پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 499561
۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
نشست سواد رسانه ای و اطلاعاتی

حوزه/ سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی در قالب یک رویداد مسئله محور با رویکرد تمدنی و با مشارکت دانشگاه ها و پژوهشگاه های برتر کشور برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نخستین جلسه شورای راهبری این همایش با حضور دکتر محمد رضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سید مجتبی امامی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق (ع)، دکتر حسن بشیر، رئیس سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی، محمد صادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و همچنین برخی از اساتید دانشکده فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

در این جلسه دکتر بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ،ضمن تاکید بر ایجاد تحول در نوع نگاه، چارچوب مفهومی، نقشه معنایی و ساختار جدید در رابطه با همایش سوم گفت: یکی از اهداف این همایش ایجاد پل ارتباطی میان کارهای علمی و کارهای ترویجی در سطح جامعه است.

وی ضمن تشکر از دانشگاه امام صادق (ع) برای پذیرش مسئولیت برگزاری سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی افزود: این همکاری می تواند یک نمونه همکاری مسأله محور در ارتباط میان دانشگاه و جامعه باشد و اُمید می رود با توجه به ابعاد علمی، پژوهشی، کاربردی و ترویجی همایش، طراحی های مناسبی در این زمینه از سوی این دانشگاه و با همکاری و همفکری استادان و پژوهشگران سایر دانشگاه ها صورت گیرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد تمدنی در تعریف چیستی و جایگاه سواد رسانه ای و اطلاعاتی خاطر نشان کرد: مبتنی بر این رویکرد، مقوله سواد رسانه ای در واقع یک رکن مهم در بازطراحی الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ به شمار می رود.

وی در تشریح این رویکرد بیان داشت: در مفهوم پردازی سواد رسانه ای با رویکرد تمدنی، افزایش سلامت و اعتلای مناسبات مردم – مردم و مناسبات مردم – حاکمیت در دستورکار مطالعه و ترویج سواد رسانه ای قرار می گیرد و باید به مسأله شناسی و راه حل جویی در این عرصه پرداخت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: رویکرد تمدنی کمک می کند تا ما در مسأله شناسی سواد رسانه ای در کشور از موضع سلبی و تهدیدنگر به سوی موضع ایجابی و فرصت نگر حرکت کنیم به گونه ای که از ظرفیت های فضای مجازی می توان برای افزایش نقش مردم در حکمرانی و  تکمیل فرایند مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی بهره بُرد. 

وی گفت: براساس این رویکرد، برای سه همایش بعدی باید نقشه معنایی مشخصی را با جهت گیری های روشن طراحی و مرحله به مرحله اجرای آن را در دستورکار همایش ها قرار داد.

در ادامه دکتر امامی ،معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) با تمجید از این حرکت بزرگ ملی گفت: جریان سواد رسانه ای و اطلاعاتی، یک جریان میان رشته ای است که باید کلیه رشته ها و گرایش های علمی در این زمینه با همدیگر همکاری داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه امام صادق (ع) با حضور استادان متخصص در این زمینه محوریت علمی این همایش را برعهده گرفته است که امید می رود با طراحی بسته مناسب سیاستی و اجرایی و افزودن سایر ظرفیتهای علمی کشور بتوان به اهداف بلند مورد نظر دست یافت.

دکتر حسن بشیر، رئیس سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی نیز ضمن توضیح رویکردهای اولین و دومین همایش و تفاوت اساسی همایش سوم با دو همایش قبلی ابراز داشت: در این همایش گفتمان سازی مؤثر در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و البته این گفتمان سازی باید در سه سطح حکومتی، دانشگاهی و مردمی صورت گیرد تا به نتایج مؤثری در این زمینه دست یابیم.

وی با تشکر از رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برای همکاری با دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان مجری سومین همایش گفت: قطعاً این حرکت مهم باید به شکل یک جریان ملی در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی و با همکاری سازمان های خصوصی مرتبط و با مساعدت کلیه اقشار مردم شکل گرفته تا بتوان موضوع سواد رسانه ای را به شکل جامع مورد توجه قرار داد.

بشیر افزود: ما در دانشگاه امام صادق (ع) ساختار تشکیلاتی مناسب با حضور استادان فرهیخته و متخصص در این زمینه طراحی کرده ایم که امیدوارم با مساعدت جمعی کلیه نیروهایی که علاقمند به این جریان اجتماعی و فرهنگی مهم باشند، بتوان به دستاوردهای مؤثر و مفیدی در این زمینه دست یافت.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از دلایل انتقال این همایش از دستگاه دولتی به شبکه دانشگاهی، زمینه سازی وسیع تر با حضور کلیه نیروهای متخصص و علاقمند به جریان سواد رسانه ای در کشور است تا از ابهام هایی که در زمینه حکومت سازی این جریان مطرح می شود، جلوگیری کرد.

وی در خاتمه، ایجاد هماهنگی و همفکری با کلیه دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی و اندیشمندان و متخصصان این حوزه مهم را یکی از اهداف مهم همایش سوم دانست و گفت: باید این هدف در جهت خدمت به مردم و ایجاد راهکارهای مفید و مؤثر برای بهره برداری مناسب تر و مطمئن تر از رسانه ها، به ویژه رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha