پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دومین دوره آموزشی مقدماتی «مهارت های رسانه ای» ویژه طلاب مدرسه علمیه دارالسلام تهران

حوزه/ استاد حوزه علمیه کردستان با اشاره به اینکه تهذیب و پژوهش مکمل کننده مسیر علمی یک طلبه است، گفت: علم بی تقوا از هیچ ارزشی در جامعه اسلامی ندارد و بالعکس آن هم صدق می کند، لذا در این زمینه بزرگان دین همواره ما را به علم و تقوا در کنار هم دعوت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام مرتضی خورشیدی، ظهر امروز در جمع طلاب سنندجی با اشاره به اینکه وظیفه روحانی و طلبه در اسلام بسیار بالاست، اظهار داشت: روحانیون به عنوان مشاوران دینی و نیاز هادیان اسلام جایگاه بسیار ویژه ای در بین امت اسلامی دارند، لذا این قشر باید بر مدار اخلاق، دین، زهد، تقوا و... حرکت کند.

استاد حوزه علمیه کردستان ادامه داد: یکی از مسایلی که از ابتدای دوران طلبگی، اساتید حوزوی بدان اصرار دارند، مسئله تهذیب در کنار درس و پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه تهذیب و پژوهش مکمل کننده مسیر علمی یک طلبه است، گفت: علم بی تقوا از هیچ ارزشی در جامعه اسلامی ندارد و بالعکس آن هم صدق می کند، لذا در این زمینه بزرگان دین همواره ما را به علم و تقوا در کنار هم دعوت می کنند.

حجت الاسلام خورشیدی رمز موفقیت علمای شیعه را جامعیت علمی در کنار تهذیب و اخلاق عنوان کرد و بیان داشت: با نگاهی به زندگی علمی و شخصی بزرگان  به خوبی متوجه می شویم که علمای ما در مباحث دینی، فرهنگی و اجتماعی نگاهی علمی همراه با پارسایی داشته اند.

این استاد حوزه علمیه کردستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با وجود اینکه دانشگاه و حوزه های علمیه شباهت های بسیاری باهم دارند، ولی باید گفت که در حوزه تکالیف طلبه بیشتر و سنگین تر است، از این روست که طی موفقیت آمیز دوران طلبگی برای هر طلبه ای افتخار بزرگ در بعد معنوی می باشد.

حجت الاسلام خورشیدی با اشاره به اینکه طلبه باید همراه با مقتضیات زمان دین را پیش ببرد، بیان داشت: یکی از ویژگی های بارز اسلام این است که دینی به روز می باشد و برای تمام ادوار زندگی ما دستورالعمل و برنامه دارد، از این رو طلاب باید بتوانند با استفاده از امکانات بسیاری که اکنون داریم، زمینه توسعه و نشر معارفی اسلامی در جامعه و حتی در سطح بین المللی را فراهم کنند.

 استاد حوزه علمیه کردستان اظهار داشت: خوشبختانه یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی رونق گرفتن حوزه های علمیه از نظر کمی و کیفی بود و در حال حاضر بسیاری از عاشقان اهل بیت علیهم السلام برای ادامه تحصیلات دینی خود به حوزه های ایران مراجعه می کنند که این نشان می دهد که در بحث حوزوی و مدارس دینی رشد قابل توجهی نسبت به دیگر کشورهای جهان داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha