پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) بهار

حوزه/ مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) که مانند نگینی در شهر آیت‌الله بهاری می‌درخشد، در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و هم اکنون ۱۲۲ بانوی طلبه در آن« مشغول فراگیری علوم حوزوی هستند و ۷۰ طلبه دانش آموخته هم داشته است...

طاهره نیری، مدیر مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) شهرستان بهار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان با بیان اینکه این مدرسه قریب 13 سال در خانه‌های اهدایی توسط مردم شهرستان بهار  برپا شد، اظهار کرد: مدرسه صدیقه کبری (س) شهرستان بهار در سال 1378 تأسیس شد و من خودم جزو طلاب این مدرسه در آغاز فعالیت آن بودم؛ در آن زمان اساتید از استان به شهرستان می‌آمدند.

وی ادامه داد: بعد از 13سال که فعالیت‌های مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) که مانند نگینی در شهر آیت‌الله بهاری می‌درخشید، در سال 1386 با پیگیری‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران  و امام جمعه وقت شهرستان و با همکاری شورای شهر و شهرداری، قطعه زمینی به متراژ 450متر مربع وقف حوزه خواهران شد و کلنگ عملیات اجرایی آن زده شد.

نیری بیان کرد: در سال 1391 ساختمان مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) با زیربنایی بالغ بر 325 مترمربع و 3طبقه افتتاح شد. این ساختمان دارای یک سالن چند منظوره و حسینیه‌ای است که به هیأت محلی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه هفته‌ای یک بار مراسم این هیأت در حسینیه مدرسه برگزار می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه سطح فرهنگی منطقه‌ای که مدرسه در آن واقع شده، پایین است، موفق شدیم هیأتی با حضور اهالی و نظارت مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) برپا کنیم که سخنران و محتوای آن از سوی مدرسه تأمین می شود.

راه اندازی مهدکودک

مدیر مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) بهار گفت: این مدرسه دارای کتابخانه غنی و مجهز و مهد کودک است و با توجه به اینکه این مدرسه از بخش‌ها و روستاهی اطراف پذیرش دارد، اخیرا اقدام به دریافت مجوز تأسیس خوابگاه برای مدرسه کرده‌ایم.

وی افزود: این مدرسه در بخش‌های آموزش، پژوهش و فرهنگی موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است، به زوری که عناون «مدیریت برتر مدارس علمیه» در سال 1388 به مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) شهرستان بهار اختصاص داده شد.

نیری ابراز کرد: مدرسه صدیقه کبری(س) هرساله در مقطع سطح دو با مدرک دیپلم، به صورت نظام نیم‌سال واحدی از خواهران علاقمند به تحصیلات حوزه پذیرش دارد و تربیت کارشناسان دینی، مشاوران مذهبی، آماده سازی مبلغان کارآمد و استعدادهای برتر مهم‌تری اهداف مدرسه است.

وی با بیان اینکه عموم طلاب مدرسه در آموزش و پرورش، مدارس غیر انتفاعی و نهادهای فرهنگی فعالیت دارند، گفت: هم‌اکنون مدرسه دارای  17نفر استاد و 10 نفر کادر اداری است و  122نفر طلبه در حال تحصیل هستند که عده‌ای به صورت نیمه‌حضوری تحصیل می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) بهار عنوان کرد: تاکنون  70نفر دانش‌آموخته و 100 نفر مبلغ داریم که مبلغین تحصیل‌کرده در مدارس دیگر که در شهرستان بهار ساکن هستند، نیز با این مدرسه همکاری دارند.

برگزاری همایش «مردان علوی و زنان فاطمی»

وی با اشاره به اینکه واحد فرهنگی مدرسه در 4حوزه تبلیغ، قرآن و عترت، مشاوره و اعتکاف علمی طلاب فعالیت دارد، گفت: برگزاری جلسات اخلاق و همایش‌های مختلف از جمله اقدامات واحد فرهنگی است که برگزاری همایش یک روزه «مردان علوی و زنان فاطمی» ویژه متأهلین و همایش «شاخه نبات» ویژه دختران به همراه والدین با حضورسخنرانان کشوری از ابتکارات مدرسه است که برای نخستین بار در استان همدان برگزار شد.

نیری خاطرنشان کرد: مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) شهرستان بهار پایان هر نیم‌سال اعتکاف علمی را برای طلاب درحال تحصیل برگزار می‌کند که طلاب به مدت سه روز در مدرسه معتکف می‌شوند و مشغول به مباحث و درس هستند و در این مدت مدرسه علاوه بر اسکان، توزیع شام به طلاب را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: برگزاری جشن در اعیاد، محفل انس با قرآن، مسابقات قرآن و کتابخوانی از دیگر اقدامات مدرسه است و خوشبختانه از دانش‌آموختگان سطح دو در مراسمات مختلف مدرسه به عنوان سخنران دعوت می‌شود .

وی با بیان اینکه درصدد راه‌اندازی و انتشار گاهنامه‌ای ویژه مدرسه هستیم، اذعان کرد: دانش‌آموختگان درهسته‌های مختلف پژوهشی فعالیت دارند و خوشبختانه میزان مشارکت طلاب این مدرسه در جشنواره علامه حلی هرساله بسیار بالا است.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha