جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همۀ مقامات حکومت جمهوری اسلامی است، دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیت و حساسیت از تشکیل نطفۀ فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب با تشریح بندهای بیانیه گام دوم انقلاب و در توضیح چهارمین توصیه رهبری مبنی بر عدالت و مبارزۀ با فساد اظهار کرد: رهبر معظم  انقلاب این چهارمین توصیه را خیلی مفصل در بیانیه گام دوم انقلاب بیان می‌کنند.

وی افزود:  این نشان می دهد که مطالب در بحث عدالت بیشتر است، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند« عدالت و مبارزۀ با فساد این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ یعنی اگر یک کسی مبارزۀ با فساد نکند نمی‌تواند عدالت را اجرا بکند، اگر می‌خواهد عادل باشد باید با فساد مبارزه بکند.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: رهبری همچنین بیان می کنند «فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی تودۀ چرکین کشورها و نظام‌ها و اگر در بدنۀ حکومت‌ها عارض شود، زلزلۀ ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیت آن‌هاست و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیتی فراتر از مشروعیت‌های مرسوم و مبنایی‌تر از مقبولیت اجتماعی است، بسیار جدی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌هاست.»

وی ادامه داد: این عبارت خیلی مهم است که در همۀ نظا‌م‌های دنیا مشروعیتشان به چه است؟ به رأی است، اما تنها نظام ایران است که برای مشروعیتش یک چیزی بالاتر از رأی، بالاتر از مقبولیت قائل است، مقبولیت همان رأی است، یعنی بعد از اینکه اکثریت مردم  قبول دارند که این آقا حاکم باشد، یک چیزی بالاترش را می‌خواهیم و آن این است که روی عدالت باید به جلو برود.

عضو خبرگانر هبری با اشاره به سخن رهبری مبنی براینکه «وسوسۀ مال و مقام و ریاست حتی در علوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) کسانی را لغزاند.» گفت: پس خطر بروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقۀ زهد انقلابی و ساده‌زیستی می‌دادند هرگز بعید نبوده و نیست و این ایجاب می‌کند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه‌گانه حضوری دائم داشته باشند و به معنای واقعی با فساد مبارزه کنند که منظور از دستگاه کارآمد همان ستاد احیا است.

وی ادامه داد: البته نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و به‌خصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود، بسی کمتر است و بحمدالله مأموران این نظام غالباً سلامت خود را نگاه داشته‌اند؛ ولی حتی آنچه هست غیر قابل قبول است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همۀ مقامات حکومت جمهوری اسلامی است، همه باید از شیطان حرص بر حذر باشند و از لقمۀ حرام بگریزند و از خداوند در این باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیت و حساسیت از تشکیل نطفۀ فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند.

وی ابراز کرد: این مبارزه نیازمند انسان‌هایی با ایمان و جهادگر و منیع الطبع، با دستانی پاک و دل‌هایی نورانی است، این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد.

امام جمعه موقت اصفهان اذعان کرد: عدالت در صدر هدف‌های اولیۀ همۀ بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است، این کلمه‌ای مقدس در همۀ زمان‌ها و سرزمین‌هاست و به صورت کامل جز در حکومت حضرت ولی‌عصر(ارواحنافداه) میسر نخواهد شد؛ ولی به صورت نسبی همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای به عهدۀ همه به‌ویژه حاکمان و قدرتمندان است.

وی افزود:  یعنی اگر ما نمی‌توانیم عدالت کامل را در جهان پیاده بکنیم، اما در محدودۀ خود، در محله‌، در مدرسه‌، در خانه‌، در خیابان، در شهرخود، هر جا در هر حدی هر کسی ، باید استفاده کند و عدالت را اجرا بکند.

 آیت الله مهدوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است که قبلاً به آن اشاره‌ای کوتاه رفت و البته در توضیح و تشریح آن باید کارهای بیشتری صورت گیرد و توطئۀ واژگون نمایی و لااقل سکوت و پنهان‌سازی که اکنون برنامۀ جدی دشمنان انقلاب است خنثی گردد.

وی خطاب به جوانان گفت: آنچه تاکنون شده با آنچه باید انجام شده باشد و بشود دارای فاصله‌ای ژرف است، در جمهوری اسلامی دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به‌شدت بیمناک باشد.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، اما تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان‌دادن به‌ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد به‌شدت ممنوع است.

وی بیان کرد: همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت به هیچ وجه مورد قبول نیست، این سخنان در قالب سیاست‌ها و قوانین بارها تکرار شده است، ولی برای اجرای شایستۀ آن چشم امید به شما جوان‌هاست و اگر زمام ادارۀ بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان که بحمدلله کم نیستند سپرده شود این امید برآورده خواهد شد، ان شاء الله.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha