سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دوره مهارت های رسانه ای در مدرسه دارالسلام تهران

حوزه/ دومین دوره آموزشی مقدماتی «مهارت های رسانه ای» ویژه طلاب مدرسه علمیه دارالسلام تهران با همکاری خبرگزاری رسمی «حوزه»، در این مدرسه برگزار و طلاب پایتخت ایران اسلامی به جرگه «خبرنگاران» پیوستند.

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ در دنیای امروز که سرعت ارتباطات و تحولات در گذر ثانیه ها اتفاق می افتد و رسانه مهمترین و قدرتمندترین ابزار انتقال پیام در گستره جهانی به شمار می رود، حوزه و روحانیت شیعه ناگزیر به حضور در فضای بین الملل و استفاده از ابزارهای نوین رسانه ای هستند، چرا که اولاً اسلام ناب برای همه ابعاد زندگی بشر برنامه دارد و ثانیاً در صورت غفلت، رقبا میدان را در اختیار گرفته و هر طور که بخواهند عمل می کنند و با نمایش چهره ای خشن از اسلام، به دروغ خود را در قد و قواره ناجی بشر امروز نشان می دهند.  

امروز ماموریت های حوزه و روحانیت شیعه متفاوت تر از گذشته است و باید برای همه دنیا برنامه های راهبردی و عملیاتی داشته باشند تا بتوانند نه تنها از میدان رقابت عقب نمانند، بلکه معارف ناب را به تشنگان معنوی عالم برسانند و خط بطلان بر اسلام داعشی و آمریکایی و شیعه انگلیسی بکشند. البته برای ورود قدرتمندانه به فضای بین الملل و اثرگذاری لازم، باید به ابزارها و علوم رسانه ای مجهز شوند و با تربیت نیروهای متخصص و حرفه ای و کادرسازی رسانه ای، حرف دین را از طریق رسانه در گستره جهانی مطرح و تبیین کنند.

دوره آموزشی متفاوت

براین اساس، دومین دوره آموزشی مقدماتی «مهارت های رسانه ای» ویژه طلاب مدرسه علمیه دارالسلام تهران، طی روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه، بصورت کارگاهی در دو کلاس مجزا، با همکاری مشترک مدرسه دارالسلام و خبرگزاری رسمی «حوزه»، در محل این مدرسه واقع در میدان شهدا – ابتدای خیابان پیروزی – خیابان شکوفه –مقابل ساختمان دارایی – انتهای کوچه بهبود برگزار شد.

در این دوره که با استقبال طلاب علاقمند روبرو  شد، با حضور اساتید و کارشناسان رسانه ای، مباحثی چون «اصول خبرنویسی»، «آخرین تحولات شبکه های اجتماعی»، «تکنیک های مصاحبه»، «سوژه یابی خبری»، «ارتباطات رسانه ای»، و ...، در دو نوبت صبح و عصر، به طلاب شرکت کننده آموزش داده شد و براساس سنجش علمی، گواهی رسمی پایان دوره به آنان اعطا می گردد.

اسکندری: حوزه و روحانیت از فضای رسانه ای غفلت نکنند

حجت الاسلام والمسلمین حسین اسکندری، تولیت و مدیر مدرسه علمیه دارالسلام تهران درباره ضرورت برگزاری دوره مهارت های رسانه ای، با بیان این که رسانه ها ابزاری تاثیرگذار در افکار ملت ها است، گفت: همان طور که منبر را یک رسانه تاثیرگذار می دانیم و این رسانه از قدیم الایام تا کنون امتداد داشته و دارد، به همان نسبت پژوهش، تالیف کتاب و تبلیغ چهره به چهره نیز رسانه هایی تاثیرگذار و ماندگارند، اما علاوه بر این ها بهره مندی از ابزار رسانه های نوین جهت تبیین دین بسیار با اهمیت است.

وی افزود: طلاب به عنوان سربازان و ناصران دین خدا، باید با این رسانه ها و میزان اثرگزاری آن ها در افکار مردم مطلع باشند زیرا با توجه به عصر حاضر که رسانه به عنوان یک منبر به روز و تاثیرگزار در افکار، اندیشه ها و اذهان ملت ها مطرح است ما هم باید بتوانیم نقش آفرینی کنیم.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام تهران تصریح کرد: حضور فعال در فضای مجازی و دیگر رسانه ها مستلزم آشنایی با تکنولوژی و نحوه استفاده و تعامل با آن است، علاوه بر این نحوه جهت دهی و موضوع آفرینی از آنها هم باید مورد توجه طلاب فعال رسانه ای قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بعضا می بینیم برخی طلاب بر اساس احساس مسئولیت، یک سایت راه اندازی می کنند، اما نحوه ارتباط گیری با مردم در این فضا یا استفاده نرم افزاری از آن را بلد نیستند و این مسئله مهمی است چرا که امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند هر کاری را که می خواهید شروع کنید یا انجام بدهید باید نسبت به آن شناخت داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری عنوان داشت: بنابراین برگزاری دوره مهارت های رسانه ای فرصت خوبی برای طلاب مدرسه علمیه دارالسلام است تا علاوه بر آشنایی با فضای رسانه ای بتوانند در روند آن نیز تاثیرگذار باشند و همین جا از خبرگزاری حوزه تشکر می کنیم که زحمت برگزاری این دوره را قبول کردند.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام تهران افزود: از سایر مدارس علمیه نیز دعوت می کنیم طلاب علاقمند به فضای رسانه ای را شناسایی و دوره های آموزشی را برای آنان برگزار کنند تا ان شاءالله با یادگیری علم و سواد رسانه ای، در فضای جامعه اثرگذار باشند.

 حجت الاسلام والمسلمین اسکندری همچنین با اشاره به نقش خبرگزاری حوزه در فرهنگ سازی جایگاه رسانه در مدارس علمیه، گفت: خبرگزاری حوزه باید مورد توجه مدارس علمیه واقع شود. همچنین ضرورت دارد خبرگزاری رسمی حوزه با استفاده از ظرفیت رسانه ها همچون صدا و سیما حضوری پررنگ تر و اثرگذارتر در بین طلاب و دیگر اقشار مختلف مردم داشته باشد.

خالقی: آشناسازی طلاب با مهارت های رسانه ای نیاز حوزهِ امروز است

مسعود رضا خالقی، مسئول روابط عمومی و رسانه ای مدرسه علمیه دارالسلام تهران هم با اشاره به اهمیت برگزاری کارگاه مهارت های رسانه ای در این مدرسه، گفت: بخش رسانه مدرسه علمیه دارالسلام دو سالی است که به صورت جدی تشکیل شده و ازهمان روز اول نگاه این بود که هر آنچه که مورد نیاز مدرسه در حوزه رسانه ای است، از خود دوستان طلبه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این خصوص دو هدف داشتیم، هدف اول این که طلاب، کارورزی رسانه ای داشته باشند و هدف دوم هم این نوع کارها برای مجموعه صرفه اقتصادی خواهد داشت. البته فقط فعالیت های رسانه ای نیست که طلبه ها خود جوش انجام می دهند، بلکه اکثر فعالیت های مدرسه علمیه دارالسلام را خود طلبه ها به صورت خود جوش اجرا و مدیریت می کنند.

وی در خصوص اهداف برگزاری دوره مهارت های رسانه ای، گفت: در دو سال گذشته واحد رسانه ای مدرسه به یک خود کفایی رسیده است. به این صورت که خود طلاب برنامه های مدرسه را تصویربرداری، صدابرداری و تدوین می کنند، خ مستند می سازند و از این حیث یک واحد پویا با تجهیزات استاندارد و مناسب داریم، اما آن چیزی که در این فعالیت ها جایش خالی بود و موضوع تربیت «طلبه خبرنگار» بود لذا از خبرگزاری «حوزه» درخواست کردیم که این شرایط و دوره ها را در مدرسه برگزار کنند و الحمدلله این شرایط فراهم شد و طلاب علاقه مند هم استقبال خوبی از کلاس ها داشتند.

مسئول روابط عمومی و رسانه ای مدرسه علمیه دارالسلام در خصوص ثمرات این دوره بیان داشت:  برگزاری دوره «مهارت های رسانه ای» برای طلاب خیلی مفید است و آنان می توانند در عرصه های پژوهش، تبلیغ، پاسخ گویی و موارد دیگر از تکنیک های رسانه ای به صورت حرفه ای و با اثرگذاری بیشتری استفاده کنند.

خالقی خاطرنشان کرد: اگر طلبه با فنون و تاکتیک های رسانه ای آشنا بشود یقینا می تواند درکارهای خود ثمرات و فایده های بهتری را به جا بگذارد. اگر یک طلبه بداند که چطور یک پیام و موضوعی را نشردهد قطعا کار او تاثیر بیشتری خواهد داشت نسبت به دیگرانی که این تکنیک های رسانه ای را کار نکرده اند.

صدرایی عارف: دین جهانی الزامات و ابزار جهانی می طلبد

حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه نیز در حاشیه برگزاری دوره «مهارت های رسانه ای» ویژه طلاب مدرسه علمیه دارالسلام، گفت: واژه رسانه منشا دینی دارد و در واژه قرآنی (نَباء) می توان این مفهوم را یافت و این واژه کاملا بیانگر آن است که رسانه ذاتش قرآنی و دینی است و اساساً انبیاء هم جایگاه پیام آوری و پیام رسانی داشته اند.

استاد دوره مهارت های رسانه ای ادامه داد: در بحث ورود طلاب به عرصه خبر و رسانه، حوزه علمیه و نهاد روحانیت بخصوص بعد از انقلاب با یک رسالت های جهانی و پرسش های وسیع و فراگیر در سطح داخلی و بین المللی همراه بوده و پاسخ گویی به این پرسش ها الزاماتی می خواهد و یکی از الزامات این است که جامعه مخاطب با آنچه که در حوزه های علمیه می گذرد و اهداف و منهج فکری حوزه علمیه آشنا شود و یکی از گذرگاه های این اتفاق فضای رسانه ای است.

سردبیر خبرگزاری حوزه افزود: هدف ما این است که این گذرگاه را از خود طلبه ها ایجاد کنیم، لذا بهترین کار این است این خلاء توسط خود طلاب که واقف بر فکر و هدف حوزه هستند رفع بشود تا اینکه ما بخواهیم از غیر طلاب در این عرصه استفاده کنیم.

استاد دوره مهارت های رسانه ای خاطرنشان کرد: در زمان مشروطه روحانیت وارد عرصه سیاست شد و شکست خورد و بعد از آن برخی شخصیت های حوزوی بر این باور شدند که نباید روحانیت وارد سیاسیت شوند، این در حالی بود که حضرت امام(ره) فرمودند، مبنای دینی ما این طور اقتضاء می کند که روحانیت وارد سیاست شود و اساسا بخش قابل توجه فقه ما مربوط اجتماعیات است و اصلا نمی شود که مبانی فقهی ما مبانی سیاسی و حاکمیتی باشد و خود علما وارد این عرصه نشوند! لذا روحانیت وارد سیاست شد و در این راه هم موفق شد.

سردبیر خبرگزاری حوزه ادامه داد: در عرصه رسانه هم همین طور است یعنی بعضی افراد حوزوی این برداشت را داشته باشند که اگر طلاب وارد این عرصه شوند ممکن است بعضی از رفتار های سوء که در این حوزه رسانه است بر طلاب تاثیر گذار باشد و از این جهت شاید بخواهند مخالفتی داشته باشند و این در صورتی است که ما اعتقاد و باور را داریم که رسانه مال ما و از خاستگاه حوزه است.

استاد دوره مهارت های رسانه ای ادامه داد: اگر دیگران عرصه پیام رسانی را به بیراهه کشانده اند، دلیل نمی شود که ما به این عرصه ورود نکنیم، بلکه بر عکس ما باید در این عرصه ورود کنیم تا کار درست و حرفه ای انجام دهیم و الگوی رسانه ای برای دیگر رسانه های جمعی باشیم و این کاملا با رسالت های طلبگی همراه است.

سردبیر خبرگزاری حوزه اظهار کرد: البته ضرورت ندارد که همه طلاب وارد این عرصه شوند بلکه تعدادی از طلاب به حسب علاقه و استعدادی که دارند به مانند دیگر رشته ها وارد کار رسانه ای می شوند و همراه درس و بحث و فعالیت های حوزوی خود از این علم و فن هم در جهت رسالت های حوزه علمیه، استفاده می کنند.

صدرایی عارف در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم طلبه ای که مهارت های رسانه ای را یاد بگیرد، ولو یک روز هم خبرنگاری نکند، اما وقتی در سایر  موضوعات دیگر ورود می کند می تواند موفق تر از فردی باشد که این مهارت ها را یاد نگرفته است.

علیزاده: «پیام رسانی» وجه اشتراک منبر و خبرنگاری است

علی علیزاده فرد، دبیر استان های خبرگزاری حوزه نیز در حاشیه برگزاری دوره «مهارت های رسانه ای» در مدرسه علمیه دارالسلام تهران، با بیان این که ذات منبر، رسانه و پیام رسانی است، گفت: در طول تاریخ روحانیت و حوزه های علمیه، توانسته اند به وسیله منبر بهترین تاثیرگذاری را در جامعه داشته باشند و در حال حاضر هم علی‌رغم وجود ابزار رسانه ای جدید، منبر هنوز تاثیرگذاری خود را دارد.

وی با بیان این که رسانه در ذات دین نهفته است، افزود: پیام رسانی وجه اشتراک بین منبر و رسانه های امروزی است، لذا با توجه به پدیده ها و اتفاقاتی که در سطح جهانی در حال وقوع است، ایجاب می کند که طلاب و روحانیون در عرصه فعالیت های رسانه ای حضوری فعال داشته باشند.

استاد دوره مهارت های رسانه ای ادامه داد: اگر روحانیت بخواهد به فضای بین المللی ورود و اثرگذاری لازم را داشته باشد، باید مجهز به ابزارها و علوم رسانه ای شود و حرف دین را از طریق رسانه در گستره جهانی مطرح و تبیین کند.

علیزاده فرد با اشاره رسالت حوزه و روحانیت در عرصه تمدن سازی نوین اسلامی، ابراز داشت: امام خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب بر مسئله تمدن سازی اسلامی تاکید ویژه ای دارند و مسئولیت حوزویان در این عرصه بسیار سنگین است، لذا لازمه این امر وارد شدن روحانیت به عرصه رسانه ای است که باید جدی گرفته شود.

وی، کادرسازی رسانه ای را یکی از نیازها و ضرورت های حوزه  برشمرد و تاکید کرد: هیچ ابزاری را در دنیای امروز نمی توانیم پیدا کنیم که در موضوع پیام رسانی از رسانه، قوی تر، قدرتمند تر و اثر گذارتر باشد، براین اساس روحانیت در امر انتقال پیام دین و انجام رسالت ها و ماموریت های خود در سطح جهانی ناگزیر به ورود جدی و هدفمند به فضای رسانه ای و کادرسازی در این عرصه است.

دبیر استان ها خبرگزاری حوزه تصریح کرد: اگر مدارس علمیه بخواهند طلبه انقلابی تربیت شود و افکار عمومی را به سمت دین و معارف اهل بیت(ع) جهت دهی کنند و جامعه را در مسیر دین داری و دین باوری هدایت کنند، باید طلاب مجهز به ابزار و فنون رسانه شوند تا در فضای داخلی و بین المللی اثرگذاری موثری داشته باشند.

استاد دوره مهارت های رسانه ای در پاسخ به این سؤال که آیا وارد شدن طلاب به عرصه رسانه آسیب هایی هم می تواند داشته باشد؟، گفت: البته نباید فعالیت رسانه ای، طلاب را از کار اصلی آنان که کسب علم و دانش و تهذیب و خودسازی است باز بدارد، بلکه اگر علم و رسانه در کنار هم باشند می توانند به مانند دو بال در جهت پیام رسانی دینی بسیار موثر واقع شوند، لذا باید ابزار رسانه را در خدمت ترویج و تبلیغ آموزه های اسلام ناب و پاسخگویی به شبهات روز قرار دهند.

دبیر استان های خبرگزاری حوزه ادامه داد: یکی از دلایل عدم رغبت مدارس به فعالیت رسانه ای طلاب، شاید این مسئله باشد که احساس می کنند اگر طلاب وارد عرصه رسانه شوند از درس و بحث و برنامه آموزشی فاصله خواهند گرفت، لذا می توان این دغدغه را با برنامه ریزی دقیق حل کرد، مضافاً این که مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید فرموده اند که فضای مجازی یک فضای کاملا حقیقی است و دیگر نمی شود این فضا را مجازی بدانیم.

موسوی: استعدادهای رسانه ای در حوزه شناسایی شوند

سید محمد مهدی موسوی، یکی از اساتید دوره مهارت های رسانه ای مدرسه علمیه دارالسلام هم در حاشیه برگزاری این دوره، با تاکید بر ضرورت ورود نیروهای انقلابی به فضای رسانه ای، گفت: در سال های اخیر به علت ورود افراد انقلابی به عرصه رسانه  شاهد حضور موفق رسانه های انقلابی به ویژه نهاد حوزه های علمیه بودیم، البته این نهادها دیر وارد عرصه شدند، ولی ان شاءالله با برگزاری همین کلاس ها بهتر نیز خواهد شد.

وی افزود: با وجود اینکه در  عرصه رسانه دیر وارد شدیم ولی با این حال توانستیم بخشی از اهداف خود را عملی کنیم و این در صورتی است که طلاب با داشتن مشغله های تحصیل علم و تحقیق توانسته  اند به مرحله مطلوبی برسند.

استاد دوره مهارت های رسانه ای ادامه داد: با تمام فعالیت های که طلاب و افراد انقلابی در فضای رسانه ای انجام می دهند باز هم نیاز است که افرادی از طلاب علوم دینی وارد عرصه رسانه ای بشوند، چرا که از رسالت های حوزه علمیه ابلاغ دین و پیام اهل بیت علیه السلام است و این مستلزم آن است که بزرگان حوزه امکانات ورود طلاب به فعالیت رسانه ای را مهیا کنند.

موسوی به دلایل عدم رغبت طلاب به فعالیت های رسانه ای  اشاره کرد و گفت: در این خصوص دو علت را می توان ذکر کرد، اول اینکه در بحث رسانه افراد اهمیت و ضرورت این مسئله را درک نکردند، لذا براساس تاکیدات حضرت آقا، باید در فضای مجاری فعالانه حضور داشته باشند، دوم این که برخی فکر می کنند که اگر طلاب وارد عرصه رسانه بشوند از مسیر اصلی تحصیل باز خواهند ماند.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم این فکر را تصحیح کنیم که فعالیت های رسانه ای نه تنها موجب بازدارندگی طلاب از تحصیل نیست، بلکه می تواند در تحقق اهداف و رسالت های حوزه از قبیل تحقیق و نویسندگی و تالیف کمک شایانی بکند.

استاد دوره مهارت های رسانه ای در پایان خاطرنشان کرد: می توان طلابی که استعداد خوبی در عرصه رسانه دارند را شناسایی کنیم و پس از آموزش های لازم، از آنان در فعالیت های رسانه ای استفاده کنیم. دومین مسئله اینکه این باور در طلاب ایجاد شود که اگر خبرنگار و یادداشت نویس خوبی بشوند می توانند در فعالیت های تبلیغی و پژوهشی هم  موثر تر وارد شوند، نهایتا در جامعه موفق تر شوند.

نکته پایانی:

برگزاری کارگاه های آموزشی «مهارت های رسانه ای» در حوزه ها و مدارس علمیه کشور، آغاز راه «کادرسازی رسانه ای حوزوی» است و با توجه به ماموریت های بسیار مهم و حیاتی حوزه و روحانیت شیعه در دنیای امروز که با توجه به تحولات جهانی، هر روز هم بر آن افزوده می شود، این مسیر باید به عنوان یک ضرورت، با شتاب بیشتر و البته حمایت های لازم ادامه یابد تا ان شاءالله شاهد بازدهی مطلوب تر آن، هم در فضای داخلی و هم بین المللی باشیم. ۳۱۳/۳

گزارش: علی علیزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha