جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حبیب الله بهمنی

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: آنچه باعث شده که اقتصاد و فرهنگ ما تا به این اندازه آسیب بیند، رواج تفکر لیبرالی است که در این حوزه‌ها رواج پیدا کرده است

حبیب‌الله بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری«حوزه»،با بیان این‌که تولیدات سینما را مخاطبان جهت‌دهی نمی‌کنند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر این مردم نیست که نیازشان در سینما مد نظر قرار می‌گیرد، چون اگر چنین بود باید شاهد تولیدات ارزشی بودیم، اما آنچه در ظاهر عیان است، این است که تولیدات دینی عموماً کمترین درجه اهمیت را دارا هستند، چون این سرمایه‌گذاران سینما هستند که خط مشی فیلم‌های روی پرده را مشخص می‌کنند.

 

وی افزود: ممکن است این سوال پیش آید که اگر سرمایه‌گذاران جهت دهی سینما را تعیین می‌کنند باید فیلم‌های دینی رواج داشته باشد، چون طبق حرفی که در ابتدای بیان کردم مردم نسبت به این دست تولیدات علاقمند هستند؟ این پرسش کاملاً درست است و جواب آنهم این است که  به دلیل برخی سیاست گذارهای غلط دست فیلمسازان برای ساخت کارهای خوب و غیر کلیشه‌ای در حوزه آثار دینی بسته است، برای همین هم تولیدات بی‌کیفیت در گیشه موفق نیستند. در این شرایط طبیعی است که سرمایه‌گذار نتواند پول خود را آنجایی که باید خرج کند.

 

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» ادامه داد: وضعیت نابسامان موجود تنها به سینما ختم نمی‌شود، بلکه در اقتصاد هم آن را شاهد هستیم، زیرا وقتی تفکر لبیرالی در کشور رواج پیدا کند، طبیعی است که اقتصاد نیز به آن متمایل شد. در اقتصاد لبیرالی تنها چیزی که اهمیت ندارد مساوات و عدالت است، پس تنها این سودآوری برای سرمایداران است که اهمیت دارد. نتیجه چنین امری نیز هم اکنون در جامعه به شکل واضحی دیده می‌شود.

 

وی افزود: مدیران فرهنگی و اقتصادی چندان به فکر کار ارزشمند کردن نیستند، بلکه آنچه بیشتر مد نظرشان است ماندگاری در پس و شغلشان است. این معضل در شرایطی است که مقام معظم رهبری بارها پیرامون معضلات که در عرصه فرهنگ و اقتصاد وجود دارد، حرف زده است. با این توضیح مهمترین اتفاقی که می‌تواند رخ دهد تبیین سیاست‌های است که باید بر اساس توصیه‌های رهبری برنامه‌ریزی شود.

 

بهمنی تاکید کرد: حضرت آقا در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چهلمین سالگرد را پختگی و اوج انقلاب دانست و به پیرو همین موضوع برنامه چهل سال دوم را تبیین کرد. در چنین شرایطی سینمای ایران که تا یک یا دو دهه پیش نمود بارز اخلاقیات بود در چهل سالگی به سمت فیلمفارسی متمایل شده است. این آسیب اگر درمان نشود سینما را نابود کرده و دیگر تولید ملی نخواهیم داشت.

 

بهمنی متذکر شد: توجه سینما به موضوعات فاخر تنها به موضوعات دینی ختم نمی‌شود، بلکه مسیرهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند برای هنر هفتم مفید فایده باشد. برای مثال به بحق اقتصاد مقاومتی اشاره می‌کنم که اگر در فیلم‌ها و سریال‌ای به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد، یک فرهنگ پسندیده خواهد بود که ما را به سمت روزهای بهتر رهنمود خواهد کرد. به ویژه در شرایط فعلی که دشمنان این سرزمین می‌خواهند به واسطه حربه‌ای اقتصادی به انقلاب اسلامی ضربه بزنند.

 

 

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که فیلمسازان متعهد خانه‌نشین شده‌اند، تاکید کرد: متاسفم که سینماگران ارزشی خانه‌نشین شده‌اند، البته آنها نیز می‌توانستند با تولید کارهای گیشه، هم فیلمسازی کنند هم این‌که درآمد بالای اقتصادی داشته باشند، اما هنرمندی که سینما را بلندگویی برای تبلیغ  ارزش‌های دینی می‌داند، حاضر نخواهد شد که ارزش‌های خود را فدای مصلحت‌های زمانه کند.

 

این کارگردان با تاکید برای اینکه سینمای دفاع قمدس یکی از گونه‌های در حال فراموشی است، گفتم. عملاً برخی ژانرها در سینما ما از بین رفته‌اند. برای مثال دیگر فیلم‌های اکشن یا پلیسی در کشورمان تولید نمی‌شود، درحالی‌که این گونه همیشه برای سینما درآمدزا بود. این اتفاق به نوعی برای سینمای دفاع مقدس هم در حال رخ دادن است و سالانه تنها چند کار در این ژانر تولید می‌شود که متاسفانه مخاطب و اکران خوبی هم ندارند.

 

بهمنی متذکر شد: نکته دردآور در این زمینه برخی تصورات نادرست است که باعث شده ذهنیت عموم مردم نسبت به سینمای دینی یا دفاع مقدسی کم مخدوش شود. آنهم این‌که این تولیدات به منابع دولتی وصل بوده و هیچ مشکلی برای تولید در این عرصه وجود ندارد. در حالی‌که این وضعیت کاملاً بر عکس است. چون اگر من بخواهم یک فیلم طنز کم‌کیفیت روانه پرده کنم، هیچ مشکلی نخواهم داشت، اما برای یک فیلمنامه دفاع مقدسی باید به نهادهای مختلف برم تا مدیران حاضر به سرمایه گذاری شود، اما متاسفانه آن تلاش ها هم عموماً به نتیجه نمی‌رسد. گواه این ادعا نیز چند سال فیلم نساختن من است.

 

وی در انتهای این گفت وگو تاکید کرد: همانگونه که در ابتدا گفتم رمز موفقیت سینما زمانی خواهد بود که خانواده‌ها مجدداً به سمت اقبال نشان دهند، البته منظور از خانواده نیز تنها اقشار حاضر در سالن‌های سینمای نیستند، بلکه خانواده مذهبی نیز باید مخاطبان سینما باشند.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha