جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: دین به عنوان صراط، حلال و حرام را بیان می کند و جایگاه عقل، سراج است و باید در حوزه های علمیه به این عنوان مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، برنامه هاي  ارائه شده در خصوص تحولات حوزه علميه خراسان را مسرت بخش خواندند و اظهار کردند: طلاب خراسان، باهوش و با ادب و مستعد هستند؛ باید سیر تاریخی کنند و گذشته خود را بشناسند.

ایشان در ادامه با بیان اینکه قرآن به سه اصل هدف، صراط و سراج اشاره می کند، گفتند: با توجه به آیه ۳۳سوره مبارکه التوبة که می فرماید: هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ، هیچ مکتبی نمی ماند مگر اسلام که حرف آخر را می زند. 

معظم له به حدیث «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْهِ » اشاره و خاطر نشان کردند: بنابراین، هدف باید مشخص و سخنان مان جهانی باشد زیرا وسیله آن را داریم و باید بدانیم، آنکه این هدف را آفریده، صراط را هم آفریده است.

ایشان با تاکید بر این مطلب که عقل منبع دین نیست بلکه چراغ راه است تا بد و خوب را نشان دهد، ابراز کردند: وظیفه ما ثابت کردن این دو بیان یعنی «لیظهره...» و «الاسلام یعلوا...» می باشد و عنصر اصلی، چیستی هدف، صراط و سراج است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قرآن در آیاتش به بخش های مختلف منطقه ای، جامعه و جهان اشاره می کند، گفتند: وظیفه ما نیز عمل به «لیظهره علي الدين كله» است و باید برنامه ریزی کنیم و زبان فکر و اندیشه مرتبط با این سه عرصه را بدانیم.

ایشان در ادامه به قدرت تاثیر خون شهید اشاره و یادآور شدند: این امر زمینه ای برای ایجاد پاکی برای زندگی انسان شده است که همانند یک زمین، آماده کاشت می باشد.

ایشان با بیان اینکه خراسان فرزند شیخ طوسی و خواجه طوسی است، گفتند: بهترین خدمت به نظام اسلامی این است که حوزه علمیه ستون آن باشد و افرادی مانند شیخ طوسی و خواجه نصیر الدین طوسی تربیت کند.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به اینکه وظیفه «لیظهره ...» بدون مکتب شناسی ممکن نیست، ابراز کردند: دین به عنوان صراط، حلال و حرام را بیان می کند و جایگاه عقل، سراج است و باید در حوزه های علمیه به این عنوان مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha