرد.اپستین چنین معامله‌ای را بیش از همه، مدیون الکساندر اکوستا، دادستان وقت میامی بود که امروز وزیر کار دولت ترامپ است. در ماه‌های گذشته، بحث‌های جدیدی در مورد این توافق در آمریکا به راه افتاد و سرانجام به دستگیری مجدد این فرد انجامید.

 

دلاوری با « اورشلیم» به قلب اسرائیل زد

«متولد اورشلیم» روایتی متفاوت از موجودیت رژیم صهیونیستی از زبان ۵ شخصیت اجتماعی و تاثیرگذار یهودی است. تاکید کرد: مستند «متولد اورشلیم» به تازگی در این موسسه تولید شده‌ و منتشر می‌شود.وی ادامه داد: در این فیلم با پنج شخصیت یهودی بصورت رودررو صحبت می‌کنیم و نظر آنان را در مورد مسائل مختلفی پیرامون شکل‌گیری و موجودیت اسرائیل، یهودیت، ماجرای هلوکاست، جشن پوریم و ... جویا می‌شویم. اولین نفر، یک استاد دانشگاه در رشته زبان‌شناسی فارسی و ساکن اسرائیل است که صحبت‌های ما با او به زبان فارسی و از طریق اسکایپ، صورت می‌گیرد. نفر دوم، یک خاخام یهودی است که برای اداره یک کنیسه، از اسرائیل به آلمان اعزام شده‌ است. نفر سوم، یک فعال اجتماعی است. چهارمی یک خواننده زن و در نهایت، نفر پنجم یکی از اعضای ارتش اسرائیل است که در جنگ 33 روزه نیز شرکت داشته و اکنون ساکن هلند است. اخوان‌فر در مورد روند تولید مستند 47 دقیقه‌ای «متولد اورشلیم» گفت: از آغاز پیش‌تولید این فیلم، حدود سه سال می‌گذرد و فرآیند هماهنگی برای مصاحبه‌ رودررو با این یهودیان، کار سخت و زمان‌بری بود. موسسه آرمان مدیا اکنون بعد از ساخت و عرضه مجموعه سه‌ قسمتی «انقلاب جنسی» که از شهریور 96 آغاز شد و تا فروردین 98 ادامه داشت، وارد فضای جدیدی شده است. در حقیقت، بعد از فضای نخبگانی که در مستند میراث آلبرتا به نمایش درآمد و نگاهی به فضای جنسی، وارد یک موضوع جدید اجتماعی-سیاسی شده‌ایم. وی به علت نامگذاری این مستند اشاره کرد و گفت:  تعدادی از اسرائیلی‌هایی که در این فیلم با آنان مصاحبه می‌کرده‌ایم، متولد اورشلیم هستند.

 

ترامپ به طوفان رسانه ای بحران مهاجرین با یک توئیت پایان داد

دونالد ترامپ در واکنش به گزارش های اخیر درباره اوضاع نامناسب اردوگاه های مهاجران غیرقانونی در آمریکا، پیامی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد.0دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیام توئیتری خود نوشت: بازدید از اردوگاه ها آشکارا به سیاستمداران و رسانه ها نشان داد مراکز بازداشت کودکان {مهاجر} چه اندازه تمیز است و خوب اداره می شود. داستانِ نیویورک تایمز ناکارآمد و ساختگی است! مراکز نگهداری مردان مجرد بزرگسال نیز تمیز، اما پرازدحام بود و همچنین درصد بالایی از مجرمان نیز در آنجا هستند.متأسفم، نمی توانم اجازه دهم آنها وارد کشورمان شوند. اگر {اردوگاه های مهاجران} بیش از اندازه شلوغ است، به آنها {مهاجران غیرقانونی} بگویید به آمریکا نیایند و به دموکرات ها بگویید نقایص را برطرف کنند؛ مشکل حل خواهد شد.

 

نبش قبر صدام دوباره نبش قبر شد

شبکه العربیه خبری را از جنازه صدام حسین دیکتاتور سرنگون شده عراق منتشر کرد که بار دیگر گمانه زنی ها در خصوص جنازه وی را افزایش داد.این شبکه سعودی به گفته خود به نقل از منابع نزدیک به خانواده صدام حسین بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی شد که آنها با علم به امکان نبش قبر و انفجار قبر صدام توسط نیروهای حشد الشعبی شبانه قبل از ورود نیروهای حشد به روستای العوجه(محل دفن صدام) جنازه وی و دو فرزندش عدی و قصی را به مکانی نامعلوم منتقل کرده اند.کارشناسان در پاسخ به این خبر گفته اند این ادعاهای بی پایه واساس به هیچ وجه واقعیت ندارد و "منبع نزدیک به خانواده صدام" نمی تواند منبع موثقی به شمار بیاید، رسانه های سعودی همواره با انتشار خبرهایی از این دست سعی در ایجاد تفرقه و فتنه بین فرزندان ملت عراق را دارند.آنها در ادامه این خبرها را تلاشی ناکام از سوی نظام وهابی عربستان مرتبط با گروههای تروریستی در جهت احیای صدام و نظام سرنگون شده حزب بعث در عراق توصیف کرده و حشد الشعبی که برای نجات عراق از همه چیز خود مایه گذاشت را هدف اصلی این فتنه انگیزی ها دانستند.در همین راستا عمار الجبوری استاندار استان صلاح الدین عراق در کنفرانس خبری از برگزاری نشستی امنیتی با حضور سران ارشد نیروهای نظامی و امنیتی از جمله ابومهدی المهندس نائب رئیس حشد الشعبی با هدف تسریع عملیات بازگشت آوارگاه به منازل خود خبر داد.

 

"سانتا باربارا" از سنگ‌اندازی اسلام‌ستیزان نجات یافت

نخستین مسجد سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیا که ۲۰ سال به خاطر مزاحمت و مداخله های اسلام ستیزان ساخت آن به تعویق افتاده بود بالاخره ساخته شد و توسط اعضای جامعه مورد استفاده قرار گرفت.مرکز اسلامی سانتا باربارا ماه گذشته درهایش را به روی جامعه گشود. ساکنان مسلمان از اینکه سرانجام پس از گذشت این همه سال مکانی برای عبادت و برپایی اعمال مذهبی دارند، خرسند می باشند.گفتنی است جامعه اسلامی در سال 2001 ملکی را خریداری کرد، اما چندی بعد حملات 11 سپتامبر به وقوع پیوست و همین مسئله منجر به سوءظن و اسلام ستیزی در منطقه گردید. رفتارهای مردم در قبال مسلمانان ناعادلانه بود. این وضعیت تا سال 2006 ادامه داشت تا اینکه بالاخره محدودیت ها برداشته شد اما کار ساخت و ساز تا سال 2017 آغاز نگردید.مسجد در نزدیکی یک فضای طبیعی 165 هکتاری حفاظت شده قرار دارد و با استفاده از سیستم آب خاکستری، نور طبیعی و انرژی خورشیدی، فضایی دوستار محیط زیست در آن بوجود آمده است.رهبران محلی مسلمانان می گویند که از تمام مردم در این مرکز استقبال به عمل خواهد آمد.«جمال همدانی» مدیر جامعه اسلامی سانتا باربارا در این باره گفت: خوشحالیم از اینکه بالاخره این مسجد ساخته شد، با ساخت این مسجد تمام سال های سختی را فراموش می کنیم.همدانی افزود: ما سخت تلاش داریم اشتراکات حقیقی میان ادیان را پیدا کنیم و این‌گونه جامعه مشترک مان را بنا می سازیم. مینیو گفت: مسجد سنتی در واقع وجود ندارد بلکه ساخت آن به مکان، جو، آب و هوا و فرهنگ مردم محلی بستگی دارد.

 

اسرائیل دوره های نژادپرستی برگزار کرد

رژیم صهیونیستی دانش آموزان یهودی ساکن مناطق اشغالی را مجبور به گذراندن دوره های آموزشی خاصی می کند که به گفته فعالان حقوق بشر می توان نام آن را دوره های نژادپرستی نامگذاری کرد.مرکز حقوقی عدالت در نامه ای سرگشاده از وجود دوره های آنلاین برای دانش آموزان اسرائیل پرده برداشته است که به آنها نژادپرستی آموزش می دهد. در این دوره ها سوالاتی درباره فعالیت مردم فلسطین پرسیده می شود.در یکی از سوالات از دانش آموزان یهودی اینگونه سوال می شود که مردم فلسطین در شبکه های اجتماعی چه کار می کنند. دانش آموزان تنها می توانند با نوشتن کلمه خشونت طلبی می توانند در این سوال قبول شوند.از سوالات دیگر این دوره آنلاین درباره سازمان های اسلامی است که به دانش آموزان اینگونه القاء می شود که این سازمان ها تروریست و افراطی هستند.در آموزش های این دوره به دانش آموزان یهودی یاد داده می شود که مهاجرت مسلمانان به اروپا عامل اصلی افزایش احساسات ضدیهودی در این کشورها است.مسئولان مدارس یهودی در مناطق اشغالی نام این دوره ها را ایدئولوژی لازم برای دانش آموزان اسرائیلی انتخاب کرده اند.

 

فتا به پیج های مجرمانه اینستا ایست داد

رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۲۰۰ پیج مجرمانه در حوزه موضوعات اخلاقی به پلیس امنیت معرفی شده است. سرهنگ تورج کاظمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برخورد پلیس فتا با افرادی که با برگزاری جشنهای مختلط اقدام به پخش تصاویر این جشنها در اینستاگرام می‌کنند، گفت: پلیس فتا پس از شناسایی صاحبان و ادمین این پیجها، آنها را به پلیس امنیت معرفی می‌کند.رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه پلیس امنیت مسئول برخورد با این افراد است، تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال جاری بیش از 200 صفحه مجرمانه را در حوزه اخلاقی به پلیس امنیت معرفی کرده‌ایم.

 

بازار نشر در تابستان داغ یخ زد

در نیمه نخست تیرماه آثار مهمی همچون «تاریخ تشیع»، «ملیت و ملی‌گرایی از دیدگاه اسلام»، «مقامات امامان»، «دانشنامه زبان و ادب فارسی»، «تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه»، «روایت یک جانشینی» و «دین و معنای زندگی» منتشر شده است که به نظر می‌رسد تعداد عناوین کتاب‌های چاپ نخست کاهش بسیاری یافته، اما محتوایی و کیفی‌تر شده است. هر چند کتاب‌های تجدید چاپی بیشتر خودنمایی می‌کند که به نظر می‌رسد ناشران به دلیل گرانی کاغذ، به دنبال چاپ کتاب‌هایی هستند که از فروش آن‌ها و کشش بازار اطمینان دارند.

 

حسرت معلولان برای اربعین تمام شد

استاندار تهران با اشاره به اینکه هر سال شرایط برای حضور معلولان در مراسم اربعین بهتر می‌شود، گفت: معلولان با حسرت به این مراسم نگاه نکنند و بدانند که می‌توانند در آن حضور داشته باشند و ما هم امکانات جانبی را فراهم می‌کنیم. وی در واکنش به این مسئله که طی سال‌های اخیر معلولان با حسرت رفتن زائران اربعین را نظاره می‌کنند، گفت: این مسئله درست است، اما در سال‌های گذشته بهزیستی اقداماتی مانند تعمیر ویلچر، اهدای عصا، حضور راهنماها و ... را برای معلولان انجام داد. به نظر من شرایط هر سال برای حضور معلولان در اربعین بهتر می‌شود تا معلولان با حسرت به این مراسم نگاه نکنند و بدانند که خودشان هم می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند. استاندار تهران افزود: ناشنوایان با اشاره، نابینایان با تجهیزات لازم و همراهی اطرافیان و معلولان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای استفاده از امکانات ویلچری می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند. معلولان نگران نباشند و به زیارت اربعین خواهند رفت؛ ما هم به معلولانی که در استان تهران هستند این نوید را می‌دهیم که اگر شرایط جسمانی آن‌ها برای چنین سفری آماده است، امکانات جانبی را برای سفر آن‌ها فراهم خواهیم کرد.

 

حوزه برای آسیب‌دیدگان فرقه‌های انحرافی درمانگاه زد

نماینده مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب استان گیلان با بیان اینکه آمار جذب‌شدگان به فرقه انحرافی مسیحیت تبشیری در ایران به قدری که تمایل دارند در رسانه‌ها بزرگ نشان دهند، نیست، گفت: با وجود این، دست برخی از افراد جذب‌شده در دست منافقان است و از این فرصت سودجویی سیاسی می‌کنند. مدیر عامل موسسه حقیقت ادیان سبز با بیان اینکه گرچه عنوان آن‌ها مسیحیت تبشیری است، ولی رویکرد اصلی آنان دینی نیست بلکه سیاسی است تصریح کرد: مبلغان مسیحیت تبشیری در کشور‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از میان افراد ناراضی از حکومت، فقرا و نیازمندان، افراد بیکار و کسانی که به هر دلیل با نظام‌های آن کشور‌ها مشکل دارند و قصد پناهندگی به دیگر کشور‌ها را دارند برای خود مخاطب و مشتری جمع کنند؛ بنابراین یکی از عوامل موفقیت آنان در برخی کشورها، دست گذاشتن روی خلا‌های عاطفی و روحی و اجتماعی و اقتصادی مخاطبان است، ولی این کار را در قالب‌های جذاب دینی از جمله تاکید بر محبت و بخشش در دین مسیحیت و سهله و سمحه دنبال می‌کنند.محبوب با بیان اینکه تبشیر به معنای بشارت دادن به خداوندی عیسی (ع) و توسعه تفکر اندیشه‌فدا است، اظهار کرد: این فرقه در کشوری مانند اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی به شدت فعالیت تبلیغی و تبشیری دارند؛ نگاه این فرقه سربازگیری در همه مناطق دنیاست؛ برای تبیین بیشتر این مسئله خوب است به سخنی از پاپ ژانپل بپردازیم؛ وی در سخنی به این مضمون گفته بود که هزاره اول فتح اروپا، هزاره دوم فتح آفریقا و هزاره سوم نوبت فتح آسیاست.محبوب در پاسخ به این سؤال که مهمترین راه‌های مقابله با این فرقه‌ها چیست اظهار کرد: آگاهی بخشی به جوانان در این عرصه خیلی مهم است؛ باید مرکز مشاوره و آشنایی با این نوع فرقه‌ها و اتاق گفت و گوی ادیانی برای قشر جوان ایجاد شود؛ نکته مهم دیگر اینکه به هر حال هرچند محدود افرادی جذب این فرقه شده و خودشان هم پشیمان هستند، ولی با آسیب‌هایی روبرو هستند لذا باید مراکز درمانی برای رسیدگی به این آسیب‌دیدگان ایجاد شود.

 

مشارکت گسترده ناشران تابستانه کتاب امسال را تکمیل کرد

یازدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها با عنوان تابستانه کتاب ۹۸، با عضویت بیش از ۶۰۰ کتابفروشی از سراسر کشور از ۲۵ تیرماه در استان ها و ۲۷ تیرماه در شهر تهران کار خود را آغاز خواهد کرد.با پایان مهلث ثبت نام کتابفروشی‌ها برای عضویت در طرح «تابستانه کتاب ۹۸» ۶۶۰ کتابفروشی در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که تاکنون عضویت ۶۳۴ کتابفروشی تایید شده است. این‌میان، استان تهران با ثبت نام ۹۷ کتابفروشی، اصفهان با ۸۰ کتابفروشی و خراسان رضوی با ۶۶ کتابفروشی بیشترین مشارکت را در این طرح داشته‌اند.این طرح از ۲۵ تیر تا سوم مرداد در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در استان ها و از ۲۷ تیر تا سوم مرداد در تهران اجرا می‌شود و علاقمندان می‌توانند کتاب‌های تالیفی را با یارانه ۲۵ درصدی و کتاب‌های ترجمه را با یارانه ۱۵ درصدی از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح خریداری کنند.اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح «تابستانه کتاب ۹۸» به تفکیک هر استان در پایگاه اینترنتی tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.در این طرح، سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر ۱۲۰ هزار تومان است.

 

بزرگترین کیک جهان اسلام سلطه اعداد بر مدیریت فرهنگی را تکرار کرد

بر این مبنا پدیده «بزرگترین کیک جهان اسلام» و تبلیغ آن در رسانه‌ها را باید متناظر با فرهنگی عمومی «جذابیت‌پرستی» تهی از محتوا و فرمالی فهم کرد که در آن سلبریتی‌های جذاب و محبوب و شیک‌پوش روزگار ما، بدل به صاحب‌نظران امور فرهنگی و سیاسی می‌شوند؛ کسانی که به هر حال می‌توانند نیاز مبرم مسئولان و نهادهای ما را به تعداد مخاطب، رأی، کلیک، و ویو و… پاسخ دهند. دقیقاً به خاطر همین نیاز به «ترین» بودن و رکورددار شدن است که ما در یک شرایط بی‌رقیب، هر ساله رکورد «بزرگترین» کیک جهان اسلام را مال خود می‌کنیم، یعنی در حقیقت هر سال رکورد خودمان را می‌شکنیم. این تشنگی و شهوت طلب امر کمی و «ترین» شدن و رکورد شکست‌های عددی و نمایشی در زمینه و بسترهایی که شدیداً نیازمند کنش کیفی و محتوایی است، در حالی رخ می‌دهد که در زیرلایه‌های زندگی شهری و فرهنگ عمومی ایرانیان روز به روز رکوردهایی جابه‌جا می‌شوند که از عاری شدن حیات از هرگونه معنا، بدویت مدرن و اتمیزاسیونی خشونت‌بار خبر می‌دهد؛ جامعه‌ای که در کنار رکوردشکنی هرساله در پخت و توزیع «بزرگترین کیک جهان اسلام»، رکوردار بیشترین شتاب رشد فلاکت در دو سال گذشته در جهان اسلام، بیشترین شتاب کاهش ارزش پول ملی طی یک سال گذشته در جهان اسلام، بیشترین شتاب رشد فرار مغزها و مهاجرتها و… است. در این وضعیت، وقتی همه در حال رکورد زدن هستند، چرا نهاد فرهنگی‌ای چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت نیروی انتظامی رکورد نزند. وقتی سراسر حیات جمعی ما قافیه را به هرگونه «فرم عددی» و «ترند کمّی» باخته است، چرا ما به هر قیمتی «بزرگترین» کیک جهان اسلام را نسازیم و با یک استقبال خوب مردمی، پس از اجرای نمایش صحنه‌ای شاد و مفرح، مراسم برش و توزیعش را برگزار نکنیم؟

 

آستان قدس از دست ‌نوشته قرآنی منسوب به امام رضا (ع) رونمایی کرد

همزمان با فرا رسیدن دهه کرامت و ولادت حضرت امام رضا علیه السلام، برگی از قرآن کریم منسوب به هشتمین امام شیعیان در موزه کتاب و میراث مستند کتابخانه ملی ایران به نمایش درآمد.این اثر نفیس و معنوی مربوط به اواخر سده دوم هجری قمری می‌شود که خط آن کوفی مشرقی بوده و بر روی پوست با اعراب و فاقد اعجام (نقطه گذاری و تنوین) نگارش یافته است.این برگ های مصحف شریف که کتابت آنها منسوب به هشتمین امام شیعیان حضرت ابوالحسن علی ابن موسی الرضا (ع) می شود، آیات هفتم تا دهم سوره مبارکه مجادله و آیات سی و سوم تا سی و چهارم سوره مبارکه زخرف را در بر می گیرد.

 

حواله کاغذ ناشران صادر شد

کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر که زیر نظر اتحادیه ناشران کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت تعاونی ناشران ایران (آشنا) تشکیل شده از ابتدای تیرماه تا کنون ۱۰۰۹ تن کاغذ بالکی و تحریر را به ۵۲۶ ناشر تخصیص داده است.بر اساس اعلام کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر این کمیته در تیرماه سال جاری ۶ جلسه برگزار کرده است و بر اساس میزان فعالیت ناشران برای ۵۲۶ ناشر حواله کاغذ صادر شده است.فعالیت ناشر در سال‌های گذشته و تعداد کتاب‌های منتشر شده از ناشر در سال جاری از جمله معیارهای تخصیص کاغذ به ناشران است.حواله‌های صادر شده برای تحویل کاغذ شامل دو نوع کاغذ بالکی و تحریر و در دو قطع (۷۰*۱۰۰و ۹۰*۶۰) بوده است.بر اساس اعلام کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر حواله یک هزار و ۳۱۳ بند کاغذ بالکی و ۲۱ هزار و ۳۵۸ بند کاغذ تحریر در ابعاد ۷۰*۱۰۰ به وزن ۵۶۶ تن و ۵ هزار و ۷۳۱ بند کاغذ بالکی و ۱۸ هزار و ۲۳۹ بند کاغذ تحریر در ابعاد ۹۰*۶۰ به وزن ۴۵۳ تن برای ناشران صادر شده است.به زودی اسامی ناشرانی که کاغذ دریافت کرده‌اند توسط کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر اعلام می‌شود.همچنین بر اساس اعلام جدول کارگروه ساماندهی کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۸، ۳ هزار و ۳۵۵ تن کاغذ به گمرک کشور وارد و ترخیص شده است.

 

چرخنده از جولان دیکتاتورهای ضدحجاب در سینما پرده برداشت

یک بازیگر گفته «پس از اقدام به استفاده از حجاب برتر، قرارداد همکاری وی با چند پروژه سینمایی و تلویزیونی قطع شده است.» در این صورت لازم است نهادهای قضایی و امنیتی با عاملان و آمران این مسئله برخورد کنند.الهام چرخنده، بازیگر سینما و تلویزیون از حاضران در اجتماع بزرگ عفاف و حجاب بانوان در همدان بود. وی در این گردهمایی گفت: «امروز هفتمین سال از محجبه شدن من در جوار حرم حضرت معصومه‌(س) در قم می‌گذرد، این اتفاق باعث شد تا بسیاری از افراد، رفتار من را قضاوت کنند.از زمانی که محجبه شدم، پنج قراردادی که برای بازی داشتم را لغو کردند. خیلی از افراد پس از محجبه شدنم تلاش کردند که دیگر من دیده نشوم چرا که همکارانم از این اتفاق در شوک بودند و طیف مقابل نیز در شک، در حالی‌که این دیده نشدن همانی بود که من به دنبالش بودم.»آنچه الهام چرخنده بیان کرد، بار دیگر فعال بودن جریان نفوذ در عرصه تولید فیلم و سریال را اثبات کرد؛ همچنین برخی از شبه روشنفکران قبلا هم نشان داده‌اند که برخلاف ادعای آزادی بیان، دیکتاتورهایی افراطی هستند که هر کس همچون خودشان نباشد را حذف و سانسور می‌کنند. بنابراین لازم است با تهیه کنندگان آثاری که اقدام به لغو قرارداد یک بازیگر به خاطر برگزیدن حجاب اسلامی کرده، برخورد شود.

 

مجری شبکه خبری ترور شد

مجری شبکه خبری در کراچی پاکستان ترور شد. رسانه های پاکستانی به نقل از پلیس کراچی اعلام کردند: مرید عباس مجری شبکه خبری Bol TV غروب امروز در منطقه دیفنس این شهر در پی سوء قصد مهاجمان ناشناس کشته شد.به گزارش انتخاب، مهاجمان خودروی این روزنامه نگار را متوقف کرده و به سوی او آتش گشودند و پس از ارتکاب این جنایت به سرعت از محل حادثه متواری شدند.پلیس کراچی پاکستان اعلام کرد: سه نفر دیگر در جریان حملات جداگانه و هدفمند در مناطق مختلف این شهر کشته شدند.تاکنون هیچ گروهی مسئولیت قتل مجری شبکه خبری و سایر حملات هدفمند را برعهده نگرفته است.اتحادیه های خبرنگاران و نهادهای روزنامه نگاری در پاکستان با محکومیت ترور عباس از دولت و قوه قضائیه پاکستان خواستند تا عاملان این اقدام را مجازات کنند. برخی از شهرهای پاکستان در سال های گذشته شاهد ترور و ربوده شدن خبرنگاران و روزنامه نگاران بوده است. مناطق قبایلی در شمال غرب پاکستان از خطرناکترین مناطق جهان برای فعالان رسانه ای است و تاکنون ده ها روزنامه نگار در حملات تروریستی این مناطق جان باخته اند.

 

جنگل‌های هیرکانی ایران ثبت جهانی شد

در چهل‌و‌سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که با حضور محمدحسن طالبیان (معاون میراث‌فرهنگی کشور) در باکو آذربایجان درحال برگزاری است، پرونده جنگل‌های هیرکانی که به نام جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است، با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.ایران پیش از این دارای ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) بود که با ثبت این پرونده تعداد آثار جهانی ایران به عدد ۲۴ رسید.محمد حسن طالبیان (معاون میراث‌فرهنگی کشور) در این‌باره به میراث‌آریا گفت: ثبت جهانی این اثر افتخاری دیگر برای جمهوری اسلامی ایران و حوزه میراث فرهنگی به حساب می‌آید، پرونده‌ای که دومین پرونده بزرگ طبیعی ایران است.طالبیان افزود: جنگل های هیرکانی در پنج استان سمنان، گلستان، گیلان، مازندران و خراسان شمالی گسترده است و این ثبت جهانی، این پنج استان را به مقاصد مهم گردشگری جهانی بدل می‌کند.جنگل‌های هیرکانی بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه‌های جنگلی جهان شامل ۸۰ گونه درختی، ۵۰ گونه درختچه ای، گونه های بومی (اندمیک) درختی و گونه های جانوری چون پلنگ، خرس، کل و بز، مرال و... است.۱۵۰ هزار هکتار مساحت حیات وحش برای حفاظت از تنوع زیستی، در ۱۲ نقطه با ارتفاع و پوشش گیاهی مناسب در جنگل‌های هیرکانی برای ثبت انتخاب شد.ایران فارغ برای تمام جهان مهم محسوب می شود و این منابع طبیعی را در یونسکو می‌توان ثبت کرد.جنگل هیرکانی با نوار ۸۵۰ کیلومتر طول مربوط به دوره تریاس است، حدود ۶ هزار متر از دامنه شمالی البرز اختلاف ارتفاع دارد که سه هزار متر آن پوشیده از جنگل و از نظر زمین شناسی بی‌نظیر است.

 

مجلس به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رای داد

جلسه علنی مجلس در حالی به ریاست مسعود پزشکیان آغاز شد که طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار نمایندگان قرار دارد.ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در خصوص طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و همچنین بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در دستور کار نمایندگان است.انتخاب 2 نفر از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و یک نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و یک نفر از اعضای کمیسیون عمران به عنوان ناظر شورای ساماندهی مرکز و اداره کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران هم در دستور کار صحن علنی است.

 

گردشگران مسلمان جذب مرغ همسایه شدند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: دیگر لازم نیست گردشگری ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم. به کشورهای همسایه توجه کنیم که گردشگران مسلمان و عرب به جای ایران، به آن‌ها روی آورده‌اند. اظهار کرد: حدود ۱۰ سال قبل به کشور جمهوری آذربایجان سفری داشتم، آن زمان شهر باکو هیچ بود، اما هفته گذشته که سفری به این کشور و باکو داشتم، شاهد رشد سریع جمهوری آذربایجان در گردشگری بودم. سال گذشته ۳ میلیون گردشگر به این کشور سفر کرده بودند که مطمئنا امسال تعداد آن‌ها بیشتر خواهد شد.وی افزود: درصد قابل توجه گردشگران جمهوری آذربایجان از کشورهای اسلامی و عرب بودند، علی‌القاعده فکر می‌کنیم این گردشگران باید در ایران باشند، اما آذربایجان را انتخاب کرده‌اند. واقعیت است که ما در جذب این گردشگران موفق نبوده‌ایم. البته اگر در جایی هم موفقیتی حاصل شده علیه آن موج منفی راه افتاده است. شاهد بودیم وقتی تعداد گردشگران یکی از کشورهای همسایه در ایران افزایش قابل توجهی پیدا کرد چه جوی در فضای مجازی شکل گرفت. ایوبی اضافه کرد: وقتی به کشورهای اطراف ایران از جمله ترکیه سفر می‌کنیم اراده جمعی آن‌ها را برای جذب گردشگر به وضوح مشاهده می‌کنیم، این اراده از همان لحظه ورود، در گیت کنترل گذرنامه تا کافه‌های آن‌ها احساس می‌شود، ‌ چیزی که در ایران هنوز ایجاد نشده است.

 

تهران  «لغت‌نامه بزرگ فارسی» را کلید زد

رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران از ادامۀ تألیف لغت‌نامه بزرگ فارسی (متفاوت از لغت‌نامه دهخدا و معین) خبر داد و گفت: برای تألیف این لغت‌نامه بزرگ فارسی همه متون فارسی از اواخر قرن سوم هجری شمسی به بعد بررسی می‌شود.دکتر علی درزی با بیان این‌که در تألیف این لغت‌نامه تا مدخل «برپا» پیش رفته‌اند، اظهار کرد: لغت‌نامه دهخدا به نوعی دایره‌المعارف محسوب می‌شود اما لغت‌نامه بزرگ فارسی صرفاً فرهنگ لغت است و شاهد مثال در آن از متون اواخر قرن سوم هجری شمسی به بعد به‌دست می‌آید.او در ادامه از طرحی برای تألیف لغت‌نامه بزرگ فارسی در فضای مجازی و بازبینی و تصحیح و تأیید آن توسط استادان مؤسسه لغت‌نامه دهخدا یاد کرد و افزود: اما به علت گستردگی طرح و نبود اعتبارات لازم در داخل مؤسسه دهخدا، این طرح اجرایی نشد.رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران با بیان این‌که برای اجرای این طرح با نام مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و دانشگاه تهران تلاش برای یافتن حامیانی در خارج و داخل از ایران در جریان است، خاطرنشان کرد: کافی است تصور کنیم که اگر مرحوم علامه دهخدا به‌جای فروش خانه خود برای به به پایان رساندن تألیف لغتنامه دهخدا از حمایت فردی خیر یا نهادی اقتصادی یا فرهنگی بهره‌مند می‌شد این اثر فاخر چه منافع مادی و معنوی برای حامی آن درپی می‌داشت‌.

 

مصر درب هرم عجیب فرعون را باز کرد

مسئولان میرث فرهنگی و گردشگری مصر درهای هرم ۱۰۱ متری و عجیب جنوب قاهره را بر روی عموم گردشگران گشودند.هرم خمیده که برای فرعون «سنفرو» حدود ۴۶۰۰ سال پیش ساخته شده و با ساختاری عجیب تحولی بزرگ در ساختار اهرام مصری ایجاد کرد، پس از مدت‌ها به صورت رسمی برای گردشگران افتتاح شد و حالا بازدیدکنندگان می‌توانند از یک تونل باریک ۷۹ متری به سمت دو اتاق در بالای این سازه بزرگ حرکت کنند.همچنین یک هرم ۱۸ متری نیز در کنار هرم خمیده وجود دارد که احتمالاً متعلق به همسر «سنفرو» است و از زمان کشف در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار به صورت رسمی امکان بازدید عمومی از آن وجود دارد.هرم خمیده یکی از سه هرمی است که برای دودمان چهارم فراعنه مصر ساخته شده است که در محوطه باستانی دهشور در جنوب گورستان ممفیس یکی از میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این اثر تاریخی دارای ظاهری عجیب است و ۴۹ متر ابتدایی آنکه سنگ‌های به کار رفته در آن به خوبی حفظ شده با شیب ۵۴ درجه‌ای ساخته شده اما از آن ارتفاع به بعد شیب هرم به سمت نوک آن به تدریج کاهش می‌یابد.شکل زاویه‌ای هرم خمیده با اضلاع صاف هرم سرخ در بخش شمالی و همچنین هرم بزرگ جیزه متناقض است.«مصطفی وزیری» دبیر کل شورای عالی آثار تاریخی مصر توضیح داد در واقع سازندگان هرم خمیده زمانی که متوجه شدند سازه در حال ترک خوردن است اقدام به کم کردن شیب از میانه‌های سازه کردند. «محمد شی‌ها» مدیر محوطه باستانی دهشور نیز نیز گفت «سنفرو» عمری بسیار طولانی داشته و معماران سازنده هرم قصد داشتند آن را به شکلی متعارف بسازند. هم اکنون از محل دقیق دفن «سنفرو» اطلاعات دقیقی در دست نیست و شاید در همین هرم خمیده دفن شده باشد.باستان شناسان پیش از این با کاوش در محوطه هرم خمیده موفق به کشف مومیایی، ماسک‌ها، ابزارها و تابوت‌دان‌هایی شدند و کاوش همچنان در این منطقه ادامه دارد.مسئولان مصر در تلاشند صنعت گردشگری را در محوطه دهشور که در فاصله ۲۸ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و چندان گردشگری در مقایسه با هرم بزرگ جیزه ندارد، رونق دهند. تبلیغات گردشگری برای محوطه دهشور بخشی از تلاش مصری‌ها برای سامان دادن به اوضاع گردشگری‌اشان است که در سال ۲۰۱۱ و پس از ناآرامی‌ها در این کشور کاهش شدیدی پیدا کرده بود و به تدریج در حال بهبود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha