سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
هادی صادقی معاون قوه قضائیه

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به ابلاغ دستورالعمل رئیس قوه قضائیه در خصوص حفظ کرامت و ارزش های انسانی گفت: رعایت حرمت و کرامت انسانها در دین مبین اسلام همواره مورد تاکید پیامبر و ائمه (ع) بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی، در جمع کارکنان حوزه ستادی قوه قضائیه با تأکید بر حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی همه مرتبطان، قضات، کارکنان و مراجعان به دستگاه قضایی، اظهار داشت: با تأکید اخیر رئیس قوه قضائیه در این خصوص، لازم است تا کرامت همکاران، کارکنان، مراجعان و متهمان در دستگاه قضایی به طور جد رعایت شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه ضمن تشکر از ابلاغ دستورالعمل جامع کرامت از سوی رئیس قوه قضائیه به مبانی دینی آن اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام در سیره و در عملشان همواره کرامت انسان‌ها را پاس می‌داشتند. پیامبر اسلام در دستورات شرعی نیز بار‌ها بر این موضوع تاکید داشتند تا جاییکه خطاب به مومنان می‌فرمایند؛ «لا تُحَقِّرَنَّ أحَدا مِنَ المُسلِمینَ، فَإِنَّ صَغیرَهُم عِندَ اللّهِ کبیرٌ. (هرگز هیچ یک از مسلمانان را کوچک مشمار، زیرا کوچک آنان نیز در نزد خداوند، بزرگ است.)»

وی افزود: روایتی از پیامبر اسلام هست که ایشان می‌فرمایند عزت و شان مسلمان و مومن نزد خداوند بسیار بالاست و در این زمینه نیز روایات متعددی داریم که انسان باید همواره مومنین را مورد احترام قرار دهد و با تکریم با آن‌ها برخورد کند و در روایتی دیگر نیز از پیامبر اسلام هست که می‌فرمایند حرمت مومن از حرمت کعبه هم بالاتر است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: شاغلان در دستگاه قضایی ممکن است با دیدن برخی از مشکلات و گرفتاری‌های مردم، خدای ناکرده نگاهشان نسبت به آن‌ها از بالا به پایین باشد که این امر آفتی بزرگ است و باید از آن دوری کنند.

وی افزود: در این خصوص بهتر است به دستورات حضرت عیسی (ع) توجه کرد که می‌فرمایند؛ «لا تَنْظُرُوا فِی عُیوبِ النَّاس کالا رْبَابِ وَ انْظُرُوا فِی عُیوبِهِمْ کهَیئَهِ عَبِیدِ النَّاس. (به عیب‌های مردم، چون ارباب منگرید، بلکه به عیب‌های آنان، چون غلامان بنگرید.)»

معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: به عبارتی در مقابل انسان گرفتار و یا مجرمی که نزد شما آمده باید خود را پایین‌تر از او ببینید و رعایت احترام آن‌ها را داشته باشید. البته هر چقدر افراد مسئول، رتبه و سمت بالاتری دارند باید بیشتر توجه کنند. به طور مثال قضات و مدیران باید مراقب باشند که مبادا به زیردستان خود نگاه تحقیرآمیزی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید به هیچ مسلمانی به دیده تحقیر نگاه کرد گفت: با توجه به نگاه فرهنگی اسلامی ما، باید همواره در کار‌ها تواضع و فروتنی و رعایت حرمت انسان‌ها را در نظر داشته باشیم و این مسئله هیچگونه استثنایی هم ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در پایان از همه حاضران خواست تا مفاد این دستورالعمل را به طور جدی دنبال و در این زمینه نسبت به سایر دستگاه‌ها پیشتاز باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha