شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مساجد

حوزه/ مدیر فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود از اجرای طرح «مهر بی‌کران» در مساجد کشور از دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: این طرح در مساجد و هیئات و با تمرکز بر قرائت و شرح زیارت «آل یاسین» در عصرهای جمعه اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از بنیاد مهدی موعود(عج)، حجت الاسلام  مهدی محمدزاده، مدیر فرهنگی این بنیاد برنامه های آن را تشریح کرده است:

طرح ملی مهدوی «بلاغ» با چه اهداف و رویکردی در حال اجرا است

بنیاد فرهنگی هنری حضرت مهدی موعود(عج) با توجه به تفاهم نامه ای که با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد منعقد کرده، طرحی ملی را برای غنی سازی فراغت تابستانی در موضوعات مهدوی و با تمرکز بر مخاطب جوان پیش بینی کرده است.

بر اساس این تفاهم نامه، طرح «بلاغ» به بیش از 300 مسجد و مراکز استانی بنیاد در استان ها ابلاغ شد تا از این طریق نزدیک به 300 مبلغ (طلبه) در استان های کشور حضور یافته و بر اساس سه متن پیش بینی شده، حلقه های مهدوی را در مساجد برگزار کنند.

بدین ترتیب در هر استان 10 مبلغ مهدوی در مساجد شاخص که توسط ستاد هماهنگی کانون های مساجد و نیز بنیادهای مهدی موعود(عج) هر استان انتخاب می شوند، حضور یافته و طی 45 روز حلقه های مهدوی را ایجاد و فعال می کنند.

حجت‌الاسلام محمدزاده با بیان‌اینکه طرح «بلاغ» ظرفیت مساجد برای حراست از باور مهدویت در نسل جوان را بالفعل کرده است، گفت: طرح «مهر بی‌کران» با محوریت قرائت و شرح زیارت آل‌یاسین از دهه امامت و ولایت در مساجد کشور اجرا می‌شود.

تمرکز کاری این حلقه ها بر چیست و به چه مسائلی در آنها پرداخته می شود

در این 45 روز سه محور آموزشی، فرهنگی هنری و خلاقیت و ورزشی دنبال می شود، در بخش آموزشی نزدیک به 20 جلسه در هر استان برگزار و مباحث امام شناسی، اعتقادات، احکام و ... در آنها مطرح می شود.

در بخش خلاقیت و ورزشی نیز هر استان با هماهنگی کانون های مساجد در رشته های مختلف ورزشی میزبان نوجوانان و جوانان می شود.

همچنین در محور فرهنگی هنری تشکیل گروه های سرود، تواشیح و همخوانی، نقاشی و سایر فعالیت های این عرصه به تناسب ظرفیت استان ها انجام می شود.

مهم آنکه در اجرای طرح «بلاغ» از قرآن غافل نشده ایم و لذا در حلقه های مهدوی، تفسیر سوره مبارکه لقمان استاد قرائتی هم طرح و بحث می شود.

چرا برای اجرای این طرح مهدوی، مسجد را به عنوان بستر انتخاب کردید

باید توجه داشت هر اتفاق مبارک فرهنگی از دل مسجد شکل گرفته و ترویج می شود؛ مرحوم امام خمینی(ره) فرمودند: مساجد سنگر هستند این یعنی مساجد دژ مستحکم اعتقادات و مرزهای وطن هستند همانطور که در دوران دفاع مقدس، رزمندگان برای حفاظت از مرزهای وطن از مساجد اعزام می شدند حراست از مرزهای اعتقادی هم از دل مساجد انجام می شود.

از این رو، اجرای طرح بلاغ را از مسجد کلید زدیم با این باور که مساجد این قابلیت را دارند که با جذب جوانان و نوجوانان و اجرای برنامه های فرهنگی اعتقادی برای این قشر خاص، از نظام فکری اعتقادی آنان حراست کنند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد در تبلیغ و ترویج مهدویت در فضای مستعد مسجد، چه نقشی ایفا می کنند و چقدر اثرگذار هستند

کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکنون توانسته اند نقش مهمی در پویایی مساجد و زنده ماندن نقش مساجد ایفا کنند این کانون ها از رویش های انقلاب محسوب می شوند. حضور در عرصه های مختلف فرهنگی هنری در مساجد به عنوان خلاء احساس می شد که این کانون ها تاکنون توانسته اند این خلاء را به بهترین شکل پر کند.

مساجد فعال در کشور مجهز به کانون های فعال هستند و این کانون ها باعث شده اند که مردم محلات به این باور برسند که مسجد در کنار فضاسازی عبادی، قابلیت زمینه سازی برای ارتباط مومنانه مردم با خانه های خدا را دارد.

لذا طی تفاهم با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مقرر شد که ظرفیت کانون ها چه از نظر ساختاری چه جذب مردمی، در اختیار بنیاد مهدی موعود(عج) قرار بگیرد تا با همکاری دفاتر استانی بتوانیم در عرصه های مهدویت به عنوان یکی از مهمترین عرصه های کشور که در بیانیه گام دوم انقلاب هم از سوی مقام معظم رهبری هم مورد تاکید قرار گرفته، اثرگذار باشیم.

آیا این طرح پس از 45 روز متوقف می شود یا در دیگر ایام سال هم ادامه می یابد

اگرچه بنیادهای استانی در انتهای این طرح، اردویی را به عنوان حسن ختام کار، برگزار می کنند اما بنا داریم در دل این طرح ارتباط عمیق فکری قلبی بین مخاطبان و مجموعه بنیاد مهدی موعود(عج) برقرار شود تا در طول سال فرصت اجرای برنامه های فرهنگی هنری بر محور مهدویت را داشته باشیم.

برای ایام دهه ولایت و امامت (فاصله بین اعیاد قربان تا غدیر) چه تدارکی در بنیاد مهدی موعود(عج) دارید

از اول ذی الحجه همزمان با سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیر و حضرت زهرا علیهماالسلام، فراخوان دومین جشنواره ملی مهدوی صراط اعلام می شود.

برگزاری دوره های آموزشی مهدویت از دیگر فعالیت های اصلی بنیاد در دهه ولایت و امامت است.

همچنین، همزمان با این ایام بنا داریم اجرای طرح «مهر بی کران» را آغاز کنیم.

طرح «مهر بی کران» با چه کیفیتی و در چه بستری اجرا می شود

این طرح در مساجد و هیئات و با تمرکز بر قرائت و شرح زیارت «آل یاسین» در عصرهای جمعه اجرا می شود.

بنا داریم این طرح به صورت پویش ملی اجرا شود لذا از نظر تعداد مساجد مجری، محدودیتی نداریم و می کوشیم حتی مساجد روستایی در اجرای آن با ما همراه شوند.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha