جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب، احساس مسئولیت و دغدغه مندی در فضای مجازی را از الزامات رعایت تقوا در این عرصه برشمرد.

فائزه حسین خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با بیان این که برای مقابله با نشر اکاذیب و شایعات در فضای مجازی و نیز انتشار مطالب نامناسب باید بیش از هر چیز بر اخلاق رسانه ای و لزوم رعایت تقوا در فضای مجازی تاکید کنیم، ابراز داشت: در حال حاضر وضعیت حضور و کنش مخاطبان در فضای مجازی به گونه ای شده که همه افراد همزمان هم می توانند تولید کننده محتوا و هم انتشار دهنده آن باشند، طوری که گویا همه توهم تولید دارند و از آن سو میل به دیده شدن باعث می شود که کارهایی در این بستر انجام دهند که گاه با موازین دینی و رعایت تقوا سازگاری ندارد.

وی افزود: از سویی متاسفانه عده ای بدون این که تسلط لازم بر مباحث داشته باشند به اظهارنظر می پردازند ، مثل سبلریتی ها که به خود حق می دهند هر موضوعی که به نظرشان می رسد را بیان کنند، بی آن که بدانند واقعاً مساله صحت دارد یا این که آنها در جهت نشر اکاذیب و شایعات حرکت می کنند.

این مدرس فضای مجازی همچنین گفت: از این منظر حتی لایک و کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاری هر مطلبی مخالف رعایت تقواست، ضمن آن که به هر حال یک مسلمان و بچه شیعه، در همه امور از جمله فضای مجازی در حد خود مسئولیت دارد و باید پاسخگوی اعمالش باشد.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، دغدغه مندی و در عین حال احساس مسئولیت در فضای مجازی ، از الزامات رعایت تقواست، ضمن آن که باید مصادیق بی تقوایی را مشخص کنیم تا خطوط قرمزها رعایت شود.

وی افزود: از سویی نیز گاه به مباحث واکنش لحظه ای و احساسی داریم و حال آن که با اندکی تدبر و تأمل بهتر می توان تصمیم گرفت.

حسین خانی همچنین بیان داشت: همچنین باید توجه داشت که گاهی ملاک تقوا، تقوای بصری است و این که بدانیم چیزی که می بینیم در ذهن و فکر و روح ما تأثیر می گذارد و لذا تقوای بصری فقط مشاهده عکس ها و فیلم های مبتذل و جنسی نیست، بلکه حتی این که غذایی می بینیم در فکر و روح ما تاثیر می گذارد، حایز اهمیت است یا مشاهده صحنه خشونت آمیز در فضای مجازی یا دیدن شوخی های نامناسب و لهو و لعب و یا خندیدن به مسایلی که به هر حال یک تقدسی برای مسلمانان و شیعیان دارد؛ در همه این ها باید رعایت تقوا شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha