شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب گفت: تقوامداری در فضای مجازی، در گروی ارتقای سواد رسانه است.

حفیظه مهدیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار ائمه جمعه و تاکید ایشان بر لزوم رعایت تقوا در فضای مجازی اظهار داشت: مسأله رعایت تقوا در دو بُعد فردی و اجتماعی حایز اهمیت است به این معنا که یک بخش آن مربوط به نوع رفتار و آرایش رسانه ای نیروهایی است که در بستر فضای مجازی کنشگری سازمان یافته و جمعی دارند و یک بخش هم مربوط به کنش گری های فردی است که در هر دو باید تقوا به معنای واقعی کلمه رعایت شود.

وی افزود: متاسفانه ما گاهی اوقات به راحتی در زمینه های سیاسی، فرهنگی و یا اجتماعی، آبروی افراد را می بریم واین در حالی است که این مساله ، انقلابی و غیرانقلابی هم نمی شناسد و از آن سو اتفاقاً کسانی که شعار آزادی رسانه سر داده و مدعی می شوند که دهان منتقد را نمی بندند، دچار دیکتاتوری رسانه ای شده و هر مطلبی را بیان کرده و یا آن را نشر می دهند که این برخلاف تقواست.

این محقق و پژوهشگر عرصه رسانه همچنین گفت: از سویی از آن جا که در فضای مجازی ، بسیاری از افراد هویت نامعلوم دارند ، لذا گاهی اوقات به خود حق می دهند که به راحتی فحش و ناسزا گفته و شایعات و مطالب دروغ را منتشر کنند و از این رو در فضای مجازی باید بیش از فضای حقیقی تقوا رعایت شود، چون خیلی اوقات جز خدا کسی شما را نمی بیند.

وی بیان داشت: مردم باید بدانند که فضای مجازی و رسانه ها، جایی برای خالی کردن عصبایت ها و عقده گشایی ها نیست بلکه این فضا برای تعامل و گفتگو و نشر اطلاعات درست باید فضای سالم فرهنگی باشد.

مهدیان همچنین با تاکید بر این که تقوامداری در فضای مجازی به رشد فضای سالم فرهنگی در جامعه کمک می کند، گفت: تقوامداری در فضای مجازی، در گروی ارتقای سواد رسانه است، چه آن که خود سواد رسانه پایه ای از تقوا در فضای مجازی به شمار می رود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha