سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نبوی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه، فعالیت‌های مراکز پنج‌گانه مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه را تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه و مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با بیان این که مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، حدود یکسال است به وجود آمده و شامل 5 مرکز می شود، بیان داشت: برخی از مراکز از قبل وجود داشت مثل مرکز آموزش تخصصی تبلیغ که حدودا 28 سال است فعالیت می کند و برخی از مراکز هم جدیدا ایجاد شده است.

فعالیت مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ سطوح 2، 3 و 4

وی افزود: اولین مرکز، مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ است که سطح 2، 3 و 4 تبلیغ را دارد و در هر کدام از این سطوح عده ای از طلاب مشغول به تحصیل هستند.

معاون تبلیغ  و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به این که در سطح 2 تخصصی تبلیغ که حدود 2 و نیم سال(5 ترم) طول می کشد، آموزش هایی ارائه می شود که برای عموم مبلغان مورد نیاز است، ادامه داد: به عنوان مثال در این سطح طلاب 15 جزء تفسیر قرآن می خوانند، یک دوره کامل مباحث اعتقادی را می گذرانند و همین طور سرفصل‌هایی شامل علوم قرآن و منابع تفسیر، جامعه‌شناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، مدیریت، تاریخ معصومین، روش بیان احکام، روش سخنرانی، روش کلاسداری و روش مشاوره را آموزش می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: دوره سطح 3 تبلیغ را نیز طلاب در 2 سال به اتمام می رسانند که در این سطح چند گرایش همچون گرایش امامت جمعه، گرایش سخنرانی عمومی و گرایش کودک و نوجوان مصوب است و در پیش بینی جدید 2 گرایش رسانه و آسیب های اجتماعی نیز قرار است مورد آموزش قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی با بیان این که سطح 4 تخصصی تبلیغ نیز سطحی است که 3 سال طول می کشد و طی آن حوزه دانشی مباحث سطح 2 و 3  دنبال می شود، گفت: به عنوان مثال کسی که رشته‌اش فن خطابه باشد باید خطیب کشوری تربیت شود و همین‌طور افرادی برای رادیو و تلویزیون آماده شوند و در رشته هنر نیز افراد به دنبال فقه مضاف، فقه رسانه  و فقه هنر بروند. در این سطح مباحث بسیار عمیق و رشته ها ریزتر اتفاق می‌افتد.

ارائه مباحث بنیادین تبلیغ در مرکز پژوهش‌های تبلیغی

وی در ادامه به تشریح دومین مرکز مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ با عنوان «مرکز پژوهش‌های تبلیغی» پرداخت و افزود: این مرکز به مباحث بنیادین تبلیغ می پردازد و کارهای پژوهشی انجام می دهد که تولید روش های نوین تبلیغ برای انتقال پیام های دینی به مخاطبان یکی از فعالیت های مرکز پژوهش های تبلیغی است که این موضوع از ظرافت و حساسیت خاصی برخوردار است.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، تأمین محتوا برای مبلغان فعال فعلی را یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در مرکز پژوهش‌های تبلیغی عنوان کرد و بیان داشت: یکی از مهم ترین کارهای تیم تأمین محتوا، تولید و انتشار مجله مبلغان است که به صورت خودکفا اداره می شود و تاکنون 241 شماره از این مجله منتشر شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مباحثی که در رابطه با بحث های بنیادین عرصه تبلیغ داریم، این است که، ما برای هدایت انسان ها تا چه حد باید جلو برویم؟ اصلا ما هادی هستیم یا نیستیم. ما معتقدیم که خود پیامبر هم کارش بلاغ و رساندن پیام است و هدایت انسان ها دست خداست. حال در رساندن پیام تا چه حد باید جلو برویم؛ این یک مبحث بنیادین است که مشخص می کند تکلیف مبلغ چیست و تا چه حد باید جلو رفته و کار تبلیغی انجام دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی ادامه داد: در مباحث بنیادینی که وجود دارد، یک مورد بحث تأمین مبلغان است، به این صورت که آیا به لحاظ شرعی جایز است مبلغان برای تبلیغ دین دریافت داشته باشند یا خیر؟، این بحث مفصلی است، روایات متعددی هم در این زمینه وجود دارد، اختلاف آراء هم هست.

وی تولید روش های نو را یکی دیگر از فعالیت های پژوهشی برشمرد و گفت: در بسیاری از موارد، کتاب هایی تولید شده که بسیار مؤثر است، به عنوان مثال روش اصلاح خطاکاران، این که چگونه خطاکاران را جذب مسجد و دین کنیم.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان این که جذاب سازی کلاس های دینی کودکان و نوجوانان نیز یکی از محورهای تولید روش است که مورد پژوهش قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: مرکز به دنبال این است که در حد گسترده تری به مباحثی از این دست بپردازد.

 

 

دوره مجازی آمادگی آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار می شود

وی مرکز تربیت مبلغ معلم را سومین مرکزی عنوان کرد که در مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ به تازگی راه‌اندازی شده و اظهار داشت: در این مرکز از بین طلابی که سطح 2 حوزه را دارا هستند، افرادی جذب و بعد از گذراندن آموزش های مصوب شورای گسترش حوزه های علمیه، به آموزش و پرورش معرفی می شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی افزود: در این راستا جلسات متعددی با رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار و تفاهم نامه ای نیز منعقد شده است که امیدواریم با ایجاد راه های قانونی، مسیر ورود علاقه مندان به عرصه آموزش و پرورش مهیا شود و افراد بتوانند بدون دغدغه آموزش های لازم را ببینند و در جریان جذب و استخدام در آموزش و پرورش قرار بگیرند.

وی با اشاره به این مطلب که در همین مدت کوتاه از استان های متعدد درخواست کرده‌اند که شعبه ای از مرکز تربیت مبلغ معلم در استان های آنها ایجاد شود، ادامه داد: حتی برخی از استانها اعلام کرده‌اند که کلیه امکانات دوره را از منابع استانی و کمک خیرین فراهم می کنند.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ گفت: یک سری از رشته ها مثل دروس دینی، قرآن، زبان عربی، علوم تربیتی، معاونت پرورشی و ... در آموزش و پرورش وجود دارد که اگر بخواهد به طور شایسته و کارشناسانه مدیریت شود بایستی نیروهای حوزوی ورود کنند و بستر تخصصی این موارد حوزه علمیه است.

وی با اشاره به این که در برخی دروس همچون عربی، قرآن و علوم تربیتی قبل از این نیز طلاب می‌توانستند ورود داشته باشند ولی حوزه علمیه نه در آموزش‌ها مشارکت داشت و نه در برنامه‌ریزی، بیان داشت: ولی مرکز تربیت مبلغ معلم، از سوی حوزه علمیه طراحی شده و اجرای آن هم با خود حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی افزود: عناوین دروس و سرفصل‌های دوره تربیت مبلغ معلم نیز آماده شده و در مرحله تصویب نهایی است و به لطف خداوند با جذب افراد مستعد و توانمند و آموزش آن‌ها در مدت 2 یا 3 سال، این طلاب در مسیر جذب آموزش و پرورش قرار می گیرند.

وی ادامه داد: مرکز تربیت مبلغ معلم به منظور موفقیت بیشتر طلاب حوزه‌های علمیه در آزمون استخدامی سال 1399-1398 دوره مجازی آمادگی آزمون استخدامی را طراحی کرده و ان‌شاءالله این دوره را به زودی برگزار می‌کند تا طلاب با آمادگی بیشتری در آزمون شرکت کنند.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه بیان داشت: طلاب سراسر کشور پس از قبولی در آزمون استخدامی دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی را در این مرکز گذرانده و بعد از پایان دوره یک‌ساله به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی گفت: با آموزش طلاب از سوی این مرکز، پیش بینی این است که افزایش بهره وری نسبت به گذشته بسیار بهتر خواهد شد و امیدواریم این برنامه مورد توجه قرار گرفته و مؤثر واقع شود.

 

 

تربیت طلاب متخصص در عرصه هنر و رسانه

وی چهارمین مرکز فعال در مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ را مرکز هنر و رسانه دانست و افزود: این مرکز از طلاب سطح 2 حوزه جذب می کند و در زمینه رسانه و رشته های هنری که متناسب حوزه های علمیه است فعالیت دارد.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ با تأکید بر این‌که برخی رشته ها مثل رشته مرثیه و مداحی اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، رشته هنری و مخصوص حوزه است، ولی با عنوان رشته هنری رسما معروف نیست و یا سخنرانی جذاب برای کودکان، نوجوانان و جوانان که یک هنر است، تصریح کرد: برخی رشته های هنری در مرکز آموزش هنر و رسانه تعریف شده است که طلاب در این زمینه ها آموزش می بینند تا هم حضور کارشناسانه در فضاهای هنری و رسانه ای داشته باشند و هم به تفکرات ارزشی که در این عرصه فعال هستند، کمک کنند.

سفیران هدایت، مجموعه ای برای تربیت مبلغ جهت نشر احکام و معارف اسلامی در مناطق مورد نیاز

وی اظهار داشت: پنجمین و آخرین مرکزی که در مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ فعالیت دارد، مرکز سفیران هدایت است که در حال حاضر حدود 75 مدرسه در کشور دارد و یکی از این مدارس، مدرسه سفیران هدایت قم است که عده‌ای از طلاب در این مدرسه آموزش‌های لازم را می بینند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی افزود: مجموعه آموزشی سفیران هدایت به منظور «تربیت مبلغ جهت نشر احکام و معارف اسلامی در سطح عموم برای مناطق مورد نیاز» طراحی شده و بیش از 10 سال است که فعالیت می‌کند.

وی مدیریت مساجد و امامت جماعت، بیان مسائل شرعی، موعظه و تبلیغ با توجه به نیازهای منطقه‌ای، اداره جلسات موالید و عزاداری معصومین(ع)، برگزاری جلسات آموزش و قرائت قرآن، اداره کلاس‌های دینی و عربی مدارس آموزش و پرورش، راهنمایی و هدایت جوانان و نوجوانان در امور دینی و انجام وظایف اجتماعی مربوط به روحانیون را برخی از توانایی هایی برشمرد که طلاب سفیران هدایت کسب می‌کنند.

گفت و گو: محمدباقر محجوب

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha