پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار مدیران و معاونین جهاددانشگاهی تهران با تولیت حوزه علمیه چیذر

حوزه/ مدیران و معاونان جهاد دانشگاهی تهران با تولیت مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید علی‌اصغر هاشمی‌علیا، در دیدار مدیران و معاونین جهاددانشگاهی تهران با استناد به روایتی از حضرت عیسی(ع) گفت: حواریون از حضرت عیسی پرسیدند: با چه کسانی باید مجالست و هم‌نشینی کرد که برای آن‌ها 3 شرط ضروری دانسته شده است کسانی که دیدار آن‌ها شما را به یاد خدا می‌آورد، افرادی که گفتمان آن‌ها علمی و سرشار از معارف است و کسانی که عملشان  شما را به آخرت ترغیب می‌کند.

این استاد اخلاق در ادامه افزود: از آن جمله این‌که تنها راه سعادت بشر طی مسیر کمال، از طریق ایمان و کسب معرفت است و افراد همواره به‌واسطه معرفت به مقام رفیع رسیده‌اند حتی میزان ثواب عبادت به معرفت افراد بستگی دارد.

وی ادامه داد: هر کسی به نوعی با زیارت ائمه معصومین، حج و ... عبادت می‌کند اما ارزش همه این عبادت‌ها به میزان معرفت افراد بستگی دارد از این‌رو همه آن‌ها درعبادت کردن یکسان نیستند حتی این مورد درباره انبیاء هم صدق می‌کند.

این استاد حوزه با بیان این‌که برای کمالات الهی نمی‌توان محدودیتی قائل شد، افزود: اگر انسان بتواند در ایمان خالص‌تر  باشد این به معنای رسیدن به  کمال انسانی است.

تولیت مدرسه علمیه قائم(عج) با بیان این‌که از فضایل اخلاقی انسان توکل داشتن به خداوند متعال است، در ادامه خاطرنشان کرد: مرحوم ممقانی در کتابش در توصیه به فرزندش می‌گوید فرزندم خدا تو را مقرر دارد به خیر دنیا و آخرت در همه امور بر خدا توکل داشته باش و به عنایت الهی اطمینان. هر رحمت از سرچشمه عنایت و لطف حق است(همه امور تحت قضای الهی است).

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی علیا با اشاره به دعای روز جمعه گفت: در این دعا از خدا می‌خواهیم که بلا را از ما و بستگانمان دور کن بلا بر دو نوع است یکی بلایی که مقدر نشده است و دیگری بلاهای مبرم است. دست خدا هیچ وقت برای دفع بلا بسته نیست.

وی با بیان این‌که مجاری امور در دست خداست، خاطرنشان کرد: انسان با توکل به خدا از غم‌ها رهایی می‌یابد اما متأسفانه امروز زندگی‌ها به نحوی شده است که غم مستولی شده است حال آن‌که با توکل به خداوند باریتعالی می‌توان به آرامش رسید.

 این استاد اخلاق با تأکید بر اهمیت قضای الهی در سرنوشت انسان‌ها گفت: گاهی انسان در کاری سعی می‌کند اما قضای الهی آن‌را برای فرد مقدر نمی‌کند و یا بالعکس انسان با کوچکترین تلاشی به هدفی می‌رسد چون خواست و اراده خداوند برای آن قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی‌علیا افزود: بنابراین اگر فرد سعی نکند، قضای الهی هم بر آن نباشد پس اتفاقی نمی‌افتد در حالت دوم سعی بر انجام آن شده اما قضای الهی برایش مقدر نکرده در این شرایط دوباره اتفاقی رخ نمی‌دهد در حالتی دیگر سعی و قضای الهی هر دو بر انجامش بوده که در این حالت اتفاق می‌افتد و در نهایت اگر تلاشی نباشد اما قضای الهی بر آن مقدر باشد پس نتیجه حاصل می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع قائم(عج) چیذر با بیان این‌که حصول مراد بدون تعب و سختی تنها با قضای الهی امکانپذیر است، گفت: در آیه شریفه‌ای آمده است که اکثر مردم به خداوند ایمان نمی‌آورند جز توأم با شرک خفی. این در حالی است که ایمان واقعی و خالص کمال انسان را به همراه دارد.

تولیت مدرسه علمیه قائم(عج) توجه به غیر را نوعی شرک برشمرد و افزود: در آیات و روایات بر ترک غیر سفارش بسیار شده است اعتماد به غیر خدا به مثابه اعتماد به پشه و عنکبوت است حال آن که اسباب را خداوند قرار داده است البته در مواقعی هم خداوند بدون سبب کاری را به سرانجام می‌رساند چون بنای خداوند بر قدرت‌نمایی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی‌علیا با بیان این‌که امور عالم بدون سبب واقع نمی‌شود، گفت: اما این طور نیست که خود انسان سبب آن باشد  سبب‌ساز اصلی خداوند است به‌عنوان مثال در ماجرای ذبح اسماعیل خداوند سبب که برندگی چاقو بود را گرفت.

وی با بیان این‌که خداوند خطاب به یوسف می‌فرماید اگر تسلط بر خزائن را درخواست نمی‌کردی در همان زمان ولایت مصر به او سپرده می‌شد، در ادامه تصریح کرد: هم‌چنین یوسف در دوران زندانی بودنش از غیر خدا خواسته‌ای داشت از این‌رو طول مدت زندانی او به 7 سال رسید چون توسل به غیر از خدا نوعی شرک است.

این استاد اخلاق گفت: خداوند به یوسف گفت چرا به غیر از من استغاثه کردی اگر از من استعانت می‌خواستی از زندان رهایی می‌یافتی حال آن‌که تو از بنده‌ای که در قضبه من بود درخواست داشتی. زمانی جبرئیل بر حضرت یوسف وارد شد و او پرسید چه کسی تو را از چاه نجات داد؟ او گفت مشیت الهی جبرئیل هم پاسخ داد در این زمان هم مشیت الهی نجاتت می‌دهد.

 براساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین سید «علی‌اصغر هاشمی‌علیا» در سال 1315 هجری شمسی دیده به جهان گشود و تأسیس حوزه علمیه چیذر از اقدامات مهم او در طول دوران زندگی‌اش بوده است و این حوزه طی 6 دهه گذشته محلی برای جذب و رشد طلاب و فضلای بسیاری شده است.

 وی سابقه فعالیت و مبارزه علیه نظام ستم‌شاهی را دارد و هم‌اکنون در کنار تولیت حوزه علمیه قائم(عج) چیذر تهران، دروس اخلاق و  خارج فقه را تدریس می‌کنند اما با این وجود از این شخصیت وارسته دینی و حوزوی کمتر در محافل دینی یاد می‌شود.

لازم به ذکر است در این دیدار شماری از مدیران و معاونان  جهاددانشگاهی تهران از جمله؛ «جمال رحیمیان» معاون فرهنگی، مهندس «حمید هاشمی» معاون پژوهشی و «حمیدرضا عبداللهی» مدیر حوزه ریاست و روابط‌عمومی حضور داشتند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha