جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام موسوی ، استاد حوزه علمیه قم و نجف

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی در پنجمین جلسه تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی گفت: مبلغین باید ابتدا نیاز مخاطب را به درستی تشخصی دهند و با برداشت‌های عمیق و به‌روز از آیات قرآن کریم، معارف اهل‌بیت(ع) را منتشر کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، پنجمین جلسه تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن توسط حجت‌الاسلام‌ سید منصور موسوی، در موسسه آموزشی پژوهشی صراط انقلاب برگزار شد.

وی در ابتدای این جلسه گفت: مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، دو عنوان «ایمان بدون عمل» و «ایمان مقلدانه» را بدون فایده می‌دانند؛ چرا که در معارف اهل‌بیت(ع) ایمان همراه با عمل جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به این نکته که جایگاه ایمان در قلب است، تأکید کرد: عدم عملکرد مثبت در حیطه معارف دینی، نشانه‌ی عدم وجود ایمان حقیقی در قلب است.

حجت‌الاسلام موسوی، در ادامه با تأکید بر لزوم تقویت ایمان در قلوب مؤمنین تصریح کرد: اگر شخصی به چیزی ایمان داشت اما در حیطه عمل ضعیف بود، دور راه پیش رو دارد! یا باید از حالت کنونی خود هجرت کند و یا با عادت‌های بد مبارزه نماید.

این استاد حوزه، با اشاره به آسیب‌های فعالیت‌های تبلیغی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های فعالیت‌های تبلیغی این است که برخی مبلغین، آیات و روایات را به‌صورت سطحی و تحت‌الحفظی برای مخاطبان خود معنا می‌کنند. لذا نمی‌توانند شرایط زمانی را به درستی در نظر گیرند.

وی ضمن برشمردن هنرمندی رهبر انقلاب در ارائه مباحث کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» ادامه داد: یکی از هنرمندی‌های رهبر انقلاب در ارائه مباحث کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، این است که آیات و روایات را بازگردانی کرده و با تفسیری به روز برای مخاطب مطرح می‌کنند.

حجت‌الاسلام موسوی، نیازشناسی را لازمه فعالیت‌های تبلیغی دانست و خاطرنشان کرد: مبلغین باید ابتدا نیاز مخاطب را به درستی تشخصی دهند و با برداشت‌های عمیق و به‌روز از آیات قرآن کریم، معارف اهل‌بیت(ع) را منتشر کنند.

مدیر مرکز عصر ظهور اهواز، با اشاره به اینکه ایمان واقعی ایمانی زاینده است، گفت: ایمان واقعی سبب تعهد اجتماعی می‌شود. لذا انسان مؤمن نسبت به همه چیز احساس تکلیف می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی با طرح این سؤال که چرا برخی افراد دچار ایمان بدون عمل می‌شوند!؟ تأکید کرد: آفت راحت‌طلبی اولین دلیل این مسئله است. قاعده‌ای در عالم وجود دارد که هرگاه کار مشکلی را از روی راحت‌طلبی انجام ندادیم، دچار مسائل دشوارتر خواهیم شد.

وی علت دوم ایمان بدون عمل را منفعت‌طلبی دانست و افزود: باید گفت معنای حقیقی ایمان، خداخواهی است. حال اگر به‌جای خدا، خودمان را محور اعمال قرار دهیم، بنابراین عمل ما از روی منفعت‌طلبی خواهد.

حجت‌الاسلام موسوی در پایان تأکید کرد: هرگاه شخصی ادعای ایمان کند، خدای متعال از او امتحانی خواهد گرفت که در آن باید خودخواهی خود را قربانی کند.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha