پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 863543
۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
شبهات جوانان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: من یک وقت به مقام معظم رهبری عرض کردم ما پنج رقم آدم داریم و صرفاً یکی از آنها در دست و اختیار ما هستند و چهار گروه دیگر فراموش شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، در مسجد امام(ره) کرمان با استفاده از تمثیلی نسبت به وضعیت شبهات در جامعه امروزی، بیان کرد: امروزه شبهات مثل ترشی برای سکنجبین شده‌اند. توجه کنید که چگونه یک شخص در تهیه سکنجبین به طور مداوم طعم و مزه آن‌را می‌چشد و در صورتی که ترشی آن زیاد شده باشد به آن شکر می‌افزاید. حالا شبهات امروز جوانان که در سایت‌ها، ماهواره‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ... با آن روبرو هستند همچون ترشی سکنجبینی شده است که لازم است با تربیت مناسب فرزندان و فرهنگ‌سازی، نسبت به افزودن شیرینی به آن اقدام شود.

وی با اشاره به آمار و ارقام هیئات عزاداری در کرمان گفت: الان که 300 تا هیئت عزاداری فعال در کرمان وجود دارد باید حداقل ده جلسه قرآن هم وجود داشته باشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند نباید بین قرآن و اهل بیت علیهم السلام جدایی به وجود بیافتد لَنْ یَفْتَرِقَا [الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‌2 / ص : 414]. درست است که نباید از امام حسین علیه‌السلام کم کرد اما باید به جلسات قرآن نیز افزود. باید برنامه‌ای ریخته شود و به طلاب جوان میدان داد که آنان در برپایی مجالس قرآنی، در رفع شبهات دینی از ذهن جوانان و ورود کنند.

مفسر قرآن با اشاره به اهمیت توجه به تربیت فرزندان ادامه داد: از بهشتیان سؤال می شود که چرا شما در بهشتید؟ بهشتیان می‌گویند یکی از دلایلش این است که إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ [آیه 26 سوره طور] ما نگران فرزندانمان بودیم و دغدغه آنها را داشتیم. در حدیث هم داریم که اگر می‌خواهید به فقیری کمک کنید از طریق فرزندتان کمک کنید؛ تا فرهنگ کمک به فقرا در نسل آینده نیز نفوذ کند. فرهنگ باید در بین نسل جوان نهادینه شود، کار را به دست جوانان بسپارید. حتی خداوند به حضرت ابراهیم (با سن صد ساله) می‌فرماید تو با پسر ۱۳ ساله‌ات مسجدالحرام را تطهیر کن. مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند در تمامی مساجد از طلاب جوان نیز استفاده کنید.

 قرائتی با اشاره به اینکه دقت و تمرکز عزاداران حاضر در مجلس [مسجد امامِ کرمان] در شب‌های محرم با وجود حضور پرشور و چند هزار نفره‌شان، نشان از زمینه و آمادگی قلبی و ذهنی مردم در پذیرش مسائل دینی دارد، گفت: باید جوانان را در حل شبهات دینی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کمک و راهنمایی کرد و در این خصوص باید تعدادی از علمای برجسته کرمانی با حضور روزانه در دبیرستان‌ها نسبت به این امر مهم و پاسخ به سوالات جوانان اقدام ورزند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تقسیم‌بندی جوانان در پذیرش مسائل دینی به پنج گروه، ادامه داد: من یک وقت به مقام معظم رهبری عرض کردم ما پنج رقم آدم داریم و صرفاً یکی از آنها در دست و اختیار ما هستند و چهار گروه دیگر فراموش شده‌اند. دسته‌بندی افراد در پذیرش به این صورت است که:

بعضی از آدم‌ها مثل میوه‌ی درخت توت هستند و در پذیرش مسائل می‌توان با اندک تکان و تلنگری تعدادی زیادی از آنها را مجاب و راهنمایی کرد؛ اینا همان بچه‌های حزب اللهی هستند که در مساجد، راهپیمایی‌ها، پیاده‌روی کربلا، جبهه، مراسم عبادی و سیاسی و ... نیز به راحتی حضور پیدا می‌کنند.

گروه دوم افرادی هستند که مثل انار هستند و در برخورد با آنها باید به صورت انفرادی و دانه دانه روبرو شد.

گروه سوم افرادی همچون گل هستند که هم باید در مواجهه با آنها به صورت انفرادی روبرو شد و هم مواظب مقاومت و برخوردهای آنها که همچون تیغ‌های گل است، باشیم.

گروهی دیگر از آدم‌ها همچون نارگیل می‌باشند که رسیدن و مواجهه با آنها سخت و طاقت فرسا است و در زمان مواجهه نیز همچون نارگیل که برای رسیدن به میوه و مغز آن باید از لایه‌های سخت آن بگذریم، نیازمند صبر و حوصله زیاد هستیم.

اما گروهی دیگر همچون گردو هستند که کوچک بوده و همچون گردو در پشت برگ‌ها مخفی می‌باشند و جهت مواجه با آن‌ها ابتدا باید وقت صرف یافتن آنها شود.

وی ادامه داد: ما باید با تمام این گروه ها مواجه باشیم؛ منتها لازم است در نحوه مواجهه به نوع وضعیت شخص توجه شود و همان‌طور که در مواجهه با گردِ گچ و یا دوده‌هایی که بر روی لباس نشسته باید دو برخورد کاملا متفاوت داشته باشیم [تکاندن و فوت کردن] بنابراین نیاز است در خصوص تبلیغات، کارهای فرهنگی، مساجد و ... خود تجدید نظر کنیم.

حجت الاسلام قرائتی افزود: جذب جوانان توسط هیئات در ایام محرم و ایجاد دسته‌های پرشور عزاداری نشان از هنر و قدرت هیئات و رؤسای آن‌ها دارد، اما می‌توان این هنر را در جای دیگر هم مورد استفاده قرار داد، چرا که وجود این بچه‌های هیئتی خود یک ظرفیتی بزرگ است. از طرفی تعداد بسیار زیادی طلبه‌ی کرمانیِ فاضل (مقیم در قم) داریم و می‌توان از توان ایشان در تبلیغات فرهنگی و مذهبی استفاده کرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود که موجب تردید در مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: درست است که عملکرد بدِ بعضی از مسئولین و یا بعضی از فسادهای اقتصادی موجب بدبینی و فراری شدن مردم می‌شود، اما توجه شود که غالب این مسائل و مشکلات قابل پاسخگویی و حل است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha