جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری در نشست خبری همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری در اهواز

حوزه/ گردهمایی طلاب و فضلای استان بوشهر، صبح روز جمعه با سخنرانی آیت الله حسینی و با حضور اعضای مجمع نمایندگان طلاب استان بوشهر و جمعی از طلاب و فضلای این استان در مدرسه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری در گردهمایی طلاب بوشهری مقیم حوزه علمیه قم، با اشاره به قرار داشتن در آستانه ماه مبارک رمضان اظهارداشت: امیرالمومنین (ع)  می فرمایند هرکس می خواهد ببیند منزلت و جایگاه او نزد خداوند متعال چگونه است، ببیند منزلت و جایگاه خدا نزد او چگونه است. هر شخصی که بین دو امر دنیا و آخرت مخیر است، اگر امر آخرت را بر دنیا مقدم داشت، خدا او را دوست دارد. اما اگر کسی امر دنیا را انتخاب کرد، هیچ منزلتی نزد خداوند متعال ندارد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه اگر انسان می خواهد زندگی خود را اصلاح کند باید به سیره ائمه اطهار (ع) رجوع نماید گفت: طبق فرموده امام علی (ع) چنین فردی باید گذشته ها را جبران کند و به کارهای روزش رسیدگی نماید.

وی با اشاره به مسئولیت هایی که همه ما در رابطه با زندگی خود و جامعه داریم افزود: بحث جالبی که شهید مطهری در رابطه با مسئولیت ها مطرح کردند این بود که مسئولیت های ما به دو دسته تقسیم می شود. دسته  اول مسئولیت ها که خداوند متعال آن ها را تشریع کرده و تا روز قیامت هم تغییر نمی یابد. مانند نماز که همه شرایط آن بیان شده و تغییر ناپذیر است و دارای چارچوب مشخصی است. دسته دوم مسئولیت ها آنهایی اند که اصل وظیفه مشخص شده است، اما رفتار ها به زمان و شرایط و مقدورات خود مکلف واگذار شده است. مانند اصل مبارزه با دشمن که در هر زمان باید با توجه به ملزومات آن زمان به دنبال برطرف کردن نیاز های دفاعی خود بود.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: سپس مرحوم شهید مطهری می فرماید، مسائل فرهنگی از نوع دوم مسئولیت ها هستند. در ابتدای اسلام کار فرهنگی به نحوی صورت می گرفت و امروز الزامات دیگری در جامعه اسلامی وجود دارد. از معصوم (ع) نقل است که فرمودند خود و خانواده خود را حفظ کنید، اما روش ها و برنامه ها بر عهده خود ما گذاشته شده است.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با رسالت هایی که متوجه طلاب است گفت: امروزه تریبون ها و ظرفیت عظیمی برای روحانیت ایجاد شده که در هیچ زمانی سایقه نداشته است. به طور مثال در هیچ زمانی سابقه نداشته است که 900 نماز جمعه در سطح کشور برگزار شود.

امام جمعه قم در ادامه با اشاره به بزرگداشتی که روز گذشته برای مرحوم فقیه خراسانی در شهر یزد برگزار شد بیان داشت: ایشان بیش از شصت سال پیش در به تبلیغ اسلام می پرداختند و با آن همه کمالاتی که داشتند به روستایی در اطراف یزد می رود و وقتی می بیند جایی برای خواب پیدا نمی کند، به یک کاه دان می رود و شب را به صبح می رساند. نوع تبلیغ اسلامی که از ایشان به یادگار مانده است وظایف همه ما را سنگین تر از آنچه تصور می کنیم می نماید. آن مرحوم غیر از توجه پدرانه به شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) به اقلیت های مذهبی هم توجه ویژه ای داشتند و به نوع انسان خدمت می کردند. نقل است که در ایام قحطی، برای زرتشتی ها و یهودی ها هم همیشه مقداری غذا کنار می گذاشتند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان ویژگی های دیگری از مرحوم فقیه خراسانی افزود: ایشان کتابی دارند که برای خواص نگاشته شده است و حاوی نکات عمیق فلسفی و عرفانی است. باید توجه داشت چنین شخصیتی هم برای مردم عوام تبلیغ پرباری داشتند و هم برای خواص آثار مهمی برجای گذاشتند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تمرین منبر را برای طلاب جوان از ضروریات بر شمرد و فهم دقیق، خودسازی و خسته نشدن از درس خواندن را از دیگر نیازهای مبلغین اسلامی دانست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در رابطه با وظیفه روحانیت نسبت به مردم گفت: ما باید بیشتر با مردم ارتباط برقرار کنیم و انتظارات خود را کم تر نماییم و باید بدانیم نام این لباسی که بر تن داریم، لباس خدمت به اسلام است. حضور ما نیز در مجامع باید حضوری منظم باشد. مردم از هیچ فرد بی نظمی خوششان نمی آید؛ اما اگر این شخض طلبه باشد، وظیفه اش بسیار سنگین تر از افراد عادی است.

امام جمعه  قم با بر شمردن نکاتی کاربردی در رابطه با سلوک طلاب در جامعه افزود: از افراط و تفریط بپرهیزید و از موضع گیری های تند خودداری نمایید. انصاف را رعایت کنید و شرح صدر داشته باشید و با برخورد های وزین مردم را به سوی دین خدا جذب کنید.

ایشان با بیان اینکه تکلیف گرایی از مهمترین شاخصه های روحانیت است گفتند: ما باید به وظیفه خود عمل نماییم و تکلیفی که بر عهده گرفته ایم را به نحو احسن ادا کنیم. نکته مهم دیگر این است که باید توانمندی و قابلیت های علمی و اخلاقی خود را بالا ببریم تا مردم بیشترین استفاده را از وجود روحانیت ببرند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله ایمانی گفتند: آن شخصیت بزرگوار سالها در استان بوشهر مایه خیر و برکت منطقه ما بودند و امیدواریم که مجاهدت های ایشان در راه نظام و انقلاب اسلامی مورد عنایت ویژه خداوند متعال قرار بگیرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha