پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گرانی کاغذ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

آیو ناشنوایان را غافلگیر کرد

آئین افتتاحیه شبکه تلویزیونی اینترنتی اشاره، نخستین شبکه ویژه ناشنوایان که به همت شرکت مبتکر و پشتیبانی فنی مؤسسه باران تلکام (آیو) متولد شده است، در سالن مؤسسه آموزش عالی خاتم برگزار شد. مدیرعامل مجموعه باران تلکام در سخنانی کوتاه گفت: با راه اندازی شبکه اشاره، یکی از حسن‌های فضای مجازی به منصه ظهور رسید و ثابت شد با ایده‌های جذاب می‌توان از این فضا به نحو احسن استفاده کرد و به قشری عزیز و محروم از رسانه، که دچار کم خبری و کوچک بودن شعاع ارتباطات است، یاری رساند. به حتم این حرکتی در مسیر عدالت فرهنگی ست. رئیس هیأت مدیره مؤسسه باران تلکام اسماعیل ثنائی اظهار داشت: شبکه اشاره اولین شبکه خصوصی است که برای قشری خاص امروز افتتاح می‌شود. کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون و مدیر بنیاد خیریه کمک نیز گفت: در این سال‌ها جای خالی شبکه ای ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان بسیار محسوس بود، قشر عظیمی از جامعه ما که بیش از پنج میلیون نفر هستند از داشتن یک شبکه تلویزیونی مخصوص خود محروم‌ بودند و این خبر خیلی خوب برای آنهاست. فکر می‌کنم ایده‌آل‌ترین شکل برای گرداندن شبکه این است که اعضای این شبکه از ناشنوایان باشند زیرا بهتر می‌دانند جامعه ناشنوا چه چیزهایی نیاز دارد و چه چیزهایی بهتر در اختیارشان قرار می‌گیرد. ناشنوایانی که در این زمینه تخصص دارند ممکن است کم تعداد باشند اما می‌توان با برگزاری کلاس‌های تخصصی این امکان را فراهم کرد تا کارآفرینی کرده و این عزیزان بتوانند در شبکه‌ای مختص به خودشان مشغول به کار شوند. در ادامه این مراسم لوح بهره برداری عمومی شبکه اشاره به محمدحسن حافظی پور مدیرعامل باران تلکام (آیو) اهدا شد تا این شبکه به شکل رسمی آغاز به کار کرده و در خدمت جامعه ناشنوایان قرار گیرد.

 

پرتره مفقوده چارلز دیکنز به خانه بازگشت

یک پرتره از چارلز دیکنز برجسته‌ترین نویسنده انگلیسی که به مدت ۱۳۳ سال گم شده بود، به موزه دیکنز در لندن منتقل شد و قرار است این موزه، تابلو را خریداری کند. به گزارش تارنمای خبری روزنامه گاردین، مسئولان موزه دیکنز در لندن اعلام کردند که با برگزاری یک کمپین، مبلغ ۱۸۰ هزار پوند برای خرید پرتره نقاشی شده توسط «مارگارت گیلیس» جمع آوری شده است. این پرتره، زمانی تصویری معروف بود که در نمایشگاه «آکادمی رویال ۱۸۴۴» به نمایش درآمد. اما گیلیس گفت که در سال ۱۸۸۶ تابلو را گم کرد. تابلو ناپدید بود تا اینکه در جعبه مقوایی زیورآلات در یک حراجی در آفریقای جنوبی پیدا شد. پرتره دیکنز در حراجی آفریقای جنوبی فروخته شد و فرد خریدار پس از تحقیقات اینترنتی، دریافت که نقاشی به چهره دیکنز شبیه است. قرار است پرتره دیکنز از ۲۴ اکتبر (۲ آبان) در موزه دیکنز به نمایش درآید. چارلز دیکنز نویسنده و منتقد اجتماعی انگلیسی بود. وی با رمان هایش، معروفترین شخصیت های تخیلی را خلق کرد و بسیاری او را بهترین رمان نویس دوره ویکتوریا در نظر می گیرند. آثار وی در دوره حیاتش، محبوبیت بی سابقه ای یافت و منتقدان و فرهیختگان در سده بیستم، وی را نابعه ادبی نامیدند. رمان ها و داستان های کوتاه وی امروزه نیز همچنان مورد استقبال قرار می گیرد. دیکنز همچنین برای دفاع از حقوق کودکان، آموزش و پرورش و اصلاحات اجتماعی تلاش می‌کنند.

 

ارشاد جیب کاغذی مطبوعات را پر کرد

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای از توزیع حدود یکهزار تُن کاغذ بین مطبوعات کشور خبر داد و پیش بینی کرد تا هفته آینده حدود دوهزارتُن دیگر میان مطبوعات کشور توزیع شود.در این اطلاعیه با اشاره به جزئیات توزیع این میزان کاغذ میان مطبوعات و رسانه های مکتوب کشور، ازتعیین میزان برآورد اولیه مصرف کاغذ روزنامه‌ها برای سه ماه آینده خبر داد. این اطلاعیه می افزاید: فهرست برآورد اولیه کاغذ مصرفی روزنامه‌های سراسری و غیر سراسری که مشمول دریافت کاغذ می‌شوند، مشخص شده و متعاقباً منتشر می‌شود. بر این اساس، بخش اول و یک‌ماهه برآورد مصرف کاغذ روزنامه‌ها که حدود هزار تُن می‌شود از سی تیرماه بین روزنامه‌ها توزیع شده و با توجه به هماهنگی های انجام شده در برآورد تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی، پیش‌بینی می‌شود طی هفته آینده دو هزار تُن کاغذ دیگر در اختیار روزنامه ها قرار بگیرد. مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ضمن اظهار امیدواری از سامان یافتن وضعیت کاغذ نشریات گفت: در شورای سیاست‌گذاری معاونت امور مطبوعاتی مصوب شده است از این پس حمایت‌های صورت گرفته در قالب «یارانه‌های مستقیم» و «کاغذ یارانه‌ای» به این صورت اختصاص می‌یابد که گزارش شمارگان واقعی از نشریه اخذ و اطلاعات دریافت شده پس از استعلام از چاپخانه و جهت راستی‌آزمایی، موارد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده می‌شود.

 

کلیسای حواریون عیسی مسیح (ع) کشف شد

باستان‌شناسان بقایای یک کلیسای باستانی را در منطقه جلیله در سرزمین های اشغالی کشف کردند که گفته می شود محل زندگی «پیتر» (یا پطروس) و «اندرو» (یا اندریاس) دو تن از حواریون عیسی مسیح (ع) بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باستان شناسان اعلام کردند حفاری در این منطقه، وجود روستای «بیت صیدا» را در آن ثابت می کند که پیتر و برادرش اندرو در آنجا متولد شدند. کلیسای تازه کشف شده منطبق با روایت «ویلیبالد» اسقف روستای «آیشتت» در منطقه باواریای آلمان است که ۷۲۵ سال پس از میلاد مسیح از این منطقه دیدن کرد و گزارش داد کلیسایی در بیت صیدا روی منزل پیتر و اندرو ساخته شده است. به گفته «موردخای آویام» عضو کالج آکادمیک «کینرت» در منطق جلیله، فقط یک‌سوم از این کلیسا حفر شده، اما قطعاً وجود کلیسا در این منطقه ثابت شده است. مسیحیان، سنت پیتر را یکی از اولین پیروان عیسی مسیح (ع) و رهبر کلیسای کشف شده می دانند. سنت پیتر همچنین به عنوان پاپ اول این کلیسای کاتولیک شناخته می شود. در حال حاضر عملیات حفاری صرفاً در اتاق های جنوبی کلیسا انجام شده است. این کلیسا مزین به کفپوش های موزائیکی بوده که بخشی از آن هنوز سالم مانده است. همچنین محراب مرمرین کلیسا که مزین به تاج گل بوده، نشان می دهدکلیسا، مکانی بزرگ و باشکوه بوده است. بیت صیدا شهری در شرق رود اردن است که در عهد جدید به آن اشاره شده است. این شهر باستانی، مکانی بوده که براساس انجیل های چهارگانه، معجزات عیسی مسیح (ع) در آن روی داده است.

 

چین قانون مهاجرتی ترامپ را دور زد

به نقل از تلگراف، چین یکی از بزرگترین بازارهای گردشگری جهان است؛ سال گذشته گردشگران چینی ۱۵۰ میلیون سفر به کشورهای مختلف داشتند و ۲۳۳ میلیارد دلار در کشورهای خارجی هزینه کردند. با این حال در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، تنها ۹ درصد (یعنی ۱۲۶ میلیون نفر از مجموع ۱.۴ میلیارد نفر) گذرنامه دارند و البته این رقم روز به روز در حال افزایش است. تعداد گردشگران چینی بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر را بر آن داشته تا برای داشتن سهمی از این بازار دست به کار شوند. ایران هم که با تحریم‌های یک‌جانبه دولت آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند یکی از کشورهایی است که برای افزایش درآمدهای غیرنفتی خود برنامه‌ریزی کرده و با ارائه طرح «لغو ویزا برای اتباع چینی» اعلام کرده است قصد دارد دو میلیون توریست چینی را جذب کند؛ این افزایش بسیار چشمگیری در مقایسه با آمار ۵۲ هزار نفر چینی‌ای محسوب می‌شود که سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) ایران را برای سفر انتخاب کردند. مسؤولان گردشگری ایران همچنین در ماه اوت در راستای ایجاد مشوق برای گرشگران خارجی اعلام کردند «از این پس گذرنامه توریست‌های خارجی را مُهر نمی‌زنند». این می‌تواند راهکاری در مقابل قانون مهاجرتی ترامپ باشد که بر اساس آن افرادی که به چند کشور از جمله ایران سفر کنند دیگر نمی‌توانند وارد خاک آمریکا شوند.کشور چین یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی است که همچنان در این پیمان باقی‌ مانده و با وجود مخالفت‌های آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد.

 

رئیس‌جمهور افغانستان از «جلال» تقدیر کرد

به نقل از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، اشرف غنی در نخستین همایش «افغانستان؛ گهواره‌ زبان فارسی دری» که در شهر کابل برگزار شد، از کتاب «تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی» نوشته سیدمهدی زرقانی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تقدیر کرد. رئیس‌جمهور افغانستان این کتاب را الگوی تاریخ ادبیات‌نویسی در قلمرو زبان فارسی عنوان و اظهار کرد که باید آن را اساس تاریخ ادبیات‌نویسی در قلمرو زبان فارسی قرار داد. غنی در ابتدای سخنان خود، تلاش‌های «عبدالحسین زرین‌کوب» و «ملاک‌الشعرای بهار»، ادیبان برجسته ایرانی را نیز ستود. کتاب «تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی» که سال ۸۸ از سوی نشر سخن چاپ شده است، در سومین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد (سال ۸۹) شایسته تقدیر شناخته شد.

 

معمار آسمان‌خراش‌های مشهور جهان درگذشت

«‌سزار پلی» معمار برجسته جهان که طراحی برخی از بلندترین آسمان‌خراش‌های سراسر جهان همچون برج‌های دوقلو «پتروناس» را در کارنامه خود دارد،‌ درگذشت. به نقل نیویورک تایمز،‌ این معمار نامدار آرژانتینی ـ آمریکایی روز جمعه و در سن ۹۲ سالگی درگذشت. از دیگر آثار مهم این هنرمند می‌توان به طراحی ساختمان «مرکز مالی جهانی» واقع در نیویورک و ساختمان «مرکز طراحی آرام» که بخاطر شیشه‌های آبی رنگ‌ نما شناخته شده است و همچنین برج «سیلسفورس»‌ واقع در «سانفرانسیسکو» اشاره کرد. «‌پلی» در طول دوران فعالیتش به عنوان یک معمار، صدها جایزه معتبر در زمینه طراحی و معماری دریافت کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مدال طلای سال ۱۹۹۵ موسسه معماران آمریکایی اشاره کرد. «پلی» بیشتر برای نوآوری در طراحی‌ بخش‌های شیشه‌ای ساختمان شهرت دارد. «‌پلی» در سال ۱۹۷۷ به عنوان مسئول بازسازی و توسعه موزه هنر مدرن «‌منهتن» نیز ‌برگزیده شد. این معمار در نهایت شرکت معماری و طراحی خودش را در سن ۵۰ سالگی تاسیس کرد.

 

جایزه جهانی فلسطین به سوریه و لبنان سفر کرد

محسن پرویز دبیر جایزه جهانی فلسطین درباره سفر به لبنان و سوریه برای افتتاح دفاتر اجرایی در کشورهای مختلف اظهار داشت: به منظور حمایت از آثاری که در نقاط مختلف دنیا در حمایت از مقاومت و در انعکاس علمی و هنری آنچه که در جریان مقاومت علیه استکبار در نقاط مختلف دنیا رخ می‌دهد با نگاه مرکزی به فلسطین طراحی شد و در شورای سیاست‌گذاری جایزه ناشران و شعرایی از کشورهای مختلف از جمله پاکستان، تونس، یمن، عراق، اندونزی، سوریه، لبنان و ایران و فلسطین و چند کشور دیگر نمایندگانی دارند. وی افزود: بنابراین شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین متشکل از نویسندگان و شاعران از کشورهای مختلف است. این مسئول در ادامه بیان کرد: قرار شد برای بهتر برگزار شدن جایزه جهانی فلسطین، دفاتر اجرایی جایزه در کشورهای مختلف راه‌اندازی شود و آثار در دفاتر اجرایی جمع آوری و داوری اولیه شوند تا در ادامه مسیر برای داوری نهایی آثار به دفتر مرکزی ارسال شود. وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی دفاتر اجرایی به سوریه و لبنان طی هفته گذشته سفرهای انجام شد، گفت: در لبنان مسئولیت این کار بر عهده دکتر «طراد حماده» گذاشته شد. او از چهره‌های فعال و شناخته شده فرهنگ و ادب در لبنان و حامی مقاومت است و آثاری در این حوزه دارد. پرویز در بخش پایانی سخنانش به برنامه‌های جنبی اشاره کرد و آن را مهم دانست. او با بیان اینکه مقصد بعدی راه‌اندازی دفاتر اجرایی در کشور ایران خواهد بود و بعد در سایر کشورها این کار انجام خواهد شد، افزود: طبیعتاً برنامه جنبی جایزه مهم است و اهمیت دارد. اگر این گفت‌وگوها و نشست بین نویسندگان و شعرای طرفدار مقاومت تقویت و تسهیل شود به تقویت حوزه مقاومت کمک می‌کند.

 

کمیسیون امنیت ملی مهر تحریم صدا و سیما را شکست

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس اعلام کرد رسانه‌ملی بعد از «گاندو» به فکر گام‌های بعدی باشد، دولت هم نمی‌تواند بودجه صداوسیما را تخصیص ندهد. نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: صداوسیما  وظیفه ملی دارد درباره برخی از موضوعات به مردم اطلاع‌رسانی کند و آگاهی‌های عمومی را افزایش دهد. این آگاهی و حرکت روشنگرانه، ممکن است در جهت تأیید مجلس نباشد آیا باید بودجه صداوسیما را کاهش دهد؟  یا در جهت تمجید از دولت نباشد دولت باید جلوی اعتبارات را بگیرد. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و از دولت انتظار نداریم با رسانه‌ملی چنین رفتاری کند. رسانه‌ای که در برابر تهاجم چند صد رسانه بیگانه با این امکانات ضعیف به صورت شبانه‌روز فعالیت می‌کند، آیا سزاوار است که جلوی بودجه‌اش گرفته شود؟وی گفت: 155 نماینده مجلس نامه تقدیر از «گاندو» را امضا کردند. ما این کار را گام اول می‌دانیم چون به شدت نیازمند آثار هنری فاخر درباره پروژه نفوذ هستیم.

 

«خاطرات سفیر» مرز پنجاه و هشت را رد کرد

کتاب «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری برای پنجاه و هشتمین‌بار تجدید چاپ و روانه بازار نشر کشور شد. «خاطرات سفیر» به روایت نیلوفر شادمهری با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند. این اثر خاطرات دختر مسلمانی است که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه  تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناس‌ترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس». شادمهری در این کتاب، حدود 30 خاطره نوشته و توضیح داده که این مجموعه در واقع بخش اندکی از تمام خاطرات ایشان است و ابراز امیدواری کرده بتوانند فصل‌های بعدی این کتاب را نیز بنویسد. بارزترین موضوع این کتاب حجاب است و اینکه نیلوفر شادمهری چگونه باید با مردان مواجه شود و این موضوع به تناوب تا آخر کتاب همراه با تجربیات مختلف نویسنده، خواننده را با خود همراه می‌کند. آن‌چنان‌که موضوع کناری حجاب یعنی دست دادن با مردان تذکر داده می‌شود و صد البته به نوع پوشش دانشجویان فرانسوی یا غیر فرانسوی و نیز مردم فرانسه نقد وارد می‌کند که خب بی‌راه هم نمی‌رود و پذیرفتنی است. رهبر انقلاب چندی پیش در جریان یکی از دیدارها گفتند: «کتاب خاطرات سفیر را توصیه کنید که خانم‌هایتان بخوانند.»

 

موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی گران شدند

هیئت وزیران در جلسه ۲۳ تیر ماه با افزایش نرخ ورودی موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی موافقت کرد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در جلسه ۲۳ تیر ماه با توجه به بالا رفتن هزینه نگهداری، مرمت و تجهیز موزه‌ها و بنا‌های تاریخی در سال‌های اخیر با افزایش مبلغ ورودی موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی موافقت کرد. بر همین اساس، ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ موزه‌ها و آثار تاریخی (غیر منقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدید کنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال رسید. همچنین؛ ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی - فرهنگی (غیر منقول) برای بازدید کنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال و برای بازدید کنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰ هزار ریال افزایش می‌یابد.

 

مونسان برای بناهای تاریخی حصار کشید

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به‌طور سرزده در میدان حسن آباد حضور یافت و در جریان آخرین وضعیت بخش‌های آسیب‌دیده این میدان تاریخی قرار گرفت. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این بازدید بر تسریع مرمت ساختمان تاریخی میدان حسن‌آباد تأکید کرد و خواستار مقاوم‌سازی بناهای تاریخی تهران و جلوگیری از تکرار این حوادث شد. مونسان در این بازدید با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری در خصوص مرمت میدان حسن‌آباد گفت: «خوشبختانه در این خصوص کارگروهی نیز تشکیل شده و امیدواریم کارها هرچه سریع‌تر انجام شود.»رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین از کاربری نامناسب برخی از بناهای تاریخی و بناهای مجاور آن‌ها گلایه کرد و خواستار ایمن‌سازی این بناها و استفاده نشدن از آن‌ها به‌عنوان انبار کالا شد. مونسان از بناهای تاریخی تهران به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمندی یاد کرد که می‌توان از آن‌ها در رونق گردشگری تهران و جذب توریست استفاده کرد. شهردار منطقه ۱۱ تهران نیز در این بازدید با اشاره به این‌که شهرداری تمام تلاش خود را برای مرمت این بنا و همکاری با میراث‌فرهنگی به‌کار خواهد بست افزود: «بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، شش ماه دیگر وضعیت این میدان به حالت قبلی بازخواهد گشت و شش ماه بعد که از اینجا بازدید کنید، شاهد وضعیت بسیار مطلوب این میدان و این بنای تاریخی خواهید بود.» چهارشنبه‌شب هفته گذشته ۲۶ تیرماه ۹۸، بر اثر آتش‌سوزی که در انبار محل نگهداری کالا در میدان حسن‌آباد روی داد، بخش‌هایی از بنای تاریخی میدان حسن‌آباد آسیب دید.

 

عراق طاق کسری را به ایران سپرد

مسئولان عراقی، بازسازی و مرمت طاق کسری را که اواخر پارسال بخش هایی از آن تخریب شد ، به ایرانی ها سپردند. به دنبال ریزش بخشی از آجرهای اثر باستانی طاق کسری، اسفند ماه گذشته سازمان میراث فرهنگی کشور برای همکاری با عراق در زمینه بازسازی  و مرمت آثار تاریخی و باستانی این کشور از جمله اثر مهم متعلق به دوران ساسانی اعلام آمادگی کرد.

 

«درسنامه غناء و موسیقی» رهبر انقلاب به چاپ رسید

به نقل از روابط عمومی انتشارات انقلاب اسلامی، درسنامه «غناء و موسیقی» حاوی متن ۷۶ جلسه درس خارج فقه مکاسب محرمه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در موضوع غناء، موسیقی و رقص است. این اثر موضوع غناء و موسیقی حرام را تبیین می‌کند و زوایای آن را می‌کاود و با تطبیق دقیق مفهوم غناء و موسیقی حرام بر مصادیق آن، تکلیف متدینان و مراکز مسئول در این زمینه را روشن می‌کند. آیت الله شب‌زنده‌دار؛ از فقهای شورای نگهبان، آیت‌الله اراکی؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی؛ دبیر همایش کتاب سال حوزه سخنرانان این مراسم هستند. آئین معرفی این کتاب سه‌شنبه اول مردادماه از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ در مرکز خصصی فقهی، ولی امر (عج) واقع در شهر مقدس قم، خیابان شهید عطاران، خیابان شهید مفتح، کوچه ۱۱، پلاک ۵ برگزار می‌شود.

 

گروه دین خالی ترین سبد وزارت ارشاد را به خود اختصاص داد

به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت انتخاب و خرید کتاب در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌ها، گزارشی از روند فعالیت خود در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است. براساس این گزارش، در سال ۱۳۹۷ از بین کتاب‌های ارائه شده به این هیئت تعداد ۷ هزار و ۹۵۷ عنوان کتاب در یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۴۵ نسخه با مبلغ کل پشت جلد ۲۷۲ میلیارد و ۳۲۲ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۵۰۰ ریال برای خرید تصویب شده است. از بین این تعداد کتاب ۱۵۰۱ عنوان کتاب با موضوع دین، ۲۶۰۵ عنوان کتاب در موضوع علوم اجتماعی، انسانی و دانش عمومی، ۱۶۳۶ عنوان با موضوع کودک و نوجوان و ۲۲۱۵ عنوان کتاب با موضوع هنر و ادبیات بوده‌اند. آمار درصدی کتاب‌های خریداری شده در سال ۱۳۹۷ به تفکیک گروه نیز از این قرار است: ۱۸ درصد در گروه دین (مسائل فقهی، تاریخ اسلام و دین، معرفت‌شناسی دینی، تفسیر، اهل‌بیت، اخلاق)، ۲۴ درصد در گروه هنر و ادبیات (داستان، شعر، سینما، نمایش، هنر‌های تجسمی، رسانه، زبان‌شناسی و پژوهش‌های مربوط)، ۲۵ درصد در گروه کودک و نوجوان، و ۳۳ درصد در گروه علوم اجتماعی، انسانی و دانش عمومی (تاریخ، سیاست، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق، فلسفه، جغرافیا، اقتصاد، مدیریت، دانش‌نامه‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، دایره‌المعارف‌های عمومی، ورزش، میراث‌های فرهنگی، ایران‌شناسی، و...) است. بر اساس اعلام هیئت انتخاب و خرید کتاب تفکیک‌های موضوعی فوق برای تخصصی‌تر شدن روند بررسی و اعمال دقت بیشتر در فرایند انتخاب کتاب درنظر گرفته شده‌اند و بسیاری از عناوین، با یکدیگر هم‌پوشانی موضوعی دارند و واجد مرز‌های مشترک هستند.

 

بچه‌های مسجد بیشترین فعالیت ها را ثبت کردند

به نقل از کانون فرهنگی و هنری مساجد، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی بیان کرد: به منظور اهمیت و لزوم برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت برای گروه‌های سنی مختلف، ستادهای استانی ما در زمینه غنی سازی اوقات فراغت از ابتدای تیرماه تشکیل شده و امیدوارم خروجی آن به رشد و بالندگی نسل جوان و نوجوان منتج شود. وی اخلاق، معنویت و نشاط را شعار اوقات فراغت کانون‌های مساجد عنوان کرد و افزود: این کانون‌ها امسال در شش محور قرآن و عترت، آموزش و توانمند سازی، فعالیت‌های هنری، شبکه سازی و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی و فعالیت‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت قریب به ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری در بحث اوقات فراغت، تصریح کرد: از ابتدای تیرماه تا کنون این کانون‌ها فرصت داشته‌اند تا فعالیت‌های خود را حول شش محور اصلی برنامه‌ریزی کنند و در سامانه بچه‌های مسجد به آدرس bachehayemasjed.ir به ثبت برسانند. رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره اینکه تاکنون بیش از ۴۶ هزار فعالیت در سامانه بچه‌های مسجد توسط خود اعضای کانون به ثبت رسیده است، اضافه کرد: بیشترین فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی ثبت شده است و بیشترین ثبت را به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و اصفهان داشته‌ایم. وی با اشاره به ثبت بیشترین نام نویسی در گروه سنی ۱۴-۷ سال، عنوان کرد: علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به کانون‌های مساجد و یا از طریق سامانه بچه‌های مسجد در یکی از گروه‌های سنی زیر ۷ سال، ۱۴- ۷ سال، ۲۱-۱۴ سال، ۴۰-۲۱ سال و یا بالای ۴۰ سال ثبت نام کنند و از خدمات ارائه شده بهره برد.

 

«صهبای حج» آماده رونمایی شد

به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء نرم افزار تلفن همراه «صهبای حج» آماده و در اختیار کاربران و علاقمندان قرار گرفت. این نرم افزار که قابلیت نصب بر روی سیستم عامل های اندروید و IOS  انواع گوشی های همراه هوشمند و تبلت را دارد شامل بخش های مختلفی از جمله استفتائات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، کتاب صهبای حج تالیف معظم له، گزیده مناسک حج شامل احکام و مناسک حج، توضیح المسائل معظم له، پرسمان حج و همچنین مجموعه پیام های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به حجاج بیت الله الحرام در سالهای مختلف می باشد. رابط کاربری مناسب و آسان، سهولت استفاده و نیز قابلیت جستجو از دیگر ویژگی های این اپلیکیشن می باشد. این نرم افزار می تواند کمک قابل شایانی به حجاج بیت الله الحرام به ویژه مقلدين حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این سفر معنوی باشد. لازم به ذکر است: به زودی نسخه ios و اندروید این اپلیکیشن از طریق اپ استورهای مختلف داخلی و خارجی نیز قابل دریافت خواهد بود.

 

بهاییت در کمین کودکان مهاجر نشست

تبلیغ، رکن اصلی بهاییت است و «کودکان» و «اقشار کم‌درآمد» دو سیبل تبلیغی این تشکیلات هستند. بهترین زمان برای آماده‌سازی فرد و پذیرش باورها، سنین کودکی است و افراد کم‌درآمد به واسطه نیاز به حمایت مالی، آسیب‌پذیر بوده و مورد تطمیع و همسوسازی با فرقه‌هایی مثل بهاییت قرار می‌گیرند. چندی پیش مشخص شد عناصر بهایی با توجه به وجود این دو فاکتور در برخی کودکان افغانستانی، اقدام به جذب این قشر به تشکیلات بهایی می‌کردند. این توصیه مرکز اصلی تشکیلات است که بهاییان ایران، برنامه‌های تبلیغی خود را برای جذب و تبلیغ افغان‌های ضعیف و مستعد، سرمایه‌گذاری کنند. مثلاً گروهی از زنان بهایی، با شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت افغان در ایران، فرزندان این قشر را به پارک، استخر، باغ گل‌ها، سرزمین بازی‌ها و... برده و به بهانه کارهای بشردوستانه، آنان را به بهاییت جذب می‌کردند. یکی از مهره‌های فعال این حوزه، ضمن سرمایه‌گذاری روی افغان‌ها، در منزل خود کلاس‌هایی را برای تربیت کودکان و ایجاد هویت بهایی در آنان برگزار می‌کرد. در این کلاس‌ها ضمن پذیرایی از کودکان، با پوشش برنامه‌های آموزشی و دادن اسباب‌بازی، کتاب و... کودکان را به بهاییت ترغیب می‌کردند. در منزل یکی از عناصر بهایی، مدارک کاملی از دو خانواده افغان که جذب بهاییت شده بودند، کشف شده است. این خانواده‌ها توسط تشکیلات بهایی برای پناهندگی به اروپا و امریکا اعزام شده بودند که البته با این مبلّغ فرصت‌طلب بهایی برخورد شد. هرچند به نظر می‌رسد با برخی از این مبلغین برخورد شده ‌است، اما در یک سال اخیر این چندمین بهایی‌ای است که اقدام به جذب افغان‌ها به سمت فرقه بهایی و سوءاستفاده از وضعیت آنان کرده ‌است. یادآور می‌شود بهاییت درصدد است به وسیله افزایش جمعیت قشری، کم‌کم بر شمار خود افزوده و راه را برای پیاده‌سازی تفکرات تشکیلاتی خود هموار سازد.

 

پاکستان برای اصلاح مدارس دینی دست به قیچی شد

«شفقت محمود» وزیر آموزش و پرورش پاکستان گفت: اسلام آباد با برنامه اصلاح آموزشی در مدارس دینی موافقت کرده است تا به مدارس عادی نزدیک تر شود و از روش های افراطی رهایی یابد. این طرح جدیدترین تلاش های برای درمان نگرانی طولانی مدتی است که نزدیک به 30 هزار مدرسه دینی در پاکستان ایجاد کردند؛ این مدارس عرصه ای برای پرورش افکار افراط گرایانه از طریق تدریس برنامه های درسی خشک و سخت براساس مطالب دینی است که دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی نمی توانستند وارد بازار کار شوند. به موجب این طرح، آموزش پرورش با هیئت متعلق به این مدارس دینی معروف به «وفاق مدارس» توافق کرده است. این مدارس را ثبت کردند و کمک های برای ترویج برنامه های درسی مانند زبان انگلیسی، علوم و ریاضیات دریافت می کنند. این مدارس مسئول مطالب درسی دینی خواهند بود، اما باید متعهد باشند که افکار افراط گرایانه را از برنامه های درسی حذف کنند. این وزیر پاکستانی گفت: هرگز گفتمان انزجارطبانه ضد هیچ دین یا طایفه ای تدریس نشود. وی گفت: تغییرات به تدریج انجام خواهد گرفت. گروه اول از مدارس دینی سال آینده، آزمایشی خواهند بود. «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با فشارهای بین المللی شدیدی برای مقابله با گروههای تندرو که در پاکستان پایگاه دارند، مواجه است. به همین دلیل برنامه امسال را برای اصلاح مدارس دینی اعلام کرد.

 

درخت نزاع امسال رشد کرد

در بهار امسال ۱۵۳ هزار و ۸۸۵ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مراجعین نزاع ۱۴۷ هزار و ۶۷۵ نفر بود، ۴.۲ درصد افزایش یافته است. از کل مراجعین نزاع در سه ماهه امسال ۱۰۴ هزار و ۲۸۸ نفر مرد و ۴۹ هزار و ۵۹۷ نفر زن بودند. همچنین در این مدت استان های تهران با ۲۵ هزار و ۷۴۹، خراسان رضوی با ۱۲ هزار و ۹۷۳، اصفهان با ۱۱ هزار و ۳۶۲ نفر بیشترین و استان های ایلام با ۷۴۹، خراسان جنوبی با ۹۹۸ و بوشهر با یکهزار و ۱۴۸ نفر کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته اند. بر اساس این گزارش در خرداد ماه امسال نیز آمار مراجعین نزاع ۵۴ هزار و ۸۳۴ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته و در مقایسه با دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. در بسیاری موارد مشاهده می شود که افراد آسیب دیده در نزاع و یا تصادفات جرحی با همان ظاهر خون آلوده و پیش از مراجعه به مراکز درمانی، برای تعیین خسارت به پزشکی قانونی مراجعه و تصور می کنند با چنین وضعیت ظاهری خسارات بیشتری به آنان تعلق می گیرد. حال آنکه مراجعه به پزشکی قانونی پیش از دریافت خدمات اولیه درمانی هیچ تأثیری در تعیین خسارت ندارد و آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی قرار می گیرد نوع جراحت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha