سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شاه جعفری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شاه جعفری گفت: امسال از ۴۰۰ نفر از داوطلبان ورود به حوزه علمیه استان تهران در این دوره دعوت به عمل آمد که از این تعداد ۲۰۰ نفر دارای مدرک سیکل و ۲۰۰ نفر دارای مدرک دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و دکترا بودند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا شاه جعفری معاونت تهذیب حوزه علمیه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به برگزاری دوره میثاق طلبگی در مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر، اظهار داشت: دوره میثاق طلبگی یکی از پنج مرحله پذیرش داوطلبان ورود به حوزه علمیه است که باید افراد داوطلب در این دوره شرکت و حد نصاب قبولی را کسب کنند.

وی افزود: در واقع داوطلبان ورود به حوزه علمیه پنج مرحله ی پذیرشی را باید طی کنند که مرحله اول قبولی در آزمون، مرحله دوم مصاحبه در مدرسه علمیه، مرحله سوم مشاوره و روانشناسی، مرحله چهارم شرکت در دوره میثاق طلبگی و مرحله پنجم اختبار و تثبیت است.

حجت الاسلام و المسلمین شاه جعفری در مورد تعداد افراد شرکت کننده در این دوره، بیان داشت: امسال از ۴۰۰ نفر از داوطلبان ورود به حوزه علمیه استان تهران در این دوره دعوت به عمل آمد که از این تعداد ۲۰۰ نفر دارای مدرک سیکل و ۲۰۰ نفر دارای مدرک دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و دکترا بودند و برای این افراد در حوزه علمیه چیذر این اردوی یک هفته ای برگزار کردیم.

وی در خصوص ویژگی های این دوره گفت: این دوره معمولا اردوی یک هفته ای است و در این اردو داوطلب ورود به حوزه علمیه با روند نظام آموزشی و تربیتی حوزه علمیه آشنا می شود و همچنین نیز مسئولین حوزه علمیه داوطلب را از جهات مختلف برای ورود به این عرصه بررسی میکنند و در واقع میثاق طلبگی به مانند جلسه خواستگاری می باشد که طرفین در پی شناخت یکدیگر از هم هستند برگزار می شود.

معاونت تهذیب حوزه علمیه تهران در خصوص برنامه های این دوره، بیان داشت: از نظر شکل محتوایی و اجرایی به این صورت است که داوطلبانی که در مراحل آزمون و مشاوره و مصاحبه قبول شده اند را در این دوره می پذیریم و با ایجاد گروهایی بیست نفری و یک سرگروه که ازطلاب فاضل سطح ۲ حوزه علمیه است را برای هر گروه معین میکنیم و برنامه های دوره را توسط این سرگروه ها به اجراء گذاشته می شود.

حجت الاسلام و المسلمین شاه جعفری افزود: در این دوره با افراد شرکت کننده  مختصری از زندگی طلبگی را تمرین کردیم. به این صورت که افراد چند دقیقه ای قبل از نماز صبح بیدار می شدند و بعد از اقامه نماز صبح به جماعت، ورزش صبگاهی را در پارک قیطریه هر روزه اردو بود. بعد از ورزش، صبحانه و کمی استراحت و بعد کلاس ها را شروع می شد.

وی ادامه داد: سرگروه ها و اساتید دوره به صورت شبانه روزی همراه داوطلبان در مدت یک هفته دوره در کنار هم هستند تا داوطلبان را از نظر ملاک هایی که مدیریت حوزه مدنظر دارد، ارزیابی و بررسی کنند تا قابلیت های افراد شناخته شود. در پایان این دوره نیز یک میثاق نامه و عهد و پیمانی با حضرت ولی عصر(عج) و ائمه اطهار علیهم السلام بسته می شود که تا آخر سرباز امام زمان (عج) باقی بمانند.

معاونت تهذیب حوزه علمیه تهران در خصوص برنامه کلاس های دوره توضیح داد: در طول دوره روزانه سه کلاس با عناوین آشنایی با نظام تعلیم تربیت حوزه و آشنایی با اخلاق و ذی طلبگی و کلاس رسم و رسومات طلبگی برگزار می شد و یک کلاس نیز به صورت کلاس عمومی برای همه افراد به صورت واحد برگزار می شد و از اساتید مختلف اعم از آقایان صَدیقی، خسروشاهی، سید حسین مومنی، سید احمد خاتمی، حاج آقای قرائتی، حاج آقای پناهیان دعوت به عمل آوردیم تا از رهنمودهای این بزرگواران در این جلسات افراد استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین شاه جعفری گفت: در این دوره  علاوه بر برنامه های تعیین شده، کارگاه هایی در مورد طب اسلامی، سبک زندگی اسلامی، بصیرت افزایی سیاسی، بحث کارگاه تشیع لندنی و همچنین از سردار یزدی فرمانده سپاه تهران دعوت به عمل آمد و در مورد مسائل داخلی و خارجی نکاتی در خور توجه ایراد شد.

وی در پایان با اشاره به اهداف مورد نظر در این دوره، بیان داشت: تلاش ما این است که افراد داوطلب ورود به حوزه آشنایی کافی با سبک زندگی طلبگی و حوزه علمیه داشته باشند و در این کار نسبتاً موفق بودیم  چرا این کار یک کار مشخص و تدوین شده ای است.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha