سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست خبری آیت الله شاهچراغی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: نماز جمعه از ارکان انقلاب و نظام اسلامی است که درباره اهمیت آن باید گفت امام خمینی (ره) درباره آن فرمودند «اگر انقلاب اسلامی هیچ فایده‌ای نداشت، همین که نماز جمعه باشد، کافی بود».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، آیت الله سید محمد شاهچراغی، پیش از ظهر امروز، در نشست خبری به مناسبت پنجم مردادماه به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان سمنان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برکات زیادی دارد که شمارش آنها دشوار است، اظهار داشت: یکی از برکات انقلاب اسلامی نهاد نماز جمعه محسوب می‌شود، قبل از انقلاب در برخی شهرها نماز جمعه وجود داشت اما نماز جماعت بود که به نام نماز جمعه آن را می‌خواندند که تأثیرگذاری امروز را نداشت اما پس از پیروزی انقلاب نهاد نماز جمعه شکل گرفت و پنجم مرداد ماه به امامت آیت الله طالقانی نخستین نماز جمعه پرشور مردمی در ایران برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه امروز بیش از ۹۰۰ امام جمعه در سراسر کشور اقامه نماز می‌کنند، تصریح کرد: ویژگی مهم نماز جمعه در عصر حاضر، جمعیت پرشور مردم در صفوف به هم فشرده این فریضه سیاسی و عبادی است، از سوی دیگر جمعه بهترین روز است و در حدیثی درباره این روز آمده است «خداوند همه را در روز جمعه جمع و از همه خلق ولایت رسول اکرم (ص) و علی (ع) اخذ کرد» لذا این حدیث نشان دهنده این است که روز جمعه روز امامت و ولایت است.

وی درباره اهمیت عبادی نماز جمعه، افزود: نماز جمعه دارای اهمیت زیاد است چرا که روزش سید ایام و اعمالش یعنی نماز، بهترین کارها است که درباره آن آمده است اگر نماز مؤمن قبول شود همه اعمالش قبول می‌شود و اگر رد شود همه اعمالش رد می‌شود.

آیت الله شاهچراغی با اشاره به اهمیت اجتماعی و سیاسی نماز جمعه خاطرنشان کرد: نماز جمعه از ارکان انقلاب و نظام اسلامی است که درباره اهمیت آن باید گفت امام خمینی (ره) درباره آن می‌فرمایند «اگر انقلاب اسلامی هیچ فایده‌ای نداشت، همین که نماز جمعه باشد، کافی بود» و این نشان دهنده اهمیت این فریضه سیاسی و عبادی است.

وی افزود: اولین وظیفه مردم نسبت به نماز جمعه این است که موانع حضور شامل مهمانی دادن، مهمانی رفتن، سفر کردن و … را کنار بگذارند تا انسان برای حضور آماده باشد، وظیفه دوم مردم سکوت هنگام خطبه‌ها است و حتی فرد نمی‌تواند نماز مستحب بخواند اگر نمازگزاران این دو رسالت را عمل کنند، نماز جمعه برکاتش بیشتر می‌شود، لذا نباید اینگونه باشد که فرد در مصلی حضور داشته باشد و به خطبه‌ها توجه نکند و از سوی دیگر خطیب هم وظایفی دارد نخست باید کوتاه اما پر محتوا سخن بگوید.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: وظیفه نخست امامان جمعه دعوت مردم به تقوای الهی است و از سوی دیگر خودش باید متقی باشد تا در روز قیامت از او نپرسند چه کرده‌اید در برابر حرفی که می‌زدید؟ که البته ۱۹ امام جمعه استان سمنان به حمد الله شرایط خوبی دارند.

وی با بیان اینکه امامان جمعه استان سمنان می‌توانند بیشتر مطالعه کرده و دقت بیشتری کنند، گفت: وظیفه امامت جمعه را باید درست ادا کرد.

آیت الله شاهچراغی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های مؤمن بودن، حضور در نماز جمعه است، تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید وقتی مؤذن شروع به اذان کرد با شتاب به سمت نماز جمعه بیایید و لذا این نشان دهنده برکت فراوان نماز جمعه است، خوشبختانه حضور مردم استان در نماز جمعه خوب است و اقشار جوان نیز در نماز حضور دارند.

وی با بیان اینکه روحانیان باید جلو دار بوده و مردم را به نماز جمعه دعوت کند، افزود: نمازگزاران جمعه مهمانان خدا بوه و به کلام خدا لبیک گفته‌اند لذا اگر کسی نماز جمعه نیاید برکتی نخواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha