سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
هندوستان

حوزه/ جمعی از علمای برجسته هندوستان با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب، با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، جمعی از  علمای برجسته هندوستان از پنج ایالت این کشور که برای آشنایی با علما و مراکز علمی کشورمان به ایران سفر کرده‌اند، با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با ریاست دانشگاه،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار کردند.

 

محمدعلی فاروقی قاضی شهر راجپور نویسنده و از علمای برجسته منطقه راجپور، محمد احمد خان ندوی مترجم، نویسنده و رئیس مؤسسه تحقیقاتی و دارالافتاء، سید تهذیب الحسن امام جمعه شیعیان شهر راجی و از شخصیت‌های تقریبی هند، محبوب الرحمان ندوی مدرس و معتمد شیوخ دیوبند و نورمحمد ندوی از شخصیت‌های رسانه‌ای هند از جمله این میهمانان بودند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در این دیدار صمیمی گفت: کشور هند از گذشته از بزرگ‌ترین مراکز مسلمانان جهان بوده است. در مکاتبات صد سال قبل علمای نجف خطاب به مسلمانان، از تعبیر «عموم مسلمانان هند، ایران و عراق» استفاده می‌شد. هند برای ما مرکز فکر و تمدن و تنوع است و زیباتر از همه، سرزمین هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است. هم‌بستگی انسانی مهم‌ترین هدف ما است.

 

وی افزود: در صد سال گذشته ده‌ها جنگ دینی داشته‌ایم و در قرن بیست و یک چندین جنگ خطرناک مذهبی داشته‌ایم. در قرن گذشته درگیری‌های بوسنی و هرزگوین که بهانه جنگ‌ جهانی شد، یهودی‌ستیزی بود. الان نیز داعش، القاعده و طالبان جنگ‌های مذهبی به راه انداخته‌اند و آبروی اسلام را می‌برند.

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: هدف ما در دانشگاه ادیان و مذاهب نزدیک‌ کردن نگاه همه پیروان مذاهب مختلف است. همه درس‌های ما در این‌جا، مقارن است یعنی تقارن بین ادیان و مذاهب؛ و این وظیفه ما است.

 

در ادامه این دیدار میهمانان هندی یک به یک و درباره هدف خود از سفر و نگاه‌شان به ایران سخن گفتند. یکی از میهمانان گفت: ما پیش از سفر به ایران ذهنیت دیگری نسبت به ایران داشتیم و پس از آمدن به ایران، ذهنیت‌مان عوض شد. ما شاهد آن بودیم که ایران پس از چهل سال هم‌چنان با استحکام و قدرت بالا در مقابل آمریکا ایستاده است. ما شاهد آن بودیم که ایران از نظر تکنولوژی به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است. ایران سرمایه‌های عظیم اسلام را حفظ کرده است. ما شبهاتی درباره شیعه و سنی در ایران داشتیم اما بعد از سفر به ایران، شبهات ما برطرف شد. هیچ سنی تا زمانی که اهل‌بیت(ع) را دوست نداشته باشد، اصلاً سنی نیست. ما بدون اهل‌بیت(ع) به هیچ‌جا نمی‌رسیم. حدیث از پیامبر(ص) هست که کسی که به علی(ع) محبت کند، مؤمن است و کسی که علی را دوست نداشته باشد، قطعاً منافق است. ما باید با وحدت خود، دشمن را مأیوس و اسلام را سربلند کنیم.

 

یکی دیگر از مهمان نیز گفت: وقتی دیدیم ایران در هر زمینه، تمدن اسلامی را حفظ کرده است، دگرگون شدیم. ما این را از نزدیک دیدیم. اطلاعات غلطی درباره ایران به جهان صادر می‌شود اما آن‌چه با دیدن ایران احساس کردم، این بود که انقلابی که به دست امام خمینی به وقوع پیوست، واقعاً موجب بروز تغییرات بسیار زیاد در ایران شده است. دانشگاه ادیان و مذاهب دلیل زنده‌ای برای امت اسلامی است. دانشگاه ادیان و مذاهب برای وحدت تلاش می‌کند و ما هم به نوبه خود وظیفه خود را در این راه در هند انجام می‌دهیم و پس از بازگشت، پاسخ شبهاتی که درباره ایران مطرح است، خواهیم گفت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در پایان این دیدار گفت: در گذشته اختلافات میان شیعه و سنی در هند بسیار کم بود، اما الان دشمن تلاش می‌کند بین آن‌ها اختلاف ایجاد کند. دانشگاه ادیان و مذاهب شبانه‌روز تلاش می‌کند تا به طور ریشه‌ای و با تحصیلات دانشگاهی جو اختلاف‌افکنی دشمن را از میان ببرد. همه دانشجویان ما وحدتی و تقریبی هستند. ما به صورت علمی و آکادمیک در پی اثبات ضرورت حل اختلاف بین مسلمانان هستیم و صدها رساله در این زمینه می‌نویسیم و نوشته‌ایم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha