شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر رصد ناو آمریکایی توسط سپاه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مذاکرات سرّی نظامی تل آویو و ریاض فاش شد

یک پایگاه خبری به نقل از منابع عربی از وجود مذاکرات سری میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای امضای یک توافقنامه نظامی خبر داد.پایگاه خبری الخلیج اونلاین، در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی به آرامی در حال قدم گذاشتن در خاک عربستان است و همزمان با اعزام نیروهای آمریکایی به پایگاه هوایی «سلطان بن عبدالعزیز» در شرق عربستان، اسرائیل نیز قصد دارد بخشی از این پایگاه را به نیروها و تجهیزات نظامی خود اختصاص دهد و در این راستا تصاویر ماهواره‌ای نشان از ساخت و سازها در این مکان را دارد. منابع عربی از برقراری ارتباطات سری میان ریاض و تل آویو برای امضای یک توافقنامه نظامی خبر می‌دهند که می‌تواند نفوذ رژیم اشغالگر را تا عمق منطقه عربی توسعه بخشد. طبق این توافق اسرائیل می‌تواند جنگنده‌های خود را در این پایگاه فرود آورد. همچنین قرار است سربازان رژیم صهیونیستی نیز مستقر شده و رادار و تجهیزات جاسوسی نیز تعبیه شود.به گفته این منابع خواسته اسرائیل چند ماه پیش به عربستان سعودی اعلام شده و اکنون دیدارها و رایزنی‌ها در این خصوص انجام می‌پذیرد و قرار است در ازای پرداخت دراز مدت پول، عربستان سعودی بخشی از خاک خود را در  اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.به نوشته الخلیج اونلاین در صورت امضای نهایی این توافق، این اقدام ریاض بی سابقه خواهد بود و موجب خواهد شد تا چشم‌انداز جدیدی پیش روی باقی کشورهای عربی برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی باز شود.«یوسف الشرقاوی» کارشناس امور امنیتی و نظامی در این خصوص گفت که ریاض به طور حتم با درخواست اسرائیل برای ایجاد یک پایگاه نظامی در خاک عربستان به بهانه مقابله با ایران موافقت خواهد کرد.این کارشناس امنیتی با اشاره به بهره برداری خوب رژیم صهیونیستی از شرایط حال حاضر منطقه و نزدیکی بیشتر به عمق کشورهای عربی از طریق ایجاد روابط و تاسیس بنادر و فرودگاه های نظامی گفت: حضور ارتش اسرائیل در خاک عربستان در مقطع پیش رو هرگز غافلگیر کننده نخواهد بود بخصوص که ریاض همه درهای خود را به روی اسرائیل گشوده است.پیش از این پایگاه الخلیج اونلاین در ۲۸ اکتبر سال گذشته از توافق ریاض و تل آویو برای خرید تجهیزات جاسوسی به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خبر داده بود.

 

جاسوسی سرّی عربستان برای اسرائیل لو رفت

آل سعود در حالی حج را وسیله ای برای تسویه حساب با دشمنان خود قرار داده است که در این میان نام حاجیان، بویژه حاجیان ایرانی را به رژیم صهیونیستی لو می دهد. عربستان سعودی برای تسویه حساب با دشمنان خود، حرمین شریفین را به ابزاری برای پیش‌برد اهداف سیاسی خود بکار می برد.به نوشته روزنامه فلسطینی المنار، آل سعود مسلمانان یمن، سوریه، لیبی و قطر را از برگزاری حج و عمره محروم کرده و سیاسی کاری در حج را ابزاری برای فشار به حاکمان عربی و اسلامی قرار داده است.بنا بر این گزارش، آل سعود اسامی حاجیان، بویژه حاجیان ایرانی را به سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی لو می دهد و برخی از حاجیان عرب را به عنوان اسیر تحویل این رژیم داده است.ضعف تدابیر امنیتی سالهای گذشته که سلامت حجاج و عمره گزاران در حرمین شریفین را به خطر انداخته است، در کنار آزاد شدن موسیقی در مکه مکرمه و حضور خوانندگان زن و برگزاری جشن های رقص و آواز همزمان با موسم حج، همه مسائلی است که بین المللی شدن اداره حج را بیش از پیش ضروری کرده است.

 

سپاه دروغ آمریکا  را رو کرد

تصاویر منتشر شده از رصد ناو آمریکایی نشان از دروغ‌ بودن ادعای آمریکایی‌ها در سرنگونی پهپاد ایرانی دارد.اولین تصاویر از رصد ناو آمریکایی "یو اس اس باکسر" منتشر شده و دروغ بودن ادعای آمریکایی‌ها در سرنگون کردن پهپاد ایرانی آشکار شد.پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرده بود که ناو جنگی کشورش در تنگه هرمز هواگرد رزمی ایران را در آسمان منهدم کرده است.

 

پادشاه خاک ریاض را به آمریکا تقدیم کرد

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان موافقت خود را با حضور نظامیان آمریکایی در این کشور اعلام کرد.بر اساس این گزارش، یک مقام مسئول در وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که پادشاه این کشور با میزبانی عربستان از نیروهای آمریکایی موافقت کرده است.رسانه های سعودی مدعی شده اند که این تصمیم پادشاه با هدف افزایش سطح همکاری‌های مشترک دفاعی در زمینه امنیت و ثبات منطقه است.شبکه «سی‌ان‌ان» از تصمیم دولت آمریکا برای اعزام صدها نظامی آمریکایی به عربستان سعودی خبر داد.دو مقام نظامی به این شبکه گفته‌اند که قرار است ۵۰۰ نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان واقع در منطقه‌ای بیابانی در شرق ریاض، مستقر شوند.

 

خلیج فارس ملوان آمریکایی را بلعید

نیروی دریایی آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یکی از ملوانان ناو هواپیمابر «یو. اس. اس. آبراهام لینکلن» در خلیج فارس ناپدید شده و عملیات جستجو برای یافتن وی در جریان است.بر اساس بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نوشت که در حال حاضر چهار کشتی از آمریکا، اسپانیا و پاکستان در حال جستجوی ملوان مفقود شده در دریای عرب هستند.این ملوان پس از آنکه گزارش شده است که یک نفر از عرشه آبراهام لینکلن سقوط کرده، در فهرست نیروی وظیفه با وضعیت مکانی نامعلوم قرار گرفته است.ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن دو ماه پیش به بهانه افزایش «توان بازدارندگی» آمریکا در برابر ایران به منطقه آمده و از آن زمان در دریای عرب مستقر شده است.

 

سنا بازهم جیب ایرانی ها را زد

مجلس نمایندگان آمریکا، طرحی را به تصویب رساند که خواستار دسترس‌پذیر کردن دارایی‌های ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت است.رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند این طرح با ۳۹۷ رأی موافق و ۳۱ رأی مخالف در قالب متممی به «قانون اختیارات اطلاعاتی» آمریکا به تصویب اعضای مجلس نمایندگان رسید.طرح یاد شده با نام «تعهد ما برای به رسمیت شناختن قهرمانان آمریکا»، توسط «گِرِگ پنس»، برادر «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ارائه شده و شامل مفادی برای دسترس‌پذیر کردن ۱.۶۸ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران است که در بانکی مستقر در لوکزامبورگ نگهداری می‌شود. او خواستار پرداخت این پول به عنوان غرامت به خانواده قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت شده است. این دو طرح در حالی در شاخه‌های قانونگذاری کنگره آمریکا به تصویب رسیده‌اند که دادگاهی در لوکزامبورگ فروردین‌ماه امسال، تلاش‌ دادگاه‌های آمریکا برای توقیف و مصادره ۱.۶۸ میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در لوکزامبورگ جهت پرداخت غرامت به کسانی که اصطلاحاً «قربانیان تروریسم ایران» خوانده می‌شوند، مغایر با قوانین بین‌المللی خوانده و آن را رد کرده است.

 

چرخش نظامی انگلیس آرام تمام شد

سفارت انگلیس در تهران با درج یادداشتی در توئیتر، مدعی شد: کشتی هایی که عازم خلیج فارس هستند مطابق یک رویه چرخشی مشخص، جایگزین کشتی های دیگر می شوند؛ بنابراین، سطح کلی نیروهای ما در منطقه ـ بر خلاف آنچه برخی رسانه ها القاء کرده اند ـ افرایش نمی یابد.در این یادداشت که از سوی وزارت دفاع انگلیس تهیه شده، ادعا می‌شود: انگلیس حضور دریایی درازمدتی در خلیج فارس و اقیانوس هند دارد که نشانه تعهد در قبال ترویج صلح و ثبات و همچنین تضمین امنیت تجارت و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و دزدی دریایی است.این یادداشت می‌افزاید: ما با هدف کاهش تنش‌ها در خلیج فارس و تضمین آزادی کشتیرانی حدود هزار و ۲۰۰ پرسنل در منطقه داریم. این تحرکات که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده نشانه هیچ گونه تقویت موضع انگلستان در این منطقه نبوده و استقرارهای روتین و معمولی است. ما مرتب شمار کشتی‌های ناوگان سلطنتی و ناوگان کمکی سلطنتی را بازنگری  می‌کنیم. وقوع مواردی که آغاز مأموریت یک کشتی با اواخر مأموریت یک کشتی همپوشانی داشته باشد، غیرمعمولی نیست.گفتنی است، هفته پیش برخی رسانه‌ها از اعزام دومین ناو نیروی دریایی انگلیس به خلیج فارس خبر دادند، حال آنکه بعداً ادعا شد، قرار است در مأموریتی چرخشی، شناور «دانکن» با شناور «مونتروز» جایگزین شود.نهایت آنکه وزارت خارجه انگلیس طی اطلاعیه ای مدعی شد، ناوشکن «اچ‌ام‌اس دانکن» جهت حفظ امنیت دریایی به منطقه اعزام می‌شود تا برنامه از پیش تعیین شده ناو «اچ ام اس مونتروز» برای معاینات و تعمیرات انجام گیرد. در نهایت اواخر سال جاری نیز ناو «اچ‌ام‌اس کنت» جایگزین «اچ‌ام‌اس دانکن» خواهد شد.

 

منافقین گاف شاهزاده سعودی را تایید کردند

پس از آن خبری از رجوی نبود تا اینکه در سال ۹۵، «ترکی فیصل» شاهزاده سعودی و رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در سخنرانی خود در اجتماع سالانه حامیان گروهک منافقین در "پاریس"، چندین بار از لفظ «فقید» و «درگذشته» برای اشاره به رجوی استفاده کرد. پیش از این نیز شایعاتی مبنی بر فرار سرکرده منافقین از عراق به عربستان، پس از حمله آمریکا به این کشور، منتشر شده بود؛ هرچند بعضی رسانه‌ها همچون صدای آمریکا voa خبر از زنده بودن مسعود رجوی دادند.اکونومیست در سال ۲۰۰۹ نوشت از زمان اشغال خاک عراق توسط نیرو‌های آمریکایی اطلاع دقیقی از وضعیت مسعود رجوی در دسترس نیست و کسی از زنده یا مرده بودن او خبر ندارد؛ هر چند اکثریت عقیده دارند که او زنده نیست.هادی شمس حائری، عضو سابق شورای مرکزی منافقین و از سرکرده‌های این گروهک، درباره این پیام‌های کتبی در نوشتاری می‌گوید: جعل «پیام» تنها برای پاسخ به پرسش آزار دهنده «رجوی کجاست؟» هست، تا بگویند «رجوی هست»؛ اما رجوی هنوز «نیست»، زیرا اگر بود، باید خود را نشان می‌داد تا نیروهایش او را باور کرده و حضور او بتواند اوضاع نابسامان سازمان را بسامان کند، اما رجوی هنوز غایب است و ... غیبت رجوی همچنان ... فرقه را آزار می‌دهد و نه تنها مسأله‌ای از سازمان حل نکرده که ابهام را بیشتر هم کرده است.او در ادامه می‌افزاید: اسامه بن لادن با همه محدودیت‌هایی که سرویس‌های جاسوسی غرب و به ویژه آمریکا برای او پدید آورده و همواره در تعقیب اوست، هرازگاهی، پیامی شفاهی و یا نوار ویدئویی بیرون می‌دهد. مگر سرکرده منافقین چه محدودیتی بیشتر از بن لادن دارد که نمی‌تواند پیام صوتی و یا تصویری منتشر کند و در اختیار رسانه‌ها قرار بدهد؟ امکانات مجاهدین که کمتر از القاعده نیست.حتی دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس نیز در خبری در فروردین سال ۸۸ به کشته شدن مسعود اعتراف کرد و گفت: از زمان اشغال عراق توسط نیرو‌های امریکایی خبری از آقای رجوی نیست؛ هرچند اکثرا معتقدند که وی مرده است. در حقیقت به هلاکت رسیدن "مسعود رجوی" و گمانه زنی‌ها در این زمینه، ریشه در اتفاقات سال ۲۰۰۳ میلادی و پس از آن دارد که شواهد نشان می‌دهد، مسعود رجوی در برهه‌ای حتی با فایل صوتی با مخاطبان خود نتوانسته ارتباط برقرار کند. همچنین برخی نیز حمله موشکی به پایگاه اشرف را علت کشته شدن "مسعود رجوی " می‌دانند و گفته شده که "رجوی" را در پاریس" به خاک سپرده اند و قبر وی در آنجاست. روز گذشته تصویری در شبکه‌های اجتماعی از مراسم گروهگ منافقین منتشر شد که بیانگر تأیید اخبار مربوط به مرگ «مسعود رجوی» سرگرده این گروهک بود؛ خبری که چند سال است در محافل مختلف مطرح می‌شود و کارشناسان متعدد در این زمینه به تحلیل چگونگی مرگ او پرداخته اند، اما هیچ گاه توسط منافقین تأیید نشده تا اینکه سرانجام تصویر اخیر منتشر شده در فضای مجازی بیانگر اعلام رسمی مرگ اوست.

 

"تخلف بزرگ" هم برای استیضاح شکست خورد

مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آراء علیه قطعنامه استیضاح دونالد ترامپ رای داد. این قطعنامه را کسانی مطرح کردند که روی انتقاد‌های وارد شده به ترامپ درباره حملات به چهار تن از زنان کنگره حساب باز کرده بودند. اکثر دموکرات‌ها به طرفداری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به مسکوت گذاشتن این قطعنامه رای دادند و رای‌گیری ۳۳۲ به ۹۵ تمام شد.در مفاد این قطعنامه که ال گرین، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ارائه داد، دونالد ترامپ به عنوان "شخصی نامناسب برای دفاع از ایده‌آل‌هایی که آمریکا را دوباره باعظمت می‌کند" توصیف شد.او با ذکر برخی از توییت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا از جمله پیام‌هایی خطاب به چهار نماینده زن دموکرات در کنگره و انتقاد‌های مجلس نمایندگان آمریکا، از این توییت‌ها به عنوان مدرکی در اثبات "تخلف بزرگ" ترامپ یاد کرد.ال گرین در صحن مجلس نمایندگان آمریکا پیش از آنکه خواستار عزل ترامپ از ریاست جمهوری شود، گفت: او با سخنانش مقام ریاست جمهوری ایالات متحده را تحقیر، استهزاء، خوار و بدنام کرده است. ترامپ فردی متزلزل، بی‌رحم، بی‌قانون و فاقد صلاحیت برای تصدی عالی‌ترین مقام سیاسی این کشور است.این سومین تلاش ال گرین برای به جریان انداختن استیضاح علیه دونالد ترامپ بود و بعید به نظر می‌رسد آخرین بار بوده باشد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش از رای‌گیری به خبرنگاران گفت: با کمال احترام به آقای ال گرین، ما شش کمیته داریم که روی جزئیات هرگونه سوء استفاده از قدرت، مانع‌تراشی در اجرای عدالت و مابقی موارد کار می‌کنند. ما به این مساله در صحن مجلس رسیدگی می‌کنیم.

 

وزیر نفت داعش به هلاکت رسید

یک کارشناس مسائل امنیتی عراق اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی این کشور، با انجام عملیات در خاک سوریه، توانستند وزیر نفت داعش را از پای درآورند.ابورغیف در صفحه شخصی خود در توئتیر اعلام کرد که سرویس اطلاعات عراق توانست در جریان یک عملیات در استان «دیرالزور» واقع در شرق سوریه به خطوط دفاعی گروه تروریستی داعش نفوذ کند.این عملیات که توسط نیروهای اطلاعاتی عراق در سوریه صورت گرفته، «الأرملة البیضاء» (بیوه‌ زن سفید) نام دارد.وی تصریح کرد که در جریان این عملیات، نیروهای عراقی موفق شدند، شخص معروف به «وزیر نفت» داعش را از پای درآورند.این کارشناس مسائل امنیتی اظهار داشت که این عملیات باعث از بین رفتن، مسیر تأمین مالی داعش شد؛ از «فواز محمد جبیر الراوی» مؤسس سیستم مالی داعش گرفته تا وزیر دارایی این گروه تروریستی.وزیر نفت داعش «ثبات ترکی» نام داشته که ملقب به «ابو حسان» بود. وی، بزرگترین شبکه تأمین مالی در زمینه تجارت با نفت و فرآورده‌های آن را مدیریت می‌کرده است.این در حالی است که تا لحظه تنظیم خبر، مسئولان عراقی و سوری هیچ واکنشی به این عملیات نداشته‌اند.در همین ارتباط، شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» یا همان نیروهای «قسد» که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، 22 تیر ماه جاری بیانیه‌ای در خصوص کشته شدن تروریستی که لقب «مغز متفکر اقتصادی» داعش را دارد، صادر کردند.در این بیانیه آمده که «ثابت صبحی فهد الاحمد» نام این فرد بود که نیروهای قسد سعی داشتند او را زنده دستگیر کنند، اما تروریست مذکور حاضر به تسلیم نشد و هدف قرار گرفت.گروه مسلح قسد متذکر شد که فهد الاحمد یکی از بزرگترین حامیان مالی داعش و مسئول فروش نفت و قاچاق آن نیز بود.در ماه مارس سال جاری میلادی (حدود چهار ماه پیش) منطقه الباغوز واقع در شرق دیرالزور که آخرین سنگر گروه تروریستی داعش در سوریه محسوب می‌شد، فرو ریخت و اکنون نزدیک ۵۵ هزار نفر از جمله هزاران داعشی خارجی در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

 

موج سوم استعفا کابینه انگلیس را لرزاند

سه تن از وزرای کابینه انگلیس گفته‌اند، آماده‌اند روزی که بوریس جانسون نخست وزیر این کشور شود، از سمت‌هایشان کناره گیری کنند.دیوید گائوک، وزیر دادگستری انگلیس قرار است پس از روی کار آمدن بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس، از سمتش کناره گیری کند.وزرای بعدی فیلیپ هاموند، وزیر دارایی انگلیس و روی استوارت، وزیر توسعه بین‌الملل هستند که در حال بررسی ترک سمت‌هایشان در صورت نخست وزیر شدن بوریس جانسون هستند.در پی استعفای "ترزا می" حالا "جرمی هانت"، وزیر خارجه و "بوریس جانسون" کاندیداهای اصلی حزب محافظه‌کار انگلیس برای پست نخست وزیری هستند.

 

اعتراف نتانیاهو ،السیسی را نزدیک تر کرد

روابط گرم و نزدیک رژیم صهیونیستی و دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر همچنان مورد توجه رسانه های رژیم اشغالگر قرار دارد به طوری که یکی از این رسانه ها، از اعتراف نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روابط صمیمی و عمیق با رئیس جمهوری مصر و ویژگی های مشترک نتانیاهو و السیسی سخن گفته است.معاریو در مقاله ای به قلم جاکی خوری تحلیلگر صهیونیست نوشت نتانیاهو از ماهیت روابط دوستانه و عمیق خود با السیسی پرده برداشت و نوشت اعتراف نتانیاهو در این زمینه، هنگام حضور در منزل خالد عزمی سفیر مصر در اسرائیل(مناطق اشغالی) و در حضور 150 شخصیت دعوت شده در مراسم منزل سفیر بیان شد که بیشتر این شخصیت‌ ها اسرائیلی بودند.این روزنامه افزود روابط دوستانه میان نتانیاهو و السیسی از زمان سیطره السیسی بر حکومت در 6 سال قبل تا کنون به شکل قابل توجه ای گسترش یافته است، در دوران حکومت السیسی حتی یک کلمه انتقاد از سوی نتانیاهو نشنیدیم و سخنانش، مانور و تعارف نیست، بلکه سخنانی صادقانه است.معاریو در ادامه نوشت نتانیاهو، السیسی را دوست صمیمی خود قلمداد کرده که این توصیف شخصی و بیانگر روابطی فراتر از امور کاری است، این دو همواره تلفنی با هم حرف می زنند و می توان این نکته را فرض که بارها با هم دیدار کرده اند که خبرش رسانه ای نشده است و روابط آنها روابط فوق العاده است که به شخصیت خاص هر یک از آنها مرتبط است.این رسانه افزود هم السیسی و هم نتانیاهو شخصیت‌های امنیتی با سابقه اطلاعاتی هستند و هر دو نسبت به آنچه علنا از آنها گفته می شود، حساسیت دارند.

 

زنگ خطر بعثی‌ها در عراق به صدا درآمد

تحولات سیاسی عراق شاهد انتشار اخباری قابل توجه و عجیبی در خصوص اقدامات حزب بعث در این کشور است.شایان ذکر است که بر اساس قوانین بعث زدایی و مبارزه با فعالیت‌های نژادپرستانه و تروریستی و تکفیری در عراق، هر شخصی به عضویت حزب بعث درآید یا به هر طریقی افکار و اندیشه‌های آن را تبلیغ کند به ۱۰ سال زندان محکوم می‌شود. عناصر بعث که از زمان سقوط صدام، فعالیت های زیر زمینی خود را در عراق ادامه داده و سعی کرده اند هر چند با تنفس مصنوعی و با کمک آمریکایی ها زنده بمانند در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری تلاش دارند تا خود را نمایان کنند. شاهد مثال همکاری بعثی ها با آمریکایی ها طرح خطرناکی است که به تازگی در عراق افشا شد. بر اساس این توطئه جدید آمریکایی‌ها و عناصر بعث، قرار است سران حشد شعبی ترور شوند. برخی از گروه‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا نیز مأمور شده‌اند که به صورت مستقیم، برخی از رهبران حشد شعبی را ترور کنند.به نظر می رسد بعثی ها اینبار کرکوک را مرکز اقدامات و توطئه چینی های خود قرار داده اند. بر اساس گفته های یکی از مسئولین عراقی، موج سوم بعثی ها در این کشور اقدامات شوم خود را از سر گرفته اند چرا که موج نخست بعثی ها با القاعده همکاری کرده و کار به انفجار مرقد امامین عسکریین در سال ۲۰۰۶ رسید و موج دوم نیز همکاری این عناصر با داعشی ها برای نفوذ به خاک عراق بود.در هر صورت باید گفت که مقامات سیاسی عراق باید در شرایط کنونی و حساس این کشور مراقب اقدامات خاموش عناصر بعث در عراق باشند چرا که اگر این اقدامات در سطح و مقیاس کوچک نادیده گرفته شوند احتمال وقوع درگیریهای داخلی در مقیاس بزرگ در این کشور با حضور مجدد عناصر بعث وجود دارد و درواقع باید گفت که اقدامات کنونی به مثابه زنگ خطری علیه آینده سیاسی عراق و دستاوردهای سیاسی و نظامی این کشور در برهه کنونی به شمار می آید.اینکه یک زن عراقی بدون هیچ ترس و واهمه ای در تمجید از صدام شعار می دهد می تواند بیانگر آن باشد که در حال حاضر عناصر بعثی، شرایط موجود در عراق را برای از سرگیری فعالیت های خود به صورت علنی مساعد دیده اند.

 

سنتکام'عملیات گذربان' را کلید زد

فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا، سنتکام، بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در حال تشکیل یک ابتکار چندملیتی دریایی به نام 'عملیات گذربان' است، تا به اتکای آن نظارت و امنیت آبراه‌های کلیدی در خاورمیانه را افزایش دهد.در این بیانیه، هدف از عملیات گذربان «پیشبرد ثبات حمل و نقل دریایی، اطمینان از عبور آزادانه و کاهش تنش در آب‌های بین‌المللی» از جمله در همه نقاط خلیج فارس، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و دریای عمان اعلام شده است.تنگه هرمز یکی از شریان‌های اصلی انتقال نفت است و روزانه حدود یک پنجم از نفت مصرفی جهان از این آبراه عبور می‌کند.سنتکام می‌گوید، چارچوب امنیت دریایی به کشورها این فرصت را می‌دهد که به کشتی‌های حامل پرچم‌شان محافظت دریایی افزوده شود.در بخشی از این بیانیه همچنین آمده است آمریکا متعهد به پشتیبانی از این ابتکار است و کمک و رهبری کشورهای منطقه و همچنین متحدان بین‌المللی برای موفقیت این ابتکار لازم است.

 

ترامپ بازهم توهم زد

رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی بعد از انتشار فیلم رصد ناو «باکسر» توسط پهپاد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته اطمینان دارد آمریکا پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است.«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از انتشار فیلم رصد ناو «باکسر» توسط پهپاد نیروی هوافضای سپاه گفته که آمریکا مطمئن است دیروز پهپاد ایران را سرنگون کرده است.ترامپ بعد از تشکیک‌های مطرح‌شده در خصوص ادعای روز گذشته‌اش مبنی بر اینکه آمریکا یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرده گفت: «شکی نیست، ما آن را سرنگون کردیم.»

 

خوش خدمتی برای اسرائیل به آرژانتین رسید

دولت آرژانتین در اقدامی به تبعیت از آمریکا، جنبش حزب‌الله لبنان را "تروریستی" اعلام کرد.دولت آرژانتین همچنین دارایی‌های حزب‌الله را در این کشور بلوکه اعلام کرد.اعلام دولت آرژانتین مبنی بر "تروریستی" خواندن حزب‌الله لبنان هم‌زمان با سفر مایک پامپئو، وزیرخارجه آمریکا به این کشور صورت گرفته است.این اقدام با بیست و پنجمین سالروز انفجار ساختمان جامعه یهودیان در بوئنوس آیرس (آمیا) همزمان شده است که در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن ۸۵ فرد و زخمی شدن ۱۵۰ تن دیگر شد.رسانه‌های آرژانتین اخیرا اعلام کردند که مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری این کشور به دنبال صدور حکم دولتی برای "تروریستی" خواندن جنبش حزب‌الله لبنان است.بنا بر دستور تازه دولت آرژانتین، حساب‌های مالی مرتبط با حزب‌الله لبنان مسدود شده است.آرژانتین همچنین حزب‌الله را به اقدامات غیرقانونی در این کشور، برزیل و پاراگوئه متهم می‌کند. دولت آرژانتین در یک بیانیه رسمی اعلام کرده است: "در حال حاضر حزب‌الله همچنان تهدیدی علیه امنیت و نیز اعتبار نظم مالی و اقتصادی جمهوری آرژانتین است."آمریکا، انگلیس، اسرائیل و چند کشور عرب در گذشته حزب‌الله را یک "گروه تروریستی" اعلام کرده‌اند اما آرژانتین نخستین کشور آمریکای لاتین است که یک چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

 

بحران بودجه رژیم صهیونیستی را در آستانه تعطیلی کشاند

درپی بحران بودجه در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، سفرا و دیپلمات‌های این رژیم در نامه‌ای به این وزارتخانه از تصمیم خود برای بستن ساختمان‌های دیپلماتیک در کشورهای خارجی به دلیل کاهش بودجه این وزارتخانه خبر دادند.به نوشته خبرنگار شبکه صهیونیستی «کان‌نیوز» سفرا و دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی در کشورهای خارجی طی نامه‌ای به رئیس کمیته کارکنان وزارت خارجه این رژیم، ضمن تهدید به تعطیل کردن تمام ماموریت‌های خود، خواستار لغو طرح این وزارتخانه برای کاهش بودجه و حقوق آنها شدند.در بخشی از این نامه آمده است: «اسرائیل به روشی که هم‌اکنون عمل می‌کند، در حال نابود کردن سیستم دیپلماتیک و تبدیل کردن خود به تنها دولتی است که روابط خارجی را به شیوه‌ای منظم انجام نمی‌دهد».کابینه رژیم صهیونیستی از پنج سال پیش و برای جبران هزینه‌های سرسام‌آور جنگ سال 2014 علیه نوار غزه تصمیم گرفت که میلیون‌ها دلار از بودجه تمام وزارتخانه‌ها از جمله وزارت امور خارجه را کاهش دهد.سال گذشته نیز تعداد قابل‌توجهی از کارکنان سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در سراسر دنیا در اعتراض به پایین بودن حقوق خود اعتصاب کردند.این در حالی است که مقامات ارشد رژیم صهیونیستی از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم بارها در اظهاراتی مغرورانه، نسبت به عملکرد وزارت خارجه و سیاست خارجی خود افتخار می‌کردند اما به نظر می‌رسد دیپلمات‌ها و سفرای اسرائیلی نظر دیگری دارند.

 

انگلیس برای تنگه هرمز جلسه اضطراری تشکیل داد

کمیته اضطراری دولت انگلیس بعد از آنکه یک نفتکش این کشور در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران توقیف شد، تشکیل جلسه اضطراری داد.این جلسه ساعاتی بعد از آن تشکیل شد که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.این اطلاعیه می افزاید: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.این نفتکش قرار بود که عازم عربستان سعودی شود، اما مسیرش را تغییر داد و به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت شد.مبدأ حرکت این کشتی بندر "الفجیره" در امارات است و قرار بوده روانه "الجبیل" در عربستان سعودی شود.

 

طرح تسلیحاتی ترامپ ناکام ماند

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای به صورت رسمی و قانونی راه فروش هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان و دیگر متحدان این کشور را مسدود کرد.این اقدام که شکستی برای طرح های تسلیحاتی «دونالد ترامپ» محسوب می شود رئیس جمهور آمریکا را ملزم خواهد کرد که برای اجرایی کردن پروژه فروش سلاح از حق وتوی خود استفاده کند.این دومین تقابل جدی مجلس نمایندگان با رئیس جمهور آمریکا طی دو روز گذشته است. اعضای مجلس نمایندگان که اغلب آنها را دمکرات ها تشکیل می دهند روز سه شنبه نیز با تصویب قطعنامه ای اظهارات و حملات توییتری دونالد ترامپ بر ضد چهار نماینده زن رنگین پوست را به شدت محکوم و آنرا نژادپرستانه قلمداد کردند.نمایندگان مجلس آمریکا که بسیاری از آنها همچنان نسبت به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار معترض به سیاست های ریاض بدست عوامل دولتی عربستان و نیز ادامه تبعات نگران کننده مناقشه یمن خشمگین و نگرانند به مجموعه ای از اقدام ها برای ممانعت از فروش جنجالی سلاح به عربستان سعودی و دیگر متحدان واشنگتن در منطقه خاورمیانه رای موافق دادند.«الیوت اینگل» عضو دمکرات کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفت: وقتی شاهد آن هستیم که در یمن چه اتفاقاتی روی می دهد بسیار مهم است که ایالات متحده نسبت به این شرایط موضع بگیرد.سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان است نیز پیشتر در ماه ژوئن با رای به چند قطعنامه مشابه در صدد لغو برنامه دونالد ترامپ برای استفاده از اختیارات ویژه جهت فروش سلاح به عربستان سعودی برآمده بود. رئیس جمهور آمریکا پیش تر با توجه به تنش های جاری با ایران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس تلاش کرده بود که پروژه فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات به عربستان و دو کشور امارات عربی متحده و اردن را با طرح وضعیت اضطراری توجیه کند.قوانین آمریکا به دونالد ترامپ اجازه می دهد که در وضعیت اضطراری ضمن نادیده گرفتن قواعد و نرم های قانونی و بدون نیاز به مجوز کنگره اقدام به فروش سلاح کند.رئیس جمهور آمریکا برای بی اثر کردن قطعنامه های دو مجلس نمایندگان و سنا در مخالفت با فروش سلاح به عربستان نیاز به استفاده از وتو دارد که در صورت عملی شدن سومین مورد از به کار گیری این اختیار قانونی خواهد بود.دو مجلس کنگره آمریکا نیز در مقابل برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهوری نیاز به رای اکثریت دو سومی خواهند داشت.

 

سپاه در تنگه هرمز به انگلیس ایست داد

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر داد.به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این اطلاعیه آمده است: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.این اطلاعیه می افزاید: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha