پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد معصومی

پژوهشگر دینی و اجتماعی گفت : ریشه‌کنی مشکل بدحجابی نیازمند چاره‌اندیشی همه دستگاه‌های متولی امور فرهنگی است.

سیدمحمد معصومی،عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان درباره فرهنگ‌سازی حجاب اظهار کرد: بدحجابی معلول شرایط اتفاقاتی است که حل آن نیازمند شناسایی دقیق عوامل رخ دادن این اتفاق ضد فرهنگی و حل ریشه‌های آن است.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از مسئولین اعتقادی به برخورد با بدحجابی ندارند، ادامه داد: برخورد قانونی با بدحجابی لازم است، اما موضوع مهم این است که دستگاه‌های فرهنگی برای ریشه‌کنی بدحجابی برنامه‌ریزی کنند.

معصومی با تأکید بر اینکه ریشه‌کنی مشکل بدحجابی نیازمند چاره‌اندیشی همه دستگاه‌های متولی امور فرهنگی است، گفت:بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 24دستگاه دولتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره تبلیغات اسلامی و وزارت کشور متولی امور فرهنگی از جمله حجاب هستند.

وی اضافه کرد: همکاری مستمر و پایدار این دستگاه‌ها می‌تواند، کشور را برای برون از این وضعیت یاری کند لذا برخورد سلبی با بدحجابان باید آخرین مرحله مقابله با این پدیده باشد که امیدواریم با تلاش بیشتر متولیان فرهنگی، قبل از رسیدن به این مرحله امور مربوط به حجاب را در کشور سامان‌دهی کنند.

حجاب زیرمجموعه عفاف است

این پژوهشگر دینی  در ادامه سخنان خود درباره تعریف حجاب اذعان کرد: حجاب به معنی مانع و حائلی است که میان دو چیز جدایی ایجاد کند و در اصطلاح معنای خاصی پیدا کرده که همان پوشش ویژه زنان است بنابراین به کار بردن واژه حجاب درباره پوشش زن اصطلاح جدیدی است.

وی بیان کرد: فقها در قدیم واژه «ستر» را برای پوشش به کار می‌بردند اما به هر حال امروزه حجاب به معنای پوشش شرعی زنان به کار می‌رود و حجاب شرعی که مستند به متون فقهی مسلمانان است، زن مسلمان را ملزم می‌کند که در رفتارهای فردی و اجتماعی پوشش داشته باشد.

معصومی عنوان کرد: باید توجه کرد که نسبت حجاب و عفاف عفت به معنای پاکدامنی و رعایت حد اعتدال است که موجب حفظ و احیای فضائل اخلاقی می‌شود با توجه به تعاریف عفاف و حجاب، رابطه میان این دو عام و خاص مطلق است.

وی  افزود: حجاب زیرمجموعه عفاف و از مصادیق آن برای زنان است لذا حجاب شرط لازم برای رسیدن به عفاف است اما شرط کافی نیست چراکه عفاف شامل پوشش در گفتار و رفتار فرد است که بر همین اساس با وجود پوشش ظاهر باید غرایز خود را مهار کند و در تعاملات اجتماعی و گفتار و رفتار عفاف را در پیش گیرد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: درحقیقت عفاف روح پوشش و فلسفه آن است که موجب خودنگه‌داری و بازداشتن نفس از محرمات و خواهش‌های نفسانی می‌شود

حجاب هویت زن مسلمان است

وی با بیان اینکه مسئله حجاب در فرهنگ اسلامی با هویت زن مسلمان و جامعه اسلامی رابطه دارد، گفت: به گونه‌ای که ماهیت جامعه اسلامی و زن مسلمان بدون رعایت حجاب معنایی ندارد.

معصومی تأکید کرد: بنابراین مسلمانان باید در باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی و حفظ هویت اسلامی خود بکوشند. حجاب که از مؤلفه‌های محوری فرهنگ و تمدن به شمار می‌آید، در دنیای امروز نماد اسلام است.

 این پژوهشگر دینی  تصریح کرد: به همین دلیل است که برخی از کشورهای غربی و دشمنان اسلام از حضور زنان مسلمان باحجاب هراس دارند و در رویارویی با هویت اسلامی آنها قوانین سخت‌گیرانه و محدودکننده وضع کرده‌اند.

وی اضافه کرد: مشاهده می‌کنیم که وقتی زنان غیرمسلمان، دین اسلام را انتخاب می‌کنند برای نشان داد هویت اسلامی خود حجاب را رعایت می‌کنند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اسلام دین احترام و ارزش برای تمام انسان‌ها است، تشریح کرد: مبارزه با بی عدالتی و نابرابری، و تحقیر و اهانت، از اصول این دین است و زنان و مردان در این دین از حقوق مساوی برخوردارند و البته دارای احکام و تکالیف متناسب با جنسیتشان هستد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در عصر تولد افکار و اندیشه‌های نوین و ظهور جریان فمینیسمی، حامیان بدون قید و شرط تساوی و تشابه مردان و زنان، تمام احکام و تکالیف زنان را از منظر حقوقی بیان می‌کنند، حجاب و پوشش زنان را طعمه این بازی قرار داده و به بهانه حق بودن حجاب و قاعده مسلم اختیار در استفاده از حق، بازار عرضه کردن و فروختن حرمت و شخصیت زنان، گسیختن پیوند خانوادگی و در نهایت، فروپاشی جامعه را با گرو گذاشتن حیا و عفت و نجابت، گرم نگاه داشته‌اند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha