جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سردار سید محمد باقرزاده

حوزه/ فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح از انتشار شایعات بی اساس در خصوص جنگ تحمیلی از سوی عناصر بعثی‌ها در عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص نام‌گذاری جدید «جنگ تحمیلی هشت ساله» برای مردم عراق و لزوم فرهنگ‌سازی برای محقق کردن آن، در یادداشتی نوشت:

بنده اخیرا از ماموریت برون‌مرزی در عراق برگشتم، در آنجا متوجه شدم عراقی‌ها از جنگ تحمیلی (حرب المفروضه) به عنوان «جنگ اول خلیج فارس» یاد می‌کنند. البته طبیعی است که با سقوط رژیم بعثی صدام، دیگر کسی از جنگ به عنوان «قادسیه صدام» یاد نمی‌کند، ولی آنطور هم که ما مایل هستیم به عنوان جنگ تحمیلی یاد نمی‌کنند.

در حالی که قرار گرفتن این جنگ در کنار جنگ صدام علیه کویت و همچنین جنگ آمریکا علیه صدام به عنوان جنگ دوم خلیج [فارس]هم حق مطلب را در ادبیات سیاسی تراز انقلاب اسلامی ایران ادا نمی‌کند. در ذهن به دنبال انتخاب واژه‌ای که در عُرف عراقی‌ها بتواند مقبول واقع شود بودم تا اینکه در این سفر متوجه شدم عناصر و تفاله‌های بعثی با پخش شایعات بی‌اساس وسیعی تلاش می‌کنند تا در اذهان عمومی مردم عراق اینگونه جا بیندازند که جمهوری اسلامی ایران، تعداد زیادی از اسرای عراقی را کماکان در زندان‌های خود نگهداری و از آزادسازی آن‌ها امتناع می‌کنند.

در همین رابطه طی ۲ جلسه مستقل، از وزارت دفاع عراق و دفتر نمایندگی صلیب سرخ در بغداد خواستم این ادعا‌های واهی را طی بیانیه‌ای رد کنند که بلافاصله و کمتر از ۲۴ ساعت دو اطلاعیه مستقل صادر شد. به دنبال صدور اطلاعیه، استاد «عباس شمس‌الدین» از شخصیت‌های مبارز و برجسته عراقی که سابقه شاگردی شهید سیدمحمدباقر صدر (رضوان الله تعالی علیه) را در کارنامه خود دارد و از ارادتمندان به مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی است، طی اطلاعیه‌ای در راستای تائید اطلاعیه‌های صادره و محکوم کردن بعثی‌ها اقدام شایسته‌ای به عمل آورده است. این استاد از جنگ تحمیلی با عنوان «جنگ ظالمانه فرزند صبحه» یاد کرده است.

«الحرب الظالمه ابن صبحه»، یا همان «جنگ ظالمانه فرزند صبحه» عنوانی بسیارگویا و قابل فهم است. نام مادر صدام «صبحه» بود و اطلاق این عبارت همانند «ابن مرجانه» بر صدام شایسته آن عنصر ملعون و پلید است که باید در ادبیات گفتاری توده‌های مردم عراق و شخصیت‌های سیاسی عراق جا بیفتد و این میسر نیست مگر اینکه ایرانی‌ها در گفت‌وگو‌ها و محاوراتی که با عراقی‌ها در ایام اربعین و غیر آن دارند از جنگ تحمیلی به عنوان «حرب ابن صبحه» یاد کنند و از این طریق به نوعی فرهنگ سیاسی آنجا را اصلاح کنند.

خوب است دوستان متصدی امور اربعین از هم‌اکنون راه‌های ورود بیشتر و کاربردی این عنوان جدید از جنگ تحمیلی را در دستور کار قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha