جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلاق

حوزه/ کارشناس حوزوی و مشاور امور خانواده تصریح کرد: تمرین سعه صدر و تقویت معنویت، راه مقابله با افزایش آمار طلاق در کشور است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  اواخر سال گذشته بود که در رسانه ها اعلام شد به طور متوسط در هر سه دقیقه یک طلاق در کشور به ثبت می رسد و متاسفانه بر اساس آمارها، این وضعیت به مرور در حال وخیم تر شدن است، مگر آن که به زودی هم مردم و هم نخبگان و هم به ویژه مسئولان امر، فکری برای این شرایط بغرنج کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین احمدی، کارشناس حوزوی و مشاور امور خانواده با اشاره به این که از آغاز دهه 90 به تدریج ، شاهد سیر صعودی آمار طلاق در کشور بوده ایم، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر در برخی کلان شهرها از جمله تهران به طور متوسط از هر سه یا چهار ازدواج، یکی منجر به طلاق می شود که باید برای این وضعیت چاره ای اندیشید.

وی افزود: در نگاه اول، آن چه مشهود است اين كه عدم شناخت طرفین از یکدیگر موجب طلاق می شود ،ضمن آن كه در اين بين نبايد از عامل اقتصادی در افزایش آمار طلاق غافل بود اما با اين حال به نظر مي رسد كه كاهش معنويت عامل كليدي در بروز اين منفورترين حلال الهي است ، چرا که بي شك توجه به مقوله معنويت‌گرايي در مباحث ديني و تقيد به دين و ديند‌اري مقوله‌اي است كه سبب مي‌شود طلاق، جامعه را كمتر تهديد كند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: حقیقتاً چنانچه با نگاه جستجوگرانه وضع خانواده هایی که بر اثر طلاق متلاشی شده اند را مورد مطالعه قرار دهیم، درمی یابیم که مهم ترین عامل آن ضعف اصول اخلاقی و سست شدن مبانی اعتقادی وعدم پایبندی به احکام و ضوابط دینی و شرعی است.

وی اضافه کرد: از سویی برپایه تجربیات به دست آمده، افرادی که فاقد تعهدات ایمانی هستند و حتی اگر پیش از ازدواج مدت ها با هم آشنایی داشته باشند، پس از تشکیل زندگی مشترک به دلیل نداشتن ارزش های ثابت و یکسان و نداشتن پشتوانه درونی، با کوچک ترین آسیب، پیوندشان سست شده وچه بسا از هم می گسلد.

حجت الاسلام احمدی بیان داشت: غرق شدن در مادیات و لذت جویی ها و روی گردانی عملی از دین ، هر چند که در ذهن معتقد هم باشد، هیچ نقطه ی مشترک و عاملی برای وحدت باقی نمی گذارد تا موجب استمرار صمیمیت استواری بنیان خانواده شود.

وی ادامه داد: يكي از ديگر از عوامل رشد طلاق به ویژه در پایتخت و برخي شهر هاي بزرگ كشور، مساله گرایش به فرهنگ مصرفی غرب و گسترش فساد و بی بند و باری های جنسی و آزادی های افسارگسیخته البته در میان برخی خانواده هاست که این مشکل البته هنوز در جامعه ما فراگیر نشده اما خطرات آن کاملاً جدی است.

وی گفت: تفکری حاکم بر جامعه امریکا است، مبنی بر این که "خوشی و لذت مقدم بر استواری و نگهداری کانون خانوادگی است" که ترویج این اندیشه در جوامع دیگر از جمله کشور ما ، یکی از عوامل گسترش جدایی ها و سست شدن بنیان خانواده است.

مشاور امور خانواده خاطرنشان کرد: به تعبير يكي از روانشناسان ، هر چند که طلاق در کشور ما همانند آسیب های دیگر رشد نسبتاً بالایی داشته اما بايد توجه داشت كه آسیب هاي ياد شده تنها خود فرد را درگیر می کند اما طلاق خانواده ها را مبتلا می سازد، ضمن آن که وقتی طلاقی رخ می دهد ترمیم آسیب های آن دشوارتر از ترمیم آسیب هایی چون اعتیاد، سرقت و خودکشی و غیره است.

وی در خاتمه گفت: البته طبيعي است كه معضل طلاق در ايران به نسبت ساير جوامع که آموزه هاي مذهبي را به شکلي که در ايران رعايت مي شود ، مراعات نمي کنند، بسيار کمتر است و چه بسا قابل مقايسه با برخي از كشور هاي غربي هم نباشد اما بايد توجه داشت كه اين مساله نبايد ما را از قبح و كراهت فراوان طلاق در اسلام غافل کرده و باعث شود كه ما چشم از ابعاد فاجعه رو به فزوني طلاق در کشور ببندیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha