سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

حوزه/ استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: تفسیری که قاعده مند و بر اساس اصول متقن باشد، هنوز به طور کامل نوشته نشده و تفسیری مانند فقه و اصول و دقت های آن در دست نیست و امیدواریم حوزویان این خلاء را پوشش دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین بابایی در مراسم اختتامیه همایش دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی که در سالن همایش های مرکز فقهی برگزار شد، در گزارشی پیرامون برگزاری پنل اصول، مبانی و قواعد تفسیر عنوان کرد: در این کمیسیون 9 مقاله در جلسه حاضر بود که هشت نفر مقاله خود را ارائه دادند.

وی افزود: در این کمیسیون سوالاتی مطرح شده و پاسخ های آن داده شد، این سوالات و مطالب با کتاب «المدخل» آیت الله فاضل و آیه تطهیر و تفسیر آن با رعایت قواعد مرتبط بود.

مسئول کمیسیون اصول، مبانی و قواعد تفسیر گفت: هنوز معنای واحدی برای اصول و مبانی و قواعد ارائه نشده و در کتب تعاریف متعددی برای آن ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی ادامه داد: اصول یعنی مطالب و آرای مسلم و اثبات شده ای که مستند گزاره ها قرار می گیرد، در علم اصول درباره اینکه قول لغوی و یا خبر واحد حجت است یا خیر بحث شده است.

وی تاکید کرد: مبانی معرفت ها و باورهای بنیادین نسبت به قرآن و مسائل مربوط به آن که در چگونگی تفسیر اثرگذار است، تعریف می گردد، مثلا اگر ما گفتیم قرآن کریم با زبان مردم با آن ها سخن گفته، در تفسیر می توانیم با همان روش عرفی و عقلایی به تفسیر آیات بپردازیم.

مسئول کمیسیون اصول، مبانی و قواعد تفسیر اضافه کرد: قواعد اینگونه تعریف شده که دستورالعمل هایی کلی برای تفسیر قرآن، مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی و عقلایی است.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی ابراز کرد: تفسیری که قاعده مند و بر اساس اصول متقن باشد، هنوز به طور کامل نوشته نشده و تفسیری مانند فقه و اصول و دقت های آن در دست نیست و امیدواریم حوزویان این خلاء را پوشش دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha